۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
کمال بودجه نویسی

بایزید مردوخی

 

تــاش همواره بر این بوده تا نظام بودجه ریزی ما به سمت کمال رود ولی در دورهای حدود هشت سال پیش نظام بودجه ریزی ما، هم از نظر ساختار و هم از نظر تخصیــص منابع به کل تغییر کرد. تعداد زیادی ردیف های بودجه ای پیدا شدند که مشخص نیست اینها چه ضرورتی دارند و به کجا پرداخت می شوند.

اگر بخواهیم بودجه سالمی داشته باشیم، این ردیف ها همگی باید حذف شود. این بودجه باید شفاف شده و ابهام درباره جداول و منابع اختصاص دادهشده به آن برطرف شود. متاسفانه باید اینطور گفت که در این دو دوره، بودجه به یک سیاهه شبیه بود. دولتی ها تصور می کردند هرچه قانون بودجه را مختصر و خالصه تر ارائه کنند بهتر اســت، اما چنین نیست. در قوانین بودجه ای فعلی حتی امکان مقایسه سنواتی نیز وجود ندارد. به عبارت دیگر بودجه سه ستونی در سالهای گذشته یک ستونه شد. به این معنا که سالهای اخیر، ستون ســال بودجه تنها شامل ستون سال آینده و بودجه پیشبینی شــده بود و ستونهای سال قبل و عملکرد به طورکلی از بودجه ارائهشــده به مجلس حذف شــد. منطقا هر نمایندهای اگر بخواهد درباره بودجه اســتانی و منطقه ای قضاوت کند باید امکان قضاوت و مقایســه داشته باشد و نمی شود با بودجه یک ستونی درباره ابعاد مختلف بودجه قضاوت کرد.

نماینده باید بداند در گذشته در آن ردیف خاص چه بوده تا در صورت نیاز بتواند درباره چگونگی و چرایی اجرایی شدن یا نشدن بودجه گذشته سوال کند و آن توضیح ها میتواند در تصمیم گیری نماینده موثر باشد.

متاسفانه آفت ســالهای پیش این بوده که نظارت بسیار پراکنده شده و دستگاههای نظارت بر عملکردها متعدد شده و همین مسئله کار را مخدوش کرده و متاسفانه فقدان حضور سازمان برنامه نیز تاثیر منفی مضاعفی داشته است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ورزدار A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    10 1
    درود بر دکتر مردوخی ای ایشان به کشور و دانشگاه خیلی خدمت کرده اند