رزماری جانسون،از اعضای ارکسترملی ولزانگلیس در سن ۲۲ سالگی بر اثر یک تصادف دچار ضربه مغزی و معلولیت شد. حالا پس از گذشت ۲۷ سال با کمک فناوری او برای اولین بار توانسته است آهنگ بسازد و ساز مورد علاقه خود را بنوازد.

رزماری جانسون که حالا  50 ساله  است در سال ۱۹۸۸ بر اثر تصادف هفت ماه در کما به سر برد و توانایی صحبت کردن، حرکت و همچنین نواختن ویولن را از دست داد. 

به گزارش دیلی‌تلگراف،اما نواختن دوباره سازش برای او همیشه به عنوان یک آرزو باقی ماند. پس از  ۱۰ سال تلاش محققان دانشگاه پلیموت و بیمارستان سلطنتی لندن، قادر به ارتباط مغز این هنرمند به یک کامپیوتر و یک نرم افزار موسیقی  شدند. 

 جانسون  با استفاده از این روش روی رنگ های مختلف روی صفحه نمایش که نشانگر نت های موسیقی هستند تمرکز می کند  تا آهنگ مورد نظر خود را بسازد و بنوازد.  همچنین نوازندگان ارکستر می‌توانند او را در اجرای قطعه‌ای که ساخته از روی صفحه‌های کامپیوتر همراهی کنند.  در این روش با استفاده از یک کلاه مجهز به حسگرهای EEG، سیگنال های الکتریکی مغز دریافت می شوند و بر کوارتت زهی منطبق می شود. کوارتت زهی به قطعه موسیقی نوشته شده برای سازهای زهی گفته می شود.

مادر خانم جانسون که اکنون 80 سال سن دارد و در تمام این مدت مهمترین حامی فرزند خود بوده معتقد است که این فناوری امید را بار دیگر در فرزندش زنده کرده است.

۵۴۵۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    11 3
    اون وقت در ایران...
  • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 10
    فیلم هندی
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    4 0
    کرامت انسانی یعنی این