ایسنا نوشت: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه کابینه موقت پیشنهادی احمد داووداوغلو به عنوان نخست‌وزیر را تایید کرد که برای اولین بار دو وزیر از حزب نزدیک به کردها در آن حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیشتر اعضای این کابینه را چهره‌های نزدیک به حزب عدالت و توسعه تشکیل می‌دهند اما علی حیدرکنجا، وزیر امور اروپا و مسلم دوغان، وزیر توسعه، عضو حزب چپگرای دموکراتیک خلق‌ها هستند که پایگاهی قوی میان کردهای ترکیه دارد.

علاوه بر این معاون نخست‌وزیر هم از حزب ناسیونالیست حرکت ملی انتخاب شده است. در این کابینه موقت فریدون سینیرلی‌اوغلو، دیپلماتی که به عنوان یک تکنوکرات شناخته می‌شود، به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شده است.

حزب مردم جمهوری‌خواه، بزرگترین رقیب حزب عدالت و توسعه، حاضر نشده است وزیری در این دولت موقت داشته باشد.

از آنجا که هیچ یک از احزاب ترکیه نتوانست در انتخابات اخیر اکثریت را در پارلمان به دست بیاورد و ضمنا مذاکرات برای تشکیل کابینه ائتلافی شکست خورد، مطابق قانون باید تا انتخابات بعدی دولتی موقت تشکیل می‌شد که حزب عدالت و توسعه تنها می‌توانست تعداد محدودی از مقام‌های کابینه را در اختیار داشته باشد.

بنا است که انتخابات مجدد در اول نوامبر (حدود دو ماه دیگر) برگزار شود. درگیری نظامی ارتش ترکیه با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و همچنین ورود این کشور به جنگ علیه گروه موسوم به داعش بر فضای سیاسی این کشور سایه انداخته است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =