ایسنا نوشت:از تنگی نفس جانبازان شیمیایی چه کسی خبر دارد؟ نفس‎هایمان به شماره افتاده، من یک جانباز شیمیایی‏‌ام. بدون سر و صدا شیمیایی‎مان کردند و حالا بدون سر و صدا ... .

حملات شیمیایی عراق به ایران باعث مصدومیت شدید 100 هزار نفر شد که 60 هزار نفر از این افراد جانباز شیمیایی هستند. سهم زنجان از این حملات شیمیایی صدام 1400 جانبازی است که این روزها به سختی نفس می‎کشند، به امید یک نفس عمیق بدون درد.

یکی از این جانبازان که نخواست خودش را معرفی کند می‌گوید: چه فرقی می‌کند نامم علی باشد یا عباس، آیا تفاوتی دارد که 10 درصد جانباز شیمیایی شده‌ام یا 80 درصد؟. مهم این است که الان نمی‌توانم به ‌درستی نفس بکشم و زندگی عادی همچون دیگران داشته باشم.

زمانی که نیروهای صدام حمله شیمیایی کردند، نمی‎دانستیم دقیقاً چه بلایی به سرمان آمده است، سعی داشتیم به هر نحوی از محل فرار کنیم، ولی این گازهای لعنتی با خون و گوشت ما عجین شدند و سا‎ل‎ها است که درد آن را به همراه داریم.

17 ساله بودم که شیمیایی شدم. ابتدا اثراتی بر پوست‏ ما ظاهر شد، ولی به مرور رفع شد و درد پنهان‌مان بعد از چند سال نمایان شد. دردی که فقط برای خودمان نیست، بلکه اطرافیان‌مان را هم در آن شریک کرده‎ایم.

هر پدری آرزوی آرامش و آسایش فرزندانش را دارد. هر پدری دوست دارد قبل خواب بالای سر فرزندش برود و او را نوازش کند، ولی این کار ساده برای افرادی چون من آرزوی بزرگی است؛ چرا که سرفه‎های ما مزاحم همیشگی آرامش آن‌ها است.

دردهای هر روزه و سرفه‎های بی‎امان فقط درد جسمانی است. درد روحی جانبازان شیمیایی بیشتر از درد جسمانی است. آن‌هایی که در برخی مواقع برای کوچک‌ترین کار خود نیاز به کمک دارند، قطعاً تحت فشار روانی هستند اما تا کسی درگیر نشود نمی‌تواند شرایط را درک کند.

اگر فقط یک نفر از مردم کشورهای مدعی حقوق بشر با این مشکل بنا به هر دلیلی درگیر می‌شد، همه دنیا درگیر مشکل این فرد می‌شد؛ چرا که قدرت دست آن‌ها است. در حالی که مصدومان شیمیایی در ایران در گوشه منازل خود مرگ را با هر بار سرفه از نزدیک لمس می‎کنند و این است حقوق بشری که غرب به دنبال

در حال حاضر 1400 جانباز شیمیایی در استان زنجان زندگی می‎کنند که از این تعداد پنج نفر جانباز شیمیایی شدید و 11 جانباز شیمیایی متوسط هستند و مابقی افراد با درصدهای پایین‎تر با این مشکل دست و پنجه نرم می‏‌کنند.

حیدری معاون درمان اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در رابطه با خدمات ارائه شده به جانبازان شیمیایی می‎گوید: بر اساس ضوابط جاری بنیاد، خدمات درمانی مورد نیاز از طریق بیمه تکمیلی طلایی به جانبازان ارائه می‌شود و در حد توان سعی شده است امکانات مورد نیاز درمانی در اختیار جانبازان شیمیایی قرار گیرد.

حیدری می‎افزاید: در صورت تشخیص، امکان بهره‎مندی از خدمات درمانی موجود در خارج از کشور نیز برای جانبازان شیمیایی زنجانی وجود دارد و این افراد می‎توانند از این خدمات بهره‎‏مند شوند.

وی با اشاره به اینکه سعی شده است درمان تخصصی و فوق‌تخصصی مورد نیاز جانبازان شیمیایی در داخل استان فراهم شود، می‎گوید: افرادی که دارای مشکلات جسمانی هستند در منزل خدمات درمانی را دریافت می‎کنند و مشکلی در این رابطه نداریم. در حال حاضر جانبازان شیمیایی به لحاظ جسمی در شرایط مناسبی قرار داشته و درمان آن‌ها در حال پیگیری است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    4 0
    بايد در اسرع وقت رسيدگي شود و كمك كنند.
  • م A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    1 0
    ما رو ببخشین . . واسه اینکه تو آسایشمون ، خنده هامون ، غم هامون ، زندگی روزمره مون . . . یاد شما نیستیم . ما رو ببخشین . . .