فرمانده ناجا: با جرایم اینترنتی فارغ از نگاه سیاسی مقابله می‌کنیم/ وزیر کشور: جرایم سایبری در ایران کم است

در نشست جرایم سایبری در دنیای بهم پیوسته عنوان شد که هر هفته ۸۰ هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود و ۴۸ درصد از جمعیت جهان می‌توانند یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نشست جرایم سایبری در دنیای بهم پیوسته امروز با حضور مسئولان ناجا و وزیر کشور در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در این همایش اشاره به توسعه فضای سایبر در دنیای امروزی گفت: در حال حاضر شاهد توسعه فضای سایبری و به تبع آن شاهد توسعه وابستگی تمام حوزه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی و علمی جوامع و دولت‌ها به این فضا هستیم. تحول و پیشرفت عظیم و شگرفی که امروز در دنیای علم و دانش و تکنولوژی شاهد هستیم، از چنان گستردگی برخوردار است که به صورت مستمر جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا؛ وی افزود: فناوری اطلاعات موجب بروز و شناسایی یک بعد زمانی و مکانی وابسته به فضای واقعی انسان‌ها شده است که از آن به عنوان فضای سایبری یاد می‌شود. قطعا این فضا دارای امکانات و ویژگی‌های منحصربه فردی است که موجب شده جوامع بشری جهت فرآیندهای هم‌زیستی خود رغبت فزآینده‌ای در استفاده از این فضا نشان دهند. این رغبت موجب پیشرفت و تکامل شکلی فضای سایبر شده به طوری که در حال حاضر رقابت در این فضا رو به افزایش و ایده ورود مردم و دولت‌ها به چنین فضایی شکل پیچیده‌ای به خود گرفته است.

فرمانده نیروی انتظامی کشور تاکید کرد: شایسته است که در کنار این توسعه اجتناب‌ناپذیر برای تامین امنیت فضای سایبر، از طرف تمامی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه‌ریزی‌ و سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای صورت پذیرد.

اشتری با اشاره به توجه جمهوری اسلامی ایران به توسعه کشور در ابعاد مختلف گفت: کشورمان امروز به عنوان کشوری در حال توسعه در چشم‌انداز 20 ساله خود توانسته است در یک دهه گذشته به حوزه فناوری و ارتباطات توجه ویژه‌ای کند و در این راستا می‌توان به صدور فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی توسط مقام معظم رهبری در هفدهم اسفندماه 1390 اشاره کرد که بی‌تردید نقطه عطفی در تاریخ کشورمان محسوب می‌شود. ایشان تاکید فرمودند فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی است که بیانگر حضور قدرتمند در فضای مجازی براساس الگوی اسلامی - ایرانی و تاکید بر سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری هماهنگی و تقسیم کار ملی در این حوزه می‌باشد.

این مقام ارشد نیروی انتظامی در تشریح لزوم کنترل فضای سایبری کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از هرگونه توسعه علم و فناوری همواره خواهان امنیت اجتماعی و روانی برای همه مردم جهان است و سعی کرده ضمن صیانت از خانواده‌ها و کاربران موجب تسریع و تضمین تحقق پیشرفت و ارتقای بهره‌وری ملی، فردی و کاهش هزینه‌های اجتماعی و بین‌المللی شود.

وی ادامه داد: فضای مجازی از جهات متعدد برای کشور ما موضوع کسب موفقیت و فرصت‌های بدیع است که در عین حال می‌تواند موجب وقوع چالش‌های جدید باشد که امیدواریم با ایجاد مرکز IGCI در کشور سنگاپور و محدودیت این سازمان با هدف پیشگیری و مقابله با جرایم و همکاری کشورها این چالش‌ها نه فقط برای کشور ما بلکه برای جهان کاهش یابد.

فرمانده نیروی انتظامی کشور تاکید کرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران براساس مصوبات کلان کشور و همزمان با اقدام و توجه دنیا و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان اینترپل به تامین امنیت فضای سایبر در ساختار خود به تشکیل و راه‌اندازی پلیس سایبری به روز، منسجم و چابک اقدام کرده است.

اشتری با تاکید بر حمایت خود از پلیس سایبری کشور تاکید کرد: همواره به رییس پلیس سایبری کشورم تاکید و تکلیف کردم که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های لحظه‌ای بر خط بین‌المللی برای پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری فراملی با پلیس اینترپل و پلیس‌های سایبری دنیا روابط تنگاتنگی برقرار کنیم.

وی ادامه داد: امروز با توجه به امکانات و فضای سایبر، شاهد انتقال جرایم در فضای فیزیکی به فضای سایبری هستیم. جرایم سازمان‌یافته مانند باندهای خرید و فروش موادمخدر و فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای مجازی شکل گرفته است. در حال حاضر دنیای سایبر به پناه‌گاهی برای انجام جرایم نوین تبدیل شده به طوری که آمارها رشد فزآینده‌ای را در این خصوص نشان می‌دهد. آمارهای جهانی اقدامات مجرمانه مالی یارانه‌ای، و اقدامات بر علیه محرمانگی و یکپارچگی داده‌ها و نحوه دسترسی به سیستم‌های کامپیوتری در زمره جرایم فراگیر را نشان می‌دهد.

فرمانده نیروی انتظامی کشور با اشاره به فرامرزی بودن جرایم سایبری تاکید کرد: این فرامرزی بودن شرایط متفاوتی را به پلیس دنیا دیکته می‌کند و تاکید بر آن دارد که سیالیت جرایم از مرزهای جغرافیایی کشورها خارج شده است و این امکان را به مجرمان می‌دهد که هرکسی از هر جای دنیا قادر باشد با استفاده از بسترهایی که کشورها معمولا برای ارائه خدمات و آسان کردن زندگی مردم در دسترس کاربران قرار داده‌اند، کارهای مجرمانه‌ای علیه مردم حتی کشورهای دیگر انجام دهند.

اشتری تاکید کرد: ذات فرا مرزی بودن جرایم این است که جرایم سایبری کشورها بعد فراملی و حتی فرا منطقه‌ای دارد.

فرمانده نیروی انتظامی کشور ادامه داد: مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند بر جرایم سایبری بین‌المللی غلبه کند، توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی با استفاده از ظرفیت‌های موجود و فارغ از هرگونه نگاه و نگرش سیاسی است چراکه تنها با همکاری و معاضدت قضایی و پلیسی در سطح بین‌المللی می‌توان بر مسائل و چالش‌هایی مانند تعارض قوانین و دادگاه‌های کشورها فائق آمد که امیدواریم با برگزاری چنین نشست‌های بین‌المللی به یک هدف واحد که همان ایجاد امنیت در فضای سایبر برای کاربران سالم است، برسیم.

48 درصد جمعیت جهان قربانی جرایم اینترنتی

در ادامه رئیس پلیس فتا گفت: هر هفته ۸۰ هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود و ۴۸ درصد از جمعیت جهان می‌توانند یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند.

به گزارش نسیم؛ سردار کمال هادیانفر ادامه داد: 48 درصد از جمعیت جهان می‌توانند یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند. در حال حاضر بیش از 2.7 میلیارد نفر در سراسر دنیا، آنلاین هستند که بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد تا سال 2018 حدود 3.6 میلیارد نفر در جهان کاربر اینترنت خواهند بود.

او گفت: روزانه 100 هزار سایت در دنیا ایجاد و هفته‌ای 80 هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شود. همچنین ایجاد 476 سایت مجرمانه در دنیا، مجرمان را بر آن داشته که از این سهولت و دسترسی نهایت سوءاستفاده را داشته باشند.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: پنهان ماندن هویت با استفاده از ابزارهای گوناگون و جرایم سازمان یافته در لایه‌های پنهان "دارک نت" و استفاده کاربران گوشی‌های هوشمند از 1.76 میلیارد نفر در جهان به 2.73 میلیارد نفر در سال 2018 به عنوان فرصتی برای مجرمان، گروه‌های سازمان یافته و تروریستها شناخته می‌شود.

سردار هادیانفر تاکید کرد: پلیس سایبری ایران دارای مراکز استاندارد و توانمندی مناسب علمی، فنی و پلیسی و با توان کشف جرایم، با قدرت کشف بیش از 80 درصد دارای تجربیات آموزشی مناسب است لذا آمادگی کمک به سایر کشورها، برای ایجاد و راه‌اندازی پلیس سایبری بوده و می‌تواند تجربیات خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

کشف ۹۰ درصدی جرائم در فضای سایبری

همچنین در این نشست عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: توسعه زیرساخت‌های فنی در ایران باعث شده که علیرغم وجود بیش از ۴۶ میلیون کاربر اینترنت جرائم نسبتاً پایینی را در این حوزه شاهد باشیم و نباید از تبعات مخرب ناشی از بروز جرائم سازمان یافته غافل بود

او ادامه داد : امروز توسعه روزافزون فضای سایبر واستفاده از تکنولوژی نوین سبب وابستگی فراگیر زندگی مردم به این فضا شده‌اند و در هزاره سوم عصر تکنولوژی و اطلاعات برخی از تعاملاً در حوزه اقتصادی، تجارتی، حاکمیتی و غیره در کلیه سطوح اعم از افراد، مؤسسات، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در فضای سایبری انجام می‌شود.

او گفت: زیرساخت‌های حیاتی کشورها یا بخشی از فضای سایبری محسوب شده یا اینکه در این فضا کنترل می‌شوند عمده فعالیت رسانه‌ای و مبادلات مالی به سبب سهولت دسترسی نیز از طریق این فضا انجام می‌گیرد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از فعالیت دانشمندان از فضای سایبری است، تاکید کرد: سهم درآمد حاصل از کسب و کار در این فضا در تولید ناخالص ملی کشورها افزایش یافته است. همچنین سهم بهره‌مندی کشورها از این فضا شاخص مهمی در تعیین میزان توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود.

رحمانی فضلی بیان داشت: به دلیل عدم اتخاذ تمهیدات کنترلی شاهد افزایش بی رویه جرائم سایبری در جامعه هستیم که با توجه به آسیب پذیری این فضا افزایش یافته و روند رو به رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای مجازی ریسک و میزان آسیب پذیری سامانه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات که در این برهه استفاده از آن برای تمامی کشورها حیاتی و اجتناب ناپذیر است، رشد داشته است.

وزیر کشور ادامه داد: دولت‌ها بایستی به منظور کاهش تهدیدات ناشی از فعالیت‌های مجرمانه تمهیدات لازم را رد راستای تقویت امنیت در فضای سایبری وتوسعه اقدامات نظارتی و کنترلی اتخاذ کرده و گام‌های جدی در راستای نهادینه ثبات و امنیت در فضای سایبری و مصون سازی آن بردارند.

او با اشاره به اینکه ایران با تصویب قانون مبارزه با جرایم سایبری زمینه تحقق امنیت در این فضا را فراهم کردم و با تشکیل مرکز ملی فضای سایبر کشور، ایجاد و راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری و تاسیس پلیس ویژه فضای سایبر در جهت نهادینه کردن قانون مصوب و موضوعات مرتبط با آن اقدام کرده است.

وزیر کشور تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های فنی در جمهوری اسلامی ایران باعث شده که علیرغم وجود بالغ بر 46 میلیون کاربر اینترنت در مقایسه با سایر کشورها جرایم نسبتاً پایینی را در حوزه سایبری شاهد باشیم.

او با اشاره به اینکه پلیس سایبری ایران با اهتمام همه جانبه بیش از 90 درصد از جرائم سایبری را کشف و خنثی کند، گفت: این امر موجب تأمین امنیت شهروندان و ارتقاء میزان رضایت عمومی از پلیس سایبری شده‌اند.

او ادامه داد: ماهیت جرائم سایبری که فراتر از مرزهای جغرافیایی شکل می‌گیرند مستلزم همکاری جدی و تعامل آنلاین و تبادل تجربیات و اطلاعات پلیس‌های سایبری تمام کشورها است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه نباید از ظرفیت‌های موجود در فضای سایبری به پیش بینی حوادث، بحران‌ها و تبعات مخرب ناشی از بروز جرائم سازمان یافته غافل بود گفت: بررسی معکوس آثار و ادله جرم به منظور ردیابی و شناسایی اعضای پنهان شبکه‌ها و تبهکاران از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و معتقدم برای بهره‌مندی هر چه مناسب تر از فضای سایبر به عنوان ابزاری تأثیرگذار بایستی طراحی و برنامه‌ریزی منسجم و همه جانبه در دستور کار پپلیس‌های سایبری کشورها قرار می‌گیرد.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =