۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۱
آغاز رشد غیرتورمی معاملات مسکن

رییس کل بانک مرکزی از نامشخص بودن وضعیت ۴۴۷میلیون حساب بانکی اشخاص حقیقی،‌ حقوقی و خارجی با سرمایه گذاری کمتر از یک میلیون تومان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی الله سیف در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به میزان تسهیلات بانکی کشور گفت:  بخش عمده تسهیلات بانک ها به واحدهای تولیدی سرمایه در گردش و کوتاه مدت است که به عنوان تسهیلات جاری استفاده می شود.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست انضباط مالی را در پیش گرفت افزود: ما تسهیلاتمان را به جاهایی دادیم که موجب رونق، تولید و اشتغال شود.

وی افزود: 15 درصد تسهیلات اعطائی برای بازپرداخت مطالبات بانک ها و معوقات این بنگاه های تولیدی است و مابقی وام و تسهیلات جدید است. 

آمار تسهیلات شبکه بانکی

سیف گفت: برنامه ریزی اولیه برای پرداخت تسهیلات، پرداخت 16 هزار میلیارد تومان به هفت هزار و 500 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط است اما بانک مرکزی به این تعداد بسنده نمی کند.

وی گفت: نظام بانکی کشور پارسال 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد و پیش بینی می شود امسال این رقم به 460 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پرداخت 129 هزار میلیارد تومان تسهیلات در چهار ماهه اول امسال و رشد 37،8 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزود: 30 درصد از این تسهیلات سهم تولید بوده است. 

وام ازدواج

وی با اشاره به اینکه در ابتدای امسال 450 هزار متقاضی دریافت وام ازدواج 10 میلیون تومانی وجود داشت گفت: پیش بینی ما این است که امسال 800 هزار تقاضای جدید به این تعداد افزوده شود. 

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون به 243 هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت شده، 692 هزار تقاضا در نوبت است و پرداخت این تسهیلات به 350 هزار متقاضی دریافت تسهیلات تصویب شده است. در تلاشیم تا در هر ماه به یکصد هزار متقاضی تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم. 

صندوق یکم بانک مسکن

سیف گفت: آمار معاملات مسکن در تهران در مرداد امسال در مقایسه با همین ماه در سال 94 سی درصد افزایش یافته است. 

وی این افزایش معاملات را نشانه مثبتی از درست بودن برنامه ها دانست و افزود:حجم معاملات صورت گرفته 7،6 درصد افزایش نشان می دهد و این نشان از رشد غیرتورمی معاملات مسکن در مرداد امسال است. 

سیف با اشاره به فعالیت صندوق مسکن یکم در بانک مسکن گفت: نرخ تسهیلات این صندوق در ابتدا 14 درصد اعلام شد که سه ماه پیش به 11 درصد کاهش یافت و هم اکنون به 9 و نیم درصد برای تسهیلات عادی و هشت درصد برای بافت های فرسوده رسیده است.

نرخ سود سپرده

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سه سال پیش نرخ سود بانکی وضعیت نامتعادلی داشت افزود: در آن زمان تورم بالای 40 درصد بود و هم زمان سود بانکی 27 درصدی داشتیم.درنتیجه برنامه دولت کاهش نرخ تورم بود که در سه سال گذشته ادامه یافت.همزمان نرخ سود بانکی هم همگام با کاهش نرخ تورم کاهش یافت.

سیف تاکید کرد: در نتیجه انباشته شدن مشکلات در 30 سال گذشته در نظام بانکی کشور 45 درصد دارایی های بانک ها منجمد است و تحرک ندارد. 

نرخ سود تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نرخ سپرده 15 درصد در بانک ها گفت: نرخ تسهیلات بانکی 18 درصد است که بیشتر بانک ها این نرخ را رعایت می کنند و در صورتی که غیر از این نرخ، پرداخت کنند بانک مرکزی با بانک های متخلف برخورد خواهد کرد.

تورم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش بینی های ما نشان نمی دهد که از این پس نرخ تورم افزایش داشته باشد،گفت:نرخ  تورم کنونی پایدار است زیرا بانک مرکزی درصدد افزایش انضباط اقتصادی در کشور است. 

وی با اشاره به نقدهای صورت گرفته از عملکرد دولت برای تمرکز در کنترل تورم نیز گفت: این انتقادها  هم اکنون برطرف شده و ما با رشد نقدینگی روبرو هستیم.

نرخ ارز

سیف گفت: متوسط نرخ دلار را در پنج ماهه اول سال 92  سه هزار و 184 تومان بوده که این رقم در مدت مشابه امسال سه هزار و 493 تومان رسیده است از همین رو دامنه تغییرات در نرخ دلار در این دو تاریخ به ترتیب 234 و 32 درصد است. 

او افزود: کمترین نوسان نرخ دلار را در سه سال گذشته شاهد بودیم و روند آن هم کاهنده است. 

وی با بیان اینکه تفاوت نرخ ارز رسمی با بازار در پنج ماهه اول سال 92 چهل و نه و هشت دهم درصد بوده است، تصریح کرد: این میزان در مدت مشابه امسال به تنها 14 درصد کاهش یافته است. 

رئیس کل بانک مرکزی یادآورشد: هم اکنون بهترین شرایط برای تک نرخی شدن ارز است و پیش بینی می کنیم تا پایان امسال ارز تک نرخی شود. 

الزامات جدید بانک مرکزی برای بانک‌ها

سیف با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزی به بانک ها برای ارائه حداقل اطلاعات به همراه صورت های مالی اظهارداشت: این دستورالعمل الزامی است و برای شفافیت وضعیت بانک ها باید رعایت شود. زیرا این اطلاعات مبنایی برای رتبه بندی بانک های کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره مباحث مربوط به اف.اِی.تی.اِی افزود: این مسئله در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار دارد و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و اگر اقدامی بخواهد صورت گیرد نیز جای نگرانی ندارد.

سیف گفت: این مجموعه بین المللی تجربیات کشورها را در زمینه پولشویی، فساد مالی، تأمین مالی تروریسم در مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در اختیار دیگر کشورها قرار می دهد. 

وی تصریح کرد: هیچ کشوری به هیچ وجه به اطلاعات دیگر کشورها دسترسی پیدا نمی کند و هیچ کار غیرکنترلی قرار نیست انجام شود. بنابراین اظهار نظرهایی که در این باره صورت می گیرد با واقعیت منطبق نیست. 

مطالبات بین‌المللی

سیف در خصوص دریافت مطالبات ایران از عمان و هند افزود: تاکنون بیش از 1 میلیارد دلار مطالباتمان را از عمان و سه و نیم میلیارد دلار از هند به حساب های کشور انتقال یافته است. 

حقوق‌های نجومی

رییس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص پرداخت حقوق های نجومی در بانک ها اظهارداشت: مسئولیت بانک مرکزی این نیست که درباره  میزان پرداخت حقوق ها دخالت کند، اما ما ملاحظاتی در زمینه تعادل در پرداخت ها داشتیم که به بانک ها ابلاغ کردیم. 

به گفته وی افشای بالاترین حقوق ها در هر بانک از جمله دستورالعمل های بانک مرکزی است که خود ابزاری کنترلی به حساب می آید. 

وضعیت حساب‌های بانکی

رییس کل بانک مرکزی همچنین از نامشخص بودن حساب بانکی  447 میلیون حساب اشخاص حقیقی،‌ حقوقی و خارجی با سرمایه گذاری کمتر از یک میلیون تومان خبرداد و گفت: از مجموعه حساب های کشور 439 میلیون حساب مربوط به اشخاص حقیقی است که تنها 8 هزار و 700 حساب از آنان فاقد شماره ملی است . این تعداد باید تا آخر شهریور امسال تعیین تکلیف شوند و به صفر برسد.

وی افزود: 27 میلیون از حساب های اشخاص حقیقی در کشور فاقد شماره ملی و البته مسدود است.همچنین  شش میلیون حساب اشخاص حقوقی در کشور هم 358 هزار حساب فاقد شناسه ملی و البته فعال هستند و این به خاطر مشکل در ثبت شرکت هاست. 

به گفته وی از دو میلیون و 173 هزار حساب اشخاص خارجی در کشور هم 447 هزار حساب فاقد شماره فراگیر است.

22335

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    3 3
    آغاز رشد غیر تورمی جدی میشه اینی که میگید؟؟ توی این مملکت همه ما مخصوصا از زمان جنگ به بعد عادت کردیم که بدانیم که رونق هرچیز مساوی است با گرانی آن چیز