ایلنا نوشت:

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما گفت: عمق استراتژیک ما توسط مجلس و دولت به درستی تعریف نشده است. وی ادامه داد: ساده‌ترین استفاده از استراتژی فرهنگی بهره بردن از زبان فارسی در کشورهای همسایه است به این معنی که می‌توانیم آثاری را تولید کنیم تا موقعیت فرهنگی ایران را حداقل در کشورهای همسایه فارسی زبان گسترش دهد اما در این حوزه هیچ استراتژی و مهندسی فرهنگی صورت نگرفته است.

محمدی تاکید کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که بر مبانی فکری خود و استقلال عقیده پافشاری دارد و خوشبختانه مردم ما پشت این مبانی تمام قد ایستاده‌اند اما در حوزه فرهنگ و هنر هیچ فعالیت مثمر ثمری انجام نداده‌ایم.

تهیه کننده مهمان داریم با اشاره به اهمیت سینما گفت: سینما از جمله هنرهایی است که با عامه مردم در ارتباط است و تاثیر مستقیم در کنش رفتار مخاطب ایجاد می‌کند از همین رو سینما معلول شرایط فرهنگی است و نه مولد یک جریان.

وی ادامه داد: اگر حرف از سیاه نمایی در سینمای اجتماعی می‌زنیم این عبارت مولد جریان‌های ایجاد شده در اجتماع است و اگر انتقادی به سینمای اجتماعی است باید این نکته را متذکر شد که فیلمساز برداشت خود را از مجموع رفتار موجود در جامعه به قالب تصویر می‌آورد و حال اگر این برداشت مورد قبول مدیران فرهنگی و مسئولان نیست نباید آن را به سیاه نمایی تعبیر کرد.

وی با اشاره به نقش سینمای ایران در  معرفی انقلاب اسلامی گفت: مخالف‌ترین آدمهای معاند نظام نیز این سینما را مولود انقلاب اسلامی می‌دانند و ایمان دارند که سینمای ایران با وجود همه نقص‌ها در ‌‌نهایت محصول انقلاب است. بنابراین پیش از اینکه سینمای ایران را در کرسی اتهام قرار دهیم باید مدیریت فرهنگی را در مظان اتهام بگذاریم.

وی افزود: متاسفانه اعمال سلیقه‌ها به پای اسلام و انقلاب اسلامی گذاشته شده است و در طول تمام سالهایی که از عمر انقلاب می‌گذرد مدیریت فرهنگی تنها حوزه‌ای است که مورد بازخواست قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: ما امروز در حوز‌های نظامی افراد استراتژیکی همچون سردار قاسم سلیمانی داریم اما باید بپرسیم که چرا در سینمای ایران  و فرهنگ ایران سردارانی چون سردار سلیمانی وجود ندارد.

تهیه کننده فیلم طلا و مس افزود: سینمای ایران سینمای خوبی است اما متاسفانه جریان ساز نیست چون با محدود کردن‌های بسیار، فیلمساز را در لاک خود فرو برده‌ایم و کوچک‌ترین حرفی که از سینمای اجتماعی گفته می‌شود را به سیاه نمایی تعبیر می‌کنند.

وی ادامه داد گروهی در سالهای اخیر به افرادی که به مسائل ایراد و انتقاد می کردند انگ و برچسب تجدیدنظرطلب بودن و یا القاب دیگر متهم می‌کردند. این لقب درست کردن‌ها هیچ شباهتی با ادبیات قرآنی ما ندارد، چرا که قرآن می‌گوید افراد را تنها به سه دسته مومن، کافر و منافق باید تقسیم کرد و لاغیر؛ اما متاسفانه ما این دایره را آن‌قدر گسترده‌ کرده‌ایم که هیچ‌کس در آن باقی نمانده است.

محمدی افزود: گروهی امروز دنیال این هستند که افراد را از انقلاب جدا کنند و به نوعی پروژه مخملباف‌سازی از سوی عده‌ای خیلی جدی در حال پیگیری است وگروهی می‌خواهند همه را به اندک تاملی از از قطار انقلاب پیاده کنند.

تهیه کننده بوسیدن روی ماه افزود: ما بعضا شاهد رفتارهای هستیم که بسیار تعجب بر انگیز است مثلا کارگردان یکی از فیلم‌های که امروز به نوعی تبدیل به شر اعظم شده است قبل از ساخت این فیلم فیلمنامه را برای من آورد تا بخوانم بعد از اینکه فیلمنامه را خواندم گفتم من این فیلم را نمی‌سازم و به وی توصیه کردم بدنبال ساخت این فیلم نباشد اما در کمال تعجب دیدم که بنیاد سینمایی فارابی در دولت دهم روی این فیلم سرمایه گذاری کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =