در تامین اجتماعی حق بیمه سرشکن شده و کارفرما، بیمه شده و دولت هر یک سهمی از آن را بردوش می کشند، در حالی که در بیمه های تجاری کل حق بیمه توسط متقاضی پرداخت می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی کاربران سوال کرده بودند که با توجه مبلغ حق بیمه ای که سازمان تامین اجتماعی می گیرد ولی خدمات زیادی ارائه نمی دهد بهتر نیست همان مبلغ را در بانکهای تجاری سرمایه گذاری کنیم و یا در بانک سپرده بلند مدت بگذاریم و سود آنرا بگیریم . در این صورت پس از 30 سال مبلغی که دریافت می کنیم خیلی بیشتر از پولی است که به عنوان مستمری از سازمان مذکور دریافت می کنیم . نظر شما در این مورد چیست؟

در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتامعی پاسخ داد:  افراد فقط از تامین اجتماعی دفترچه درمانی آن را می شناسند و نسبت به دیگر خدمات اطلاع چندانی ندارند و فکر می کنند حق بیمه ای که پرداخت می کنند فقط برای خدمات درمانی است. در صورتی که اینگونه نیست دایره خدمات تامین اجتماعی در حال حاضر تنوع و گستره زیادی پیدا کرده است و با گذشت زمان نیز طیف وسیعتری از خدمات را در بر می گیرد.

در اسناد و مقاوله نامه های بین المللی نیز تعداد خدمات سازمانهای تامین اجتماعی 10 خدمت را در بر می گیرد که اعضاء سازمان بین المللی کار و تامین اجتماعی( ILOوISSA)مذکور موظف به پیاده سازی و اجرای آن هستند. امیدواریم با تشکیل واحدهای متولی اطلاع رسانی و فرهنگی این نقیصه تا حدودی بر طرف شود.

نکته دیگر این است که خدمات سازمانهای بیمه ای بسیار متنوع و گوناگون است و بخش عمده ای از خدمات آنها در آینده و زمان ناتوانی، پیری و ازپاافتادگی ارائه می شود. شاید این نگاه از آنجا نشات می گیرد که افراد جوان در بدو اشتغال و فعالیت کمتر به خدمات بیمه ای نیاز پیدا کنند، ولی باید توجه داشت وقتی سن بالاتر می رود مخصوصاً زمان بازنشستگی و پس از آن نیاز به حمایتها و خدمات بیمه ای نیز بیشتر می شود.

 باید گفت خدمات و حمایتهای تامین اجتماعی در زمان نیاز و بروز مشکل، بیماری، کهولت سن و..به کمک افراد می آید و پس اندازی است که برای روز مبادا ذخیره و اندوخته شده است. این اندوخته با سازوکار خاص بیمه ای و نظام کفالت کلیه اعضاء را تحت پوشش و حمایت خود قرار می دهد.

نکته دیگری که در این زمینه قابل ذکر است تجارب جهانی در طی قرون گذشته است که در نهایت بهترین راه حمایتهای اجتماعی را ارائه بیمه های اجتماعی می داند. در طول زندگی بشر انواع حمایتهای فردی خانوادگی ، گروهی، قبیله ای و اجتماعی وجود داشته و به تجربه و بوته آزمایش گذارده شده است، ولی در نهایت بهترین و موثر ترین راه برای حمایتهای اجتماعی، نظام تامین اجتماعی بوده است و روشهای دیگر به خاطر فقدان جامعیت، کفایت ، اثرگذاری و تامین هزینه ها نتوانسته جایگاه قابل توجهی بیابد.

نظامهای پس انداز انفرادی که در برخی از کشورها نیز بکار گرفته شده است نتوانسته جای بیمه های اجتماعی را بگیرد و فقط بعنوان مکمل برای بیمه های پایه استفاده می شود.

موضوع دیگر آنکه نظامهای تامین اجتماعی توسط دولتها تضمین می شود و موضوع ورشکستگی در چنین نهادهایی بخاطر حمایتهای دولتی مفهومی ندارد، ولی چنین تضمینی در مورد بیمه های تجاری و بانکها وجود ندارد. در بند ح ماده 9 قانون ساختار نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی در این خصوص آمده است:«حقوق افراد عضو و تحت پوشش در قبال تعهدات قانونی سازمانها ، موسسات و صندوقهای بیمه ای این نظام تحت ضمانت دولت خواهد بود و دولت مکلف است تمهیدات مالی، اعتباری و ساختاری لازم در این زمینه را تخاذ نماید.»

تامین اجتماعی یک امر حاکمیتی است و در تمام دنیا تامین اجتماعی چنین خصوصیتی دارد. در مفهوم عام تامین اجتماعی در این زمینه اصل 29 قانون اساسی وجود دارد که وظیفه دولت را تامین خدمات تامین اجتماعی برای آحاد جامعه در چارچوب مشارکت همگانی قرار داده است. تبصره 1 ماده 1 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در این زمینه اشعار می دارد«برخورداری از تامین اجتماعی به نحوی که در این قانون می آید حق همه افراد کشور و تامین آن، تکلیف دولت محسوب می شود»

کمک دولت به لحاظ تامین بخشی از حق بیمه ها یکی دیگر از شاخصهای ویژه تامین اجتماعی است و در ایران دولت بر اساس ماده 28 قانون تامین اجتماعی تامین 3 درصد حق بیمه ها را برای آحاد جامعه متعهد شده است که این کمک و حمایت در بیمه های تجاری و پس اندازهای شخصی مشاهده نمی شود.

در تامین اجتماعی حق بیمه سرشکن شده و کارفرما، بیمه شده و دولت هر یک سهمی از آن را بردوش می کشند، در حالی که در بیمه های تجاری کل حق بیمه توسط متقاضی پرداخت می شود.

وجود اجبار دربیمه های اجتماعی که بر اساس قواعد آمره پشتیبانی و حمایت می شود موجب می شود که کلیه نیروهای مولد و کارگر تحت پوشش این حمایتها قرار گیرند، در صورتی که هیچ تضمنی برای پذیرش بیمه تامین اجتماعی توسط افراد در حالتی که اختیار در آن باشد، وجود ندارد. و این باعث بی تکلیفی افراد زیادی از جامعه در مواقع نیاز به خدمات تامین اجتماعی و بروز حوادث احتمالی شده وموجب مخاطرات مختلف اجتماعی و اقتصادی می گردد. بیمه در نظامهای بیمه تجاری اختیاری است و به غیر از مورد بیمه شخص ثالث برای دارندگان اتومبیل در خرید خدمات بیمه اجباری وجود ندارد.

یکی دیگر از کارکردهای تامین اجتماعی آرامش خاطری است که کارگران و نیروهای مولد به دلیل پشتیانی های مختلف بیمه ای خواهند داشت. این امر ضمن ایجاد انگیزه باعث افزایش بهره وری بیشتر در کار خواهد شد.

در بیمه های تامین اجتماعی به لحاظ ماهیت بیمه ای، افراد یکدیگر را تحت کفالت خود قرار می دهند و ممکن است یک فرد با یک روز اشتغال در کارگاهی دچار حادثه ناشی ازکار شود و ازکارفتادگی وی توسط کمسیونهای پزشکی سازمان تایید شود، در این صورت این فرد تا آخر عمر از مستمری ازکارافتادگی بهره مند شده و در صورت فوت نیز افراد تحت تکفل از مستمری بازماندگان بهره مند خواهند شد.

در تامین اجتماعی کلیه نیازهای فردی، خانوادگی و اجتماعی فرد مورد توجه و امعان نظر قرار گرفته و حمایتهای خاص آن ارائه می شود. بنابراین باید گفت نظامهای تامین اجتماعی هیچ یک از نیازهای مادی و رفاهی فرد را فرونگذارده اند. خدماتی که به هیچ وجه در بیمه های تجاری و ....ارائه نمی شود. اهم این خدمات عبارتند از:مستمری های بازنشستگی ، فوت و ازکارفتادگی کلی، غرامت نقص مقطوع، مستمری ازکارافتادگی جزئی، بیمه بیکاری ، انواع خدمات درمانی اعم از سرپایی، بستری، خدمات تشخیصی، دارو وغرامتهای دستمزد ایام بیماری و بارداری ، کمک هزینه ازدواج ، کمک هزینه کفن و دفن، کمک هزینه های عائله مندی، خوارو بار، و حق مسکن برای مستمری بگیران، هزینه های پروتز و اروتز، هزینه های سفر بیمه شده بیمار و همراه .

 

45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    13 0
    چه نئوریسین جالبی مشاغل آزاد الان بالای دویست تومن در ماه حق بیمه پرداخت میکنن و زمانی هم که برای خدمات و یا خرید دارو مراجعه میکنن ملزم به پرداخت فرانشیز هستن تامین اجتماعی در ایران نسبت به مبالغی که دریافت میکنه خدمات مناسبی ارائه نمیکنه و تمام موارد گفته شده جز تئوری چیز دیگه ای نیست زمانی در بیمارستان های تامین اجتماعی بهترین پزشکان بودند اما الان میبینیم که اغلب پزشکان مشغول کمترین رسیدگی را به بیمار دارند و حتی به سوگند خود هم عمل نمیکنند دوست عزیز این متن برای کسی هست که در این کشور زندگی نمیکنه و از چیزی خبر نداره شما بعد این همه سال و مبالغ هنگفت دریافتی کمترین و بی کیفیت ترین خدمات رو ارائه میکنید و ماهیانه بخور نمیری هم پرداخت میکنید واقعا متاسفم
  • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    10 0
    بیمه عمر بهتر از تامین اجتماعی است.دیگه در زمان بازنشستگی یا از کارافتادگی بازی در نمیارند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    8 0
    توضیحات این اقا یکسری کلیات در باره لزوم تامین اجتماعی در دنیا است و ایشان فقط برای اینکه جواب منطقی نداشته داستان تعریف میکند.در تامین اجتماعی که این اقایان درست کرده اند نتها مزیتش استفاده از دفترچه بود که در حال حاضر همین هم از بیمه شده ها دریغ میشود.دلیلش اینه که الان اکثر پزشکان مجرب دیگر دفترچه را قبول نمیکنند .برای گرفتن داروها هم حتی خیلی از داروهای ساخت داخل هم مشمول بیمه نمیشود تازه اگر هم بشود اکثر پول داروها به عهده بیمه شده است.درمانگاه ازادی نزدیک خانه من است و برای اینکه دکتر ویزیتت کنه 3 شماره تلفن داده اند که روز قبل باید رزرو کنی من چند روز پیش با یک خط نیم ساعت پشت سر هم گرفتم و اشغال بود بعد در نیم ساعت دوم موبایل خودم را اضافه کردم و نشد بعد از یکساعت موبایل همسرم را هم
  • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    8 0
    من به درمانگاه ازادی برای گرفتن نوبت 1/5 ساعت با 3 خط تماس گرفتم و نتوانستم رزرو کنم.در صورتیکه برای من در ماه نزدیک500هزار تومان حق بیمه پرداخت میشود ولی در ازاء ان خدماتی نمیگیرم.الان اگر پرداخت بیمه بجای اینکه به تامین اجتماعی پرداخت شود به خود کارگران پرداخت و یا در بانکها برایشان سپرده گذاری شود عموما مورد دوم را ترجیح میدهند.تامین اجتماعی ما بجای اینکه کمک به مردم کند دارد کمک از مردم میگیرد.وچون سیستمش دولتی است فشل و بسیار ناکارامد هست
  • ایرانی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    12 0
    سازمان تامین اجتماعی حدود 30درصد از کارکرد و مزایای جانبی افراد رو طی 30 سال بابت حق بیمه دریافت میکنه که خودش رقم بسیار بالایی است اما ملاک پرداحت مستمری 2 سال آخر حق بیمه دریافتی توسط سازمان تامین اجتماعی هست که بر اساس قانونی یکطرفه تحت عنوان افزایش غیر منطقی حقوق کارگر در دوسال آخر که برای سازمان به جهت پرداخت حق بیشتر تعهد ایجاد میکنه 5 سال آخر رو معیار پرداخت مستمری قرار بده اما از طرف دیگر اشخاصی هستند که طی سالها حداکثر سقف حق بیمه رو پرداختن اما در چند سال قبل از بازنشستگی کارشون رو از دست دادن و بیمه بیکاری دریافت کردن و یا بیمه اختیاری شدن و بعلت سنگین بودن حق بیمه قادر به پرداخت 26 درصد از حداکثر دستمزد رو نداشتن و حداقل رو پرداختن ناعادلانه محکوم به دریافت حداقل مستمری میشوند
  • مهندس RO ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    9 0
    تامين اجتماعي خيلي خوبه،مخصوصا موقع وقت دادن براي سي تي اسكن بيمارستان ميلاد،همش شش ماه طول كشيد تا نوبت بنده فرا رسيد كه اونم مسئله مهمي نيست فقط ممكنه به فوت كسي بينجامه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    7 1
    عجب پاسخی 30درصد از حقوق به مدت 30 سال رقم خیلی بالایی میشه که اگر پس انداز بشه به مراتب بهترو کارساز تر از خدمات بیمه میشه بیمه تامین اجتماعی باید اختیاری بشه
  • کاربر A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    3 0
    برای پیدا کردن سوابق بیمه اجتماعی از سال 1357 ببعد به کجا مراجعه کنیم .به هر دری زدیم گفتند موجود نیست وحتی گفته میشود برخی سازمانهای وابسته حذف شده اند مدارک تامین درمانی موجوده تامین اجتماعی ...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    8 1
    خبر انلاین لطفا منتشر کن. هرجوری با هر منطقی با هر روش با هر سیستمی با هر چی حساب کنید شما اون پولی که به زور تامین اجتماعی ازتون میگیره رو خودتون پس اندازه کنید بهره وریش بسیار بیشتره. تامین اجتماعی داره پول زور میگیره بابت خدماتی که نمیده
  • خدادوست A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    6 0
    کلی گویی فرمودن پس انداز بهتره
  • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    7 0
    گرفتن این خدمات از سازمان تامین اجتماعی کار حضرت فیله
  • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    9 0
    من بیمه تامین اجتماعی هستم و هر ماه 218000 تومان پرداخت میکنم، که بسیار سنگین و گران است اما تامین اجتماعی بسیاری از این خدمات از جمله کمک هزینه ازدواج و مستمری بیکاری و خوار و بار و کمک هزینه دوره بیماری و ... ارائه نمیکند. از خبرنگار محترم خبر آنلاین تقاضا دارم این جوابیه مضحک و خنده دار و دروغین را پیگیری کند تا از عدم ارائه ی بسیاری از این خدمات مطمئن شود و نتیجه آن را به اطلاع عموم برساند.
  • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    8 0
    باتوجه به انحصاری و اجباری بودن بیمه تامین اجتماعی در کشور ما وعملکرد ضعیف تامین اجتماعی در حمایت از بیمه شدگان در موارد مورد تعهدی این سازمان.این سازمان فعلا به نام کارگران وبه کام هییت مدیره های شرکت های اقتصادی زیرمجموعه آن است
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    8 0
    اگر بیمه تامین اجتماعی اجباری نبود بیمه عمر و سرمای گداری به مراتب ار بیمه تامین اجتماعی بهتر است. بیمه تامین اجتماعی دیگه به کارفرما و کارگر زور می گوید. برای همین بیمه بیکاری شرط گداشته اند که باید در اخرین محل کار یکسال سابقه بیمه داشته باشد و هر ده سال یکبار بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟؟؟؟؟ خدمات بیمه درمانی که در حد صفر است و جالب تر از همه تامین اجتماعی که اسما حامی کارگر است خودش بزرگترین کارفرمای ایران است. این کارفرما چطور از حقوق کارگران دفاع می کند.؟؟؟؟ و یکی دیگر از اخرین حربه های تامین اجتماعی ، ممانعت از کار کردن باز نشسته های تامین اجتماعی است ، که در صورت بازگشت به کار باز نشسته ، حقوق باز نشستگی انها را فطع میکند
  • بی نام US ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    4 0
    به عمل کار برآید به سخنرانی نیست که
  • بی نام RO ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    7 0
    ممنون از اینکه نظام سراسر اجحاف تامین اجتماعی رو با حقوقهای آنچنانی مدیرانش مورد لطف و تمجید قرار دادید . اگر نظام عادلانه دراین صندوق حاکم بود حرف شما درست بود
  • کوروش A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    4 0
    لطفا یک گزارش در خصوص تبصره های لغو بیمه بیکاری،از کار افتادگی و ... تهیه بفرمایید
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    2 0
    چیزی که در عمل انجام میشود مهم است نه اهداف و شعار های داده شده. دفترچه تامین اجتماعی توسط اکثر متخصصیص پزشکی و دندانپزشکان پذیرفته نمی شود و مواردی هم که پوشش داده میشود ،سهم بیمه مبلغ بسیار ناچیزی است. دقیقا دقدقه مردم همان موقع پیری و از کار افتادگی است که تامین اجتماعی به جز مستمری و دفترچه بیمه کاری برای مردم نمی کند حال سوال اینجاست که اگر 30 سال حق بیمه پرداختی در بانک به سرمایه گذاری شده بود آیا میزان دریافتی پس از 30 سال خیلی بیشتر از مستمری پرداختی تامین اجتماعی میشد یا نه ؟ و اینکه پولی را که 30 سال مستمری بگیر پرداخته را بعد از فوت وی تامین اجتماعی چکار میکند ؟آیا غیر از این است که این پول را صاحب میشود در حالی که بانک اینکار را نمی کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    3 0
    این توضیحاتی ک شما دادی برای کشورهایی س ک قانون در اون به صورت کامل انجام میشه 30 سال حق تامین اجتماعی پرداخت میکنی اخرش به اندازه یک سوم تورم و قیمت های موجود هم بازپرداخت به من بازنشسته یا به منی ک این حق بیمه رو پرداخت کردم نداره هزینه های درمان هم ک رایگان نیست برام چ سودی برام داره ؟ در عوض با حق بیمه بخش خصوصی ک در بانکهای خصوصی دایر شده هم از مزایای بالاتری برخوردارم هم از صندوق پس اندازشون استفاده میکنم مزایاشون هم در حرف نیست واقعا در عمل هم ساپورت میکنن
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    4 2
    مسئله ای که مطرح شده : پس از 30 سال مبلغی که دریافت می کنیم خیلی بیشتر از پولی است که به عنوان مستمری از سازمان مذکور دریافت می کنیم جواب تامین اجتماعی: فکر می کنند حق بیمه ای که پرداخت می کنند فقط برای خدمات درمانی است. ببینید چه جوابی به چه سوالی داده.
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    2 0
    مبلغ 30 درصد حقوق خیلی زیاد است در ترکیه و بقیه کشورها حق بیمه خیلی کمتر است بعد 30 سال می خواهد 800 هزار تومن ماهی بدهد به نظر من بیمه باید اختیاری باشد بیمه عمر خیلی بهتر است و چند برابر تامین اجتماعی ارزش دارد
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    2 0
    کشورهای دیگر را دیدیم در تامین اجتماعی اما متاسفانه در ایران هنوز که باید تامنی اجتماعی درستی وجود ندارد.