یک نماینده مجلس گفت: نمی شود که قیمت نفت تااین حد کاهش پیدا کند ولی ردیف های بودجه های دولت افزایش هم داشته باشند و باید در بودجه های جاری،عمرانی و غیره تغییرات زیادی ایجاد کرد.

حسین نجابت در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص این که دربودجه سال 94 به علت کاهش قیمت نفت چه تلاطماتی دراقتصاد کشور در سال 94 رخ خواهد داد گفت: در تعیین بودجه نکته مهم این است که درآمد های بودجه را برروی چه چیزی می بندند و در حال حاضر نیز هنوزسقف درآمدی بودجه در کمیسیون تلفیق بسته نشده است.
نماینده مردم تهران ،ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که در حال حاضر یک بودجه کلی مصوب شده است خاطر نشان کرد: بودجه فعلی مبتنی بر 72 هزار میلیارد تومانی است که بر اساس بودجه نفتی مصوب کرده اند که البته به نظر من این مبلغ باید کاهش پیدا می کرد که کمیسیون تلفیق این کار را کرده است.
وی تصریح کرد: البته رقم درآمدهای مبتنی بر صادرات نفتی در بودحه 94 نهایی نشده ولی به 53 هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابر این وابستگی نفتی حدود 23 یا 24 درصد از کل وابستگی مستقیم است که غیراز 8درصد مالیات می باشد، بنابراین بهتر است کمی در این باره صبورتر باشیم.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که با کاهش قیمت نفت وابستگی ریالی در بودجه به این کالا کم می شود، عنوان کرد: وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می کند طبیعتا وابستگی ریالی در بودجه پیشنهادی کم می شود. یعنی متوقع بودند که72 هزار میلیارد تومان بودجه را از نفت تامین کنند که این مقدار تا حد 53 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که به نظر من کمیسیون تلفیق به صورت خوشبینانه به این رقم رسیده است و شاید از این مقدار نیز کمتر باشد.
وی خاطر نشان کرد: وقتی می گوییم باید دو سناریو داشته باشیم برای این است که بعضی از مراکز راهبردی پیش بینی می کنند که قیمت نفت بالا می رود و ما باید پیش بینی قالب را که معتقد است نفت درسال 2015 اطراف 50 دلار خواهد بود، درنظر بگیریم که اگر افزایش پیدا کرد اصلاحیه آورده می شود و دولت آن اصلاحیه را به مجلس آورده و تصویب می کند.
وی افزود: این کلان قضیه است اما پیشنهادهای دیگری نیز مطرح است. یکی این که کلا صادرات نفت را در صندوق قرار دهیم و بودجه را بدون نفت ببندیم ومن فکر می کنم با توجه به نکات قوتی که دراختیار داریم، می توانیم این کار را انجام دهیم.
نجابت با اشاره به راهکارهای بستن بودجه کشور بدون هر گونه اتکایی به درآمد های کاهشی یا افزایشی نفت گفت: به نظر من با کاهش قیمت نفت فرصت مهمی از نظر تاریخی پیش روی کشور قرار گرفته است که اگر ما بخواهیم واقعا در آمد ریالی را از در آمد نفت و صادرات نفت مجزا کنیم، بهترین فرصت آن در حال حاضراست که این به معنی حذف در آمد صادرات نفت از کشورنیست.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: روشن است که مهمترین اقدام این است که باید یارانه پر درآمدها حذف شود و این حداقل کاری است که می توان انجام داد. نکته دوم این است که قیمت های انرژی را به قیمت های فوب نزدیک کرد، یعنی قیمت فراورده های نفتی را که در حال حاضر به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شده، نزدیک تر کنیم.
وی در خصوص آسیب های احتمالی این مساله به اقشارآسیب پذیر گفت: ما از این فرصت تاریخی برای قطع وابستگی کشور به نفت استفاده کنیم ولی در کنار آن در جهت آسیب نرسیدن به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه بایستی یارانه هایمان را افزایش دهیم.
نجابت افزود: نکته سوم و مهمترین آن ها این است که باید دربودجه های جاری و حتی بودجه های عمرانی و سرمایه ای تغییراتی ایجاد کنیم، نمی شود وقتی مشکلی پیش آمد، هیچ چیزدر این ردیف ها تغییر نکند و این مسئله قدیمی مطرح شود که ما سه پرتقال داریم که می خواهیم بین 5 نفر تقسیم کنیم به گونه ای که به هر نفر یکی برسد، چنین چیزی غیر ممکن است و باید یک اراده جدی وجود داشته باشد برای این اقدام که در گام اول درمجلس و سپس در دولت وجود داشته باشد.
2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    1 1
    از این هم نزدیک تر ،جناب نماینده ازش زده جلو دیگه نزدیک نشده