اقتصادنیوز نوشت:معاملات بورس تهران امروز با رشد 1214 واحدی شاخص کل و عبور نماگر بازار از کانال 75 هزار واحدی به پایان رسید.

در جریان معاملات دوشنبه، 19 بهمن ماه از ابتدای ساعات معاملاتی با افزایش قیمت بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز در پی اقبال زیاد سهامداران به معاملات این نمادها و رشد 1.63 درصدی شاخص کل روبه‌رو شدیم که در نهایت منجر به ثبت رقم 75 هزار و 783 واحد برای نماگر بازار شد.

همچون دیروز، سهام گروه خودرو و بانک پرحجم و با رونق زیادی میان سهامداران معامله شدند. بانک صادرات و بانک تجارت به عنوان دو نماد شاخص گروه بانکی در جریان معاملات امروز با عرضه سنگین حقوقی‌ها روبه‌رو شدند تا اندکی از هیجان خریداران و صف خرید سنگین این دو نماد به این واسطه کاسته شود. 

در نماد بانک صادرات که با خبر فروش بلوک ۲۰ درصدی توسعه نیشکر به ارزش 2100 میلیارد تومان، به شدت معاملات پراقبالی را دنبال کرد، در پایان معاملات امروز 402 میلیون سهم دادوستد شد و این نماد بیشترین حجم معاملات را در کل بازار تجربه کرد. اگرچه سهامداران حقوقی امروز بیش از 282 میلیون سهم عرضه کردند، اما این نماد با صف خرید 183 میلیون سهمی معاملات امروز را به پایان رساند.

این روند در نماد بانک تجارت به عنوان دومین نماد پرمعامله روز جاری نیز دنبال شد به طوری که با وجود عرضه 148 میلیون سهمی حقوقی‌ها، صف خرید 27 میلیون سهمی را برای این نماد در پایان معاملات شاهد بودیم. در نماد بانک تجارت امروز بالغ بر 231 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت.

به اعتقاد کارشناسان نمادهای بانکی کماکان پتانسیل رشد قیمتی را دارند و پیش‌بینی می‌شود با روشن شدن موتور معاملات این گروه در روزهای اخیر، در ادامه شاهد روند رو به رشدی برای حجم دادوستدها و قیمت نمادهای بانکی باشیم. 

خودرو، کماکان پرفروغ 
معاملات گروه خودرو که مدتی است با رونق و اقبال زیادی دنبال می‌شود، امروز نیز با همین روند ادامه یافت. شاخص این گروه در معاملات روز جاری 3.6 درصد رشد کرد و دومین صنعتی نام گرفت که پس از گروه بانک بیشترین حجم و ارزش معاملات را شاهد بود.

صف خرید شکل گرفته در اغلب نمادهای شاخص این گروه و رشد قیمتی این نمادها نقش انکارناپذیری در افزایش شاخص کل در معاملات روز جاری داشت. مهمترین خبر این گروه بازگشایی نماد سایپا و توقف نماد ایران خودرو در جریان معاملات امروز بود. امروز نماد معاملاتي شركت سايپا پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده، بازگشایی شد و حجم معاملات 40 میلیون سهمی را تا پایان ساعت معاملاتی تجربه کرد.

 نکته جالب توجه در خصوص این نماد تشکیل صف خرید چشمگیر بیش از یک میلیارد سهمی در پایان معاملات "خساپا" بود که پیش‌بینی می‌شود، فردا حقوقی‌ها اقدام به عرضه سنگین سهام در این نماد و در نتیجه متعادل شدن صف تشکیل شده کنند.

نماد ایران خودرو نیز امروز با توجه به ابهام در اطلاعات ارائه شده به سازمان متوقف شد. از سوی یک مقام مسوول اعلام شد علت توقف مجدد نماد این شرکت، لزوم دریافت اطلاعات تکمیلی درباره آثار مالی دریافت غرامت از پژو بوده است، چون در شفاف‌سازی مدیرعامل ایران خودرو موارد کلی مطرح شده و آثار مالی این رویداد با اهمیت را در درآمد اعلام نکرده است. 

کارشناسان اگرچه ارزیابی خوبی از شرایط بنیادین این صنعت به دلیل رفع تحریم‌ها دارند، اما نسبت به رشد قیمتی برخی نمادهای زیان‌ده و تجربه معاملات هیجانی در این نمادها هشدار می‌دهند.

در معاملات بورس و فرابورس چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران امروز 1214 واحد رشد کرد و به این ترتیب نماگر بازار سهام در ارتفاع 75 هزار و 783 واحدی ایستاد. نماد مخابرات ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بانک ملت سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص کل گذاشتند. از میان 37 صنعت بورسی امروز 7 صنعت منفی و 29 صنعت تا سطح حداکثر 9.44 درصد مثبت بودند. امروز بیش از 2 میلیارد سهم در بورس تهران دادوستد شد و ارزش معاملات به رقم 5 هزار و 166 میلیارد ریال رسید که نسبت به دیروز با افزایش همراه بود.

در جریان معاملات امروز نماد شرکت‌های بيمه ملت و شركت مهندسي نصير ماشين با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم، شركت گلتاش جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورتهاي مالي، شركت ايران خودرو با توجه به ابهام در اطلاعات ارائه شده متوقف شدند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سايپا پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده و نماد معاملاتي حق تقدم شركت بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو بازگشایی شدند.

در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل 10.15 واحد رشد کرد تا به این ترتیب آیفکس به رقم 815 واحد برسد. در فرابورس 514 میلیون اوراق بهادار به ارزش 5 هزار و 996 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 508023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =