ایرنا نوشت: رئیس سازمان بهریستی کشور با بیان اینکه آمار سالمندان کشور هم اکنون حدود هشت میلیون نفر است، گفت: پیش بینی می شود تا سال 2025 جمعیت زیر 15 سال و سالمندان در کشور برابر شود.

انوشيروان محسني بند پي امروز (چهارشنبه) در بيست و هفتمين كنگره ساليانه انجمن فيزيوتراپي ايران كه در هتل المپيك در تهران برگزار شد، اظهار كرد:10 درصد از جمعيت دنيا دچار نوعي معلوليت هستند و حدود 40 درصد از معلوليت ها، جسمي و حركتي است.
وي ادامه داد:با توجه شرايط سالمندي كشور در سال هاي آينده نيازمند مداخلات علمي در حوزه فيزيوتراپي و توانبخشي خواهيم بود و در واقع ناتواني و به دنبال آن معلوليت ها از نظر اقتصادي هزينه هاي زيادي را بر دوش جامعه خواهد گذاشت.
محسني بند پي يادآورشد:عنوان اين همايش حركت براي زندگي است كه بسياري از بيماري هاي مزمن و غير واگير ناشي از نبود تحرك كافي و فقر حركتي است.
وي با اشاره به رويكرد جديد سازمان بهزيستي، گفت:يكي از اين رويكردها پيشگيري از شيوع معلوليت ها است كه براي پيشگيري از آن راهبرد اجباري شدن آزمايش هاي ژنتيك اجرا شده است.
محسني بند پي ادامه داد: بيش از 30 هزار زاد و ولد با اختلالات ژنتيكي در كشور اتفاق مي افتد كه با برنامه هاي پيشگيرانه مي توان ازاين تولدها كاست. راهبرد دوم استاندارد كردن خدمات و به كارگيري علوم تخصصي در حيطه هاي مختلف از جمله غربالگري شنوايي و بينايي سنجي است.
وي همچنين به پوشش فراگير كردن خدمات بيمه اي پايه سلامت اشاره كرد گفت : سازمان بهزيستي ارائه خدمات تخصصي و فيزيوتراپي را براي بهره گيري افراد جامعه مهيا خواهد كرد .
همچنين در ادامه اين مراسم حميد رضا خرم خورشيد رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفت : دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از نظر بين المللي با ارتباطات خود را با دانشگاه هاي خارج حفظ كرده است و هم اكنون دانشجوياني از كشورهاي سنگاپور ، پاكستان و برخي از كشورهاي منطقه در كشور در اين رشته مشغول به تحصيل هستند.
وي نبود يك متولي خاص براي توانبخشي و فيزيوتراپي را يكي از مشكلات اين حوزه دانست و گفت: دراين بخش ارگان هاي زيادي اعم از وزارت بهداشت ،بهزيستي ، هلال احمر و بنياد شهيد به مردم خدمت مي كنند و توانايي و محدوديت هايي دارند.
خرم خورشيد اظهار كرد: انتظار ما از جامعه فيزيوتراپي تمركز بر روي بيماري هاي عصبي و عضلاني و همچنين برخي از بيماري هاي قلبي و يا تنفسي است.
وي گفت:كمبود نيروي هاي تخصصي فيزيوتراپي، شكل دهي كار پژوهشي، عدم استقرار فيزيوتراپ در بيمارستان ها ، ارتباط با دستگاه هاي ذيربط و انجمن فيزيوتراپي از اقداماتي است كه بايد به آن توجه شود .
بيست و هفتمين كنگره فيزيوتراپي ايران با حضور دكتر' اما استوكز ' رئيس كنفدراسيون جهاني فيزيوتراپي (WCPT ) و همچنين محققان و اساتيد حوزه فيزيوتراپي از 15 ارديبهشت به مدت 3 روز در هتل المپيك تهران در حال برگزاري است.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =