۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۵
تیتیش مامانیها!

به نظر میرسد دولت به دلایلی و با اهدافی که شاید طرحش در اینجا باعث سوء تعبیر شود کمی بیش از اندازه در مقابل مخالفین نا صبوری نشان میدهد. نقش و وظیفه مخالفین به نفس انداختن دولت است تا خود بر ارابه قدرت سوار شوند و بنابراین حتی به فرض عبور محافظه کاران از نقد سازنده ، انتقاد و بهانه گیری و ورود به مرزهای تخریب نباید دولت را به انفعال دربیاورد. مهم آنست که خود دولت که بر منابع مادی و معنوی مسلط است و اهرمهای فراوانی برای تنظیم امور جامعه در دسترس دارد، پیکره ائی واحد برای برنامه ریزی، طراحی و مدیریت صحنه سیاسی کشور داشته باشد. متاسفانه دولت یازدهم در پی دو آزمون فیشهای حقوقی و کنسرت کاملا" انفعالی و بی برنامه رفتار نمود و نمره خوبی در زمینه مسائل چالشی داخلی نمیگیرد.

با نگاهی نقادانه و بیطرف به تلاشهای سه ساله این دولت نمیتوان نفی کرد که مجموعه سیاستگذاریها، برنامه ها و اقدامات اجرائی دولت در کنار پیشرفتهائی که در زمینه سیاست خارجی و امنیت روانی جامعه داشته اما کشور همچنان با اشکالات، کمبودها و مشکلات فراوانی نیز روبرو است که بخشی ساختاری، قسمتی مربوط به دولت گذشته و قسمتی هم به ناهماهنگیهای درونی دولت و نداشتن نظریه سیاسی برای رویاروئی با مشکلات و تحولات کشور و وجود افراد غیر کارآ است.
متاسفانه هیچ تلاشی برای رفع عیوب زیر ساختی و اساسی در این زمینه نشده که در بلند مدت می توانند بر اقتدار و کارآئی دولت و نقشی که میتواند و باید در جامعه داشته باشد تاثیر منفی بگذارد. رفع این نقیصه توسط دولت بعنوان قوه مجریه امکان پذیر نیست و باید مجموعه نهادهای نظام سیاسی کشور کمر همت ببندند. در کنار این مشکل دولت یازدهم نیز در ابتدای استقرارش برآورد درستی از اوضاع سیاسی اجتماعی و نیازهای واقعی مردم نداشت و بجای آنکه یک تصویر صحیح از آن ویرانه ائی که از دولت دهم تحویل گرفته است را به مردم ارائه نماید به مماشات پرداخت. و اشتباه دیگرش بکار گرفتن و یا استفاده از نیروهای گذشته بود که اصلا" قائل به ماموریت اصلی این دولت یعنی حاکمیت اراده و حضور مردم در زندگی سیاسی اشان نبودند.
با این دو نقیصه مهم، دولت یازدهم در کنار آن مشکلات ساختاری و حجم وسیع خرابکاری دولت مهرورز محافظه کاران، به تدریج هر چه جلوتر رفت نه تنها درجا زد بلکه اگر نجنبد ممکن است بدنه اجتماعی و نخبگان سیاسی که از ترس حاکمیت مجدد باند مهرورز متوهم بر مقدرات مردم به حمایتش پرداخته بودند را از دست بدهد. مهمترین سرمایه هر دولتی مردم حامی آن دولت هستند ولی متاسفانه مسئولین و مشاوران دولت یازدهم گویا توجه نکرده اند که مردم یعد از سپری کردن دوران سخت دولت دهم به این دولت امید بسته بودند و نه دخیل! با همین امید پای صندوقهای رای در دو انتخابات اخیر کشور در سالهای 92 و 94 آمدند و از سیاستها و برنامه های دولت حمایت کردند.
اما با تشکیل یک کابینه ناهمگن، ضعیف و بی برنامه هم اکنون کمتر کور سوئی از این امید دیده میشود و طبیعی است که مخالفین هر روز شدت تهاجم خود را افزایش دهند و سنگر به سنگر جلو بیایند. وقتی اعضای دولت اینچنین علنی به پر و پاچه یکدیگر میپیچند و یا در قضیه کنسرتها وزیری نه فقط از مواضع خود بلکه از وظایف و ماموریت اصلی خویش اینچنین با ضعف و سستی چشم می پوشد کدام مدیری را میتوان پیدا کرد که در منطقه خود بر سر اجرای وظایفش، تحقق قانون و نمایندگی دولت ایستادگی کند؟! جالب است خود اعضای دولت با ضعف مدیریتی و سیاسی خود زمینه ملوک الطوایفی را فراهم میکند و خودشان هم سخنرانی میکنند که کشور را با ملوک الطوایفی نمی توان اداره کرد!
امیدوارم بد تلقی نشود و به بعضی از دوستان برنخورد اما به صراحت و صداقت و از روی دلسوزی عرض میکنم از ابتدای تشکیل دولت یازدهم ضعفهای سیاسی و اجرائی دولت، فقدان ریشه سیاسی، نداشتن نظریه و نظریه پرداز، بافت غیر همگن و اداره دولت بعنوان شرکت سهامی، نداشتن ساختار تعریف شده منسجم بین بخشهای مختلف دولت، وجود حفره های سیاسی اجرائی در دولت، راهبرد غلط گذاشتن تمام تخم مرغها در سبد مذاکرات هسته ائی، بسنده کردن به طیف خاص و محدود و بدتر از همه خوش خیم و بد خیم کردن نیروهای سیاسی کشور از راه های مختلف گوشزد شده بود اما دریغ از لحظه ائی توجه به سیر حوادث و نگاه راهبردی به وقایع و تحولات و گوش شنوا؟!
بدبختانه همه توی رودرواسی هستیم، در دنیای دیگر سیر میکنیم، بدون بده بستان اموراتمان نمیگذرد و به تهدیدات توجه نداریم که نهایت دوش هم تو چشم مردم میرود و در آخر روز نیز نظام و کشور ضرر میکنند. ببخشید اگر تلخ و طولانی شد! چون همین لحظه پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داد که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری:در صفحه تویتر! خود نوشت " دولت سپاسگزار صمیمیت ها و محبت های مقام معظم رهبری است" که منهم ترجیح دادم اوقات تلخی را کنار بگذارم! خودتان این خبر را بخوانید تا مطمئن شوید با این توئیت همه چیز حل شده! کسانی هم که پیامهای تویتری را دنبال میکنند خیالشان راحت باشد دیگر هیچ مشکلی نیست و سعی در بهم زدن رابطه دولت- ملت نداشته باشند! گویا آب در هاون کوبیدن است؟! دلبر جانان ما برده دل و جان ما، برده دل و جان ما دلبرجانان ما!!

منبع: روزنامه شرق مورخ 9/6/95 که با کمی اصلاحات تحت عنوان حاکمیت اراده در دولت انتشار یافته است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    سلام. میگم حضرت استاد متن جنابعالی هم خیلی تیتیش مامانی و کج دار و مریز نوشته شده. پدرجان، این قضیه کنسرت انحرافیه و به نظرم مشاوران اصلاح طلب روحانی این کلک را بهش یاد دادن و یا شاید هم از احمدی نژاد یادگرفته تا سر مردم را شیره بماله. وگرنه نه روحانی اهل کنسرته و نه جنتی. ترجیع بند وعده های روحانی دوچیز بود. 1 چرخیدن همزمان چرخهای سانتریفیوژ و زندگی مردم2 بازگرداندن اعتبار به گذرنامه ایرانی. روحانی وعده کنسرت نداده بود . حالا اون دو تا رو نتونسته درست کنه هوس کمانچه کیهان کلهر را کرده؟ خخخخ. داداش جون بذار اول اپرای برجام تموم بشه، بعد کنسرت سنتی گوش کنیم. ضمنا بگم کنار حاج آقا علم الهدی کمانچه و قیچک نزنید که چنان قطعه ای در ابو عطا برایتان اجرا میکنه که رودخانه را سربالا شنا کنید. خخخخ.
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    بابا اصلا موضوع ملوک الطوایفی بودن نیست. شما خوب میدانید که این قضیه موسیقی از آن موضوعاتی است که روحانیت غالبا و همیشه در برابرش موضع داشته. آقای تاجیک، من خیلی سالها پیش با اتوبوس رفته بودم قم. در ترمینال قم سوار اتوبوس واحد شدم و راننده منتظر بود تا اتوبوس پر بشه. صدای رادیو را هم بلند کرده بود و رادیو هم آهنگی می زد که به نظرم موسیقی مطرب هم نبود. تا یه روحانی وارد اتوبوس شد، راننده رادیو را خاموش کرد. فکر نکنید آن آخوند چیزی به راننده گفت. خیر خود راننده معلوم بود یه تحفظی داره.خب من یه لا قبا که آخوند هم نیستم یه سری قیود نانوشته را در اینجا می شناسم. روحانی که خودش آخوند مجتهد است و جنتی هم ایت الله زاده. حالا چرا سر این قضیه گیر دادن و بقیه را ول کردن.
  • شمس تبریزی 3 A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    بابا برو کمانچه ات را یه جا دیگه بنواز. حالا چرا اصرار داری چسب امام رضا ع این کار را بکنی؟ به نظرم خط اشتباهی است که مشاورانشان میدن. ساده انگاری است که شما فکر کنید مشکل به علم الهدی یا فلان امام جمعه مربوط میشه. خیر موضوع ریشه دارتر از این حرفهاست و شما هم بیخود داری وقت مردم را تلف میکنی. احمدی نژاد هم وقتی دید کارش پیش نمیره به توصیه جن گیران نهاد ریاست جمهوری موضوع ورود بانوان به استادیوم را مطرح کرد. خلاصه از ما گفتن آقای تاجیک
  • شمس تبریزی 4 A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    یه چیزی را هم بگم. همین چند وقت پیش دیدم یکی از این آقایان اومده میگه چرا علم الهدی با نقاره زنی در حرم مشکلی نداره چرا که نقاره زنی هم نوعی موسیقی است. بنده عرض میکنم که سینه زنی خوزستانی ها را همه دیدن و مشاهده کردن که با چه حرکات موزونی دور می چرخن. آیا سینه زنی خوزستانی ها در حرم امام رضا مشکل داره؟ نه. اما آیا این جواز این می شود که بنده بروم در حرم، تانگو برقصم؟ فرق تانگو با آن نوع سینه زنی مثل فرق نقاره زنی است با آن کنسرت کذایی. حالش بود درباره مطالب دیگر یادداشت هم خواهم نوشت
  • شمس تبریزی 5 A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    با شما موافقم که یکی از اشتباهات دولت چیدن تمام تخم مرغها در سبد هسته ای بود. روزی که روحانی در مناظره ها گفت که این موضوع 3 ماهه حل می شود هنوز یادم است. همان موقع هم نتوانستم باور کنم که ایشان 3 ماهه بتونه قضیه را فیصله بده. باورش هم برام سخته که بگم روحانی از مشکلات مذاکره خبر نداشت و ساده انگارانه به قضیه نگاه کرده بود. حالا چرا وعده سه ماهه را داد باید از خود ایشان پرسید. حتی یادم میاد ظریف در اولین سفر به نیویورک بعد از انتصاب به وزارت خارجه همین حرف را در جمع 6 کشور گفته بود و اگه اشتباه نکنم اشتون گفته بود شما خیلی سرحال و با انرژی هستید که میخواهید ظرف 3 ماه مذاکره به نتیجه برسه. از همین حرف طرف مقابل برام مسجل شد که اینها قضیه را کش خواهند داد.
  • شمس تبریزی 6 A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    به نظرم اشتباه روحانی از همان اول این بود که خیال میکرد تو 3 ماه همه چیز تمومه و سه سال و 9 ماه باقی را میتونه روی مواهب توافق حساب کنه. آمریکا تا پیچ و مهره های سپاه را باز نکنه دست بردار نیست. اگر غیر این کرد تعجب کنید. آقا آمریکا با آخوند مشکل جدی و عمیق داره. حتی کسی مثل خاتمی را هم به تمسخر میگفتن آیت الله گورباچف. یعنی چه؟ یعنی قراره از خاتمی هم عبور کنیم. آمریکا کلا با آخوند مشکل داره. میخواد خاتمی باشه یا هر کس دیگری. شما هم یا باید روی پای خود وایسین و درجه ای از انزوا را بپذیرید و یا کلا بی خیال رژیم کنونی ایران بشوید و بیفتید تو خطی که ترکیه افتاده. اما اگر فکر کنید با رویکردهای کنونی جمهوری اسلامی میتوانید با آمریکا به نوعی کنار بیایید، به نظرم اشتباه می کنید
  • شمس تبریزی 7 A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    سرمایه گذاری خارجی میخواهید؟ اعتماد خارجی ها را می خواهید؟ جمهوری اردوغانی اعلام کنید. ندا آقا سلطان گلوله خورد و تازه کار خودشون هم بود. تمام شبکه های دنیا تصاویرش را نشان دادن. اونوقت روی پل سلطان محمد استانبول طرفداران اردوغان، سر سرباز را تو روز روشن بریدن و دیدیدن آب از آب هم تکون نخورد. چرا؟ چون بچه خوبی هست. مثل شما به پر و پای آمریکا نمی پیچه. هم امام جماعته هم قبل نخست وزیر شدنش در شورای روابط خارجی با پل ولفوویتز و سفیر آمریکا در استارباکس قهوه میخوره. البته این اواخر یه خرده پررو شده بود براش یه کودتا طراحی کردن و البته گرا هم برای خنثی کردن بهش دادن تا بچه هم شاد بشه و هم تنبیه بشه. شما هم مثل او باشید تا مشکلتان حل بشه. در غیر اینصورت دولا دولا شتر سواری نکنید. فعلا خداحافظ