تسنیم نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه پس از سفر چهار روزه در سومین تور اروپایی، دقایقی پیش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

وزیر امور خارجه و رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پایتخت ازبکستان، پس از پایان اجلاس و مذاکره با وزیر امور خارجه و رئیس جمهوری افغانستان راهی تهران شد.

محمدجواد ظریف افزون بر شرکت در این نشست، با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیدار و در باره مسائل مختلف بویژه روابط دو جانبه و تحکیم همکاری های امنیت بخش بین تهران و کابل گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران که در پایان سفر خود به اروپا برای شرکت در نشست سران سازمان همکاری شانگهای وارد تاشکند شده بود، همچنین در مذاکره با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در باره مسائل مختلفی گفت وگو کرد که شامل روابط دوجانبه و گسترش همکاری های منطقه ای تهران و مسکو بود.

در نشست تاشکند رییسان جمهوری روسیه و قرقیزستان بر لزوم عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تاکید کردند.

در اجلاس تاشکند افزون بر برنامه کاری چهار ساله 2016 تا 2020 این سازمان و بیانیه مشترک، تفاهم نامه برنامه کاری عضویت رسمی هند و پاکستان امضا شد.

همچنین براساس برنامه اعلام شده از سوی رییس جمهوری قزاقستان، ایران نیز پس از این دو کشور به عنوان عضو رسمی به سازمان همکاری شانگهای می پیوندد.

همکاری شانگهای که یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد که شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.

با توجه به عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود که منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
با رسمی شدن عضویت هند و پاکستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهار کشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =