شادی مدرس *

با نگاهی به فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرکها حذف کرده اند و خبرهایی که از حیوان آزاری در سیرکهای کشور از گوشه و کنار به گوش میرسید، در اسفندماه سال گذشته، کمپین "درخواست حذف حیوانات از سیرکهای کشور" را تشکیل دادیم و اولین قدم را با طرح این درخواست از سیرک عقاب واقع در بوستان ولایت تهران آغاز کردیم.

در ادامه طی بیانیه ای که در دفتر محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خوانده شد از سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ممنوعیت استفاده از حیوانات در سیرکهای کشور شدیم. از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، پس از رسانه ای کردن شرایط نگهداری اسفبار 30 شیر، 7 خرس، 2 کروکودیل و دیگر حیوانات در سیرک قهرمانی در قشم، طی دو تجمع اعتراضی مقابل سازمان حفاظت محیط زیست، بر لزوم پایان دادن به حیوان آزاری در سیرکها توسط سازمان تاکید کردیم. اما متاسفانه، این سیرک بدسابقه اوایل خردادماه جهت اجرای برنامه وارد پارک نبوت واقع در استان البرز شد که به دلیل اعتراضات گسترده و مکاتبات کمپین، با سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز اجرای برنامه توسط این سیرک صادر نشد و سیرک به دلیل عدم توانایی تامین مخارج بازگشت به شیراز در استان البرز مستقر شد.

به همراه دکتر سجادی، دامپزشک عضو کمپین، طی قرار ملاقاتی با ابراهیم طریقت پیما، مدیر سیرک عقاب، جهت بازدید از شرایط نگهداری حیوانات در این سیرک که گفته میشد تغییرات مثبتی در آن ایجاد شده راهی بوستان ولایت شدیم. با اینکه ظاهرا شرایط نگهداری از 7 ببر، خرس و دیگر حیوانات در این مجموعه برای ببیننده جای نگرانی باقی نمیگذاشت، اما نامه درخواست حذف حیوانات از سیرکها را به ابراهیم عقاب و پدرش خلیل عقاب دادیم و سیرک را ترک کردیم. نامه ای که در آن پهلوانان کشور "خلیل عقاب" و "سیروس قهرمانی" را دعوت به حذف حیوانات از سیرکها و آشتی با جامعه دوستداران حیات وحش کرده بودیم.

چند روز بعد، پس از هماهنگی با محمدعلی قهرمانی، مدیر سیرک قهرمانی راهی پارک نبوت در کرج شدم تا نسخه دوم نامه درخواست حذف حیوانات از سیرکها را به دستش برسانم که متاسفانه شرایط نگهداری، بهداشت و سلامت روحی و جسمی حیوانات بیشمار سیرک به گونه ای بود که دل هر بیننده ای را به درد می آورد. متاسفانه بحث با محمدعلی قهرمانی به جایی نمی رسید. او تاکید داشت یک دوستدار واقعی حیوانات باید به سیرک کمک مالی کند و یا برای حیوانات خوراک تهیه کند. بدون خداحافظی و حتی وجود فرصتی برای تقدیم نامه، سیرک را ترک کردم.

پس از برگزاری دو تجمع اعتراضی مقابل سازمان حفاظت محیط زیست، تصمیم گرفتیم با ارسال نامه ای سرگشاده به آقای دکتر روحانی، ریاست شورای عالی حفاظت محیط زیست و رونوشت به خانم دکتر ابتکار، درخواستمان را با ارائه فیلم و عکس از حیوان آزاریها و تخلفات سیرکها که به نامه پیوست شده بود مطرح کنیم.اما پاسخ ریاست سازمان که "حذف سیرکها یک شبه میسر نیست" بسیار ناامیدمان کرد.

این بار به رسانه ها پناه آوردیم، همه آنچه از حیوان آزاری توسط سیرکداران و معرکه گیران کشور گردآوری کرده بودیم و در اختیار سازمان قرار داده بودیم را این بار با رسانه ها تقسیم کردیم. گزارشها و تصاویر مربوط به آزار حیوانات و شرایط اسفبار نگهداری از آنها در سیرکها که بارها و بارها در خبرگزاریها و نشریات منتشر شد نه تنها دوستداران حیات وحش بلکه کلیه مخاطبین را تحت تاثیر قرار داد و به فکر فرو برد که به راستی پشت پرده سرخرنگ سیرک چه میگذرد. همچنین، فیلمهایی از حیوان آزاری در سیرکهای کشور که طی سه شب متوالی از اخبار شبکه یک و اخبار 20:30 پخش شد و در کل جامعه بازتاب گسترده ای داشت.

اما واکنش سازمان آرام حفاظت محیط زیست، خلاصه شد در برگزاری جلساتی جهت تدوین دستورالعملی جدید برای نگهداری و استفاده از حیوانات در سیرکهای کشور؛ مجموعه ای از قوانین سختگیرانه است که استفاده از حیوانات در سیرکها را بسیار سخت و هزینه بر می نمود و بنا بود آغازی باشد بر انصراف سیرکداران از اجرای برنامه با حیوانات.

در آستانه ابلاغ این دستورالعمل به سیرکها، در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست مناظره ای میان سیرکداران و دوستداران حیات وحش برگزار کردیم. در پایان این نشست با خبرهای نسبتا خوشی سالن همایش را ترک کردیم.

مهندس مسعود عالیخانی، مدیریت وقت دفتر شکار و صید سازمان، خبر از ابلاغ دستورالعملی بسیار سخت و هزینه بر و مطابق با استانداردهای کشورهای چون ولز و ایتالیا داده بودند و ابراهیم طریقت پیما (مدیر سیرک عقاب) از حذف مار و تمساخ و میمون رزوس از نمایش ها و اهدای خرس 20 ساله سیرک به باغ وحش سخن گفته بود و وعده داده بود سیرک عقاب از این پس تنها با 7 قلاده ببر به اجرای نمایش خواهد پرداخت.

بعد از آن نشست، اما مثلثی با سه ضلع مجهول پیش رویمان قرار گرفت. شکل گیری تشکلی نوپا به نام "کارزار سیرک نه" تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست که هر روز برپایی سیرک حیوانات را در یکی از استانهای کشور ممنوع اعلام مینمود. تشکلی که حتی عنوان آن با هدف جور در نمی آید. چرا که دوستداران حیوانات با مخالفتی سیرک ندارند و تنها خواستار حذف حیوانات از این مجموعه ها هستند. اما این ممنوعیتهای استانی که این روزها نقل محافل خبری شده و شادمانی مخاطب را برانگیخته اند برخلاف ظاهر شیرینشان، حقایقی تلخ را پنهان کرده اند. ورود 20 پنگوئن و آبزیانی چون کوسه و شیردریایی توسط سیرک عقاب برای اجرای توری دو ساله در سراسر کشور.

"کارزار سیرک نه!"، ممنوعیت های استانی سیرک حیوانات و ورود 20 پنگوئن زبان بسته به این سرزمین آن هم در سکوت کامل خبری، امروز سه ضلع مثلثی را تشکیل می دهند که به ظاهر یکدیگر را نقض می کنند. اما شاید با تعمق بیشتر بتوان به درکی روشن از ارتباط میانشان دست یافت ...

 

* فعال محیط زیست

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    9 5
    آيا هدف از نوشته طرح معما بود؟ من با دوباره خواندن متن هم به ارتباط روشنی که نويسنده در پايان نوشته اش وعده آن را داده دست نيافتم، شايد بهتر بود به جای طرح معما منظور نويسنده شفاف تر بيان ميشد، لطفاً اگر کسی متوجه منظور نويسنده شده است بيان کند
    • نیما A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
      11 2
      معمایی در کار نیست.خیلی واضحه. یه عده ساده لوح خودشونو وسیله ای کردن برای سرپوش گذاشتن روی اعتراضات مردمی نسبت به سیرکها. که هر روز استانهای کشور رو سبز و قرمز میکنن. انگار استان رو فتح کردن.
  • شاهین IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    25 0
    سلام آخه پنگوئن چطور می خواد تو این اب و هوا نمایش اجرا کنه . مگه پنگوئن واسه قطب نیست. اگه امکانش هست پس چرا باغ وحشها نمیارن.
  • حميد ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    13 13
    يعني ما گوسفند ها رو مي كشيم مي خوريم حيوون آزاريه؟!
    • مسعود A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      17 8
      آره
    • عماد A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      9 5
      یکی شما رو بکشه بعد بخوره خیلی لذت می‌برین؟
  • 001 A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    8 8
    اون حیوونها در معرض انقراض نیستند دوستان محیط زیست
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    19 2
    برای این که این حیوانات بدبخت رو به اجرای برنامه وادار کنند ساعتها بهشون گرسنگی میدن .
  • ناشناس از شيراز ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    18 2
    سلام بايد بريد و ببينيد وضعيت ناراحت كننده نگهداري از حيوانات در مجموعه اقاي قهرماني رو. نميدونم مسئولي نيست كه سر زده به اين مجموعه بره و شرايط نگهداري رو ببينه
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
    12 1
    این سیرک باید تعطیل شه.هرکس مسئولشه باید رسیدگی کنه تا موضوع باعث آبرو ریزی نشه