تجلیل از فرزند آیت الله مرعشی برای حفظ مهمترین نماد فرهنگ‌مداری ایران

مراسم تکریم مقام کتابداران و خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی با تجلیل از دکتر سیدمحمود مرعشی نجفی در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاين، در این مراسم که با حضور جمعی از کتابداران، مسئولان استانی، خیرین، اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کتاب نشانگر حق و حقوق فرهنگی یک جامعه است، گفت: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی مهمترین نماد فرهنگ مداری جامعه ایران است.

وی با بیان اینکه عمل صالح سرلوحه آموزه‌های قرآنی است خاطرنشان کرد: تاسیس کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی مصداق روشنی از عمل صالح است زیرا در جهت رضای خدای انجام گرفته است.

مهدوی راد یکی دیگر از خصوصیات عمل صالح را تداوم دانست و گفت: تداوم کتابخانه آیت مرعشی نجفی با پسر ایشان آقای دکتر مرعشی است که تمام وقت خود مصروف امور آن کتابخانه کرده اند. وی با اشاره به علاقه دکتر سیدمحمود مرعشی نسبت به کتاب اظهار داشت: اگر بخواهیم آقای دکتر مرعشی نجفی را وصف کنیم باید بگویم ایشان عاشق کتاب هستند.


در ادامه این مراسم حجت الاسلام رضا مختاری مدیر موسسه کتابشناسی شیعه با قرائت آیه 24 سوره ابراهیم گفت: یکی از مصادیق بارز و روشن کلمه طیبه کتاب و کتابخانه است و یکی از بارزترین مصادیق کتابخانه طبق این آیه کتابخانه بابرکت و جامع حضرت آیت الله مرعشی نجفی است.


وی با بیان اینکه سرنوشت اکثر کتابخانه های شخصی و خصوصی به خیر منجر نشده است، گفت: از بین کتابخانه هایی که بعد از وفات موسس کماکان باقی مانده کتابخانه وزینی در یزد و کتابخانه ملک است ولی هیچکدام از این کتابخانه ها به لحاظ وسعت تاثیر گذاری و جامع بودن با کتابخانه مرعشی نجفی قابل قیاس نیستند


مختاری مزیت اصلی کتابخانه آیت الله مرعشی را اهتمام خاص به حفظ نسخ خطی و مکتوبات شیعه و وسعت نظر در اختیار قراردادن اصل و تصویر نسخ خطی جهت استفاده محققین دانست.

در بخش دیگری از این مراسم از مقام علمي حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمود مرعشی نجفی رئیس کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی با اهدای لوحی از سوی علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تقدیر شد.

در بخشي از متن لوح مختارپور خطاب به فرزند آيت الله مرعشي نجفي آمده است: «خزانه گرانسنگ و پر بهای فرهنگ و ادب اسلامی ـ ایرانی نتیجه کوشش های هزاران عالم، متفکر، فقیه، مفسر، عارف و ... است که در تاریخ زندگانی پر فراز و فرود این ملت، آنها را به زیور ذوق، دانش، مهارت و فرزانگی خود، پرورده و ساخته اند و بدانها میراث مکتوب تمدن اسلامی را شکوه و جلوه بخشیده اند. سهم گرانقدر، ستودنی و فراموش ناشدنی حضرتعالی در صیانت از این میراث باشکوه ـ که خلفِ صالحِ فرهنگ بان سترگ تاریخ تشیع حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله هستید ـ سزاوار قدردانی دوستداران فرهنگ این مرز و بوم از آن بزرگوار است.»

حضور کتابداران استان قم در گلزار شهداء و تجدید میثاق با شهدای انقلاب اسلامی و رونمایی از کتب برگردان به خط بریل بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای قم و جزء 30 قرآن با مشارکت دفتر فرهنگ معلولین استان قم توسط حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مرعشی نجفی از دیگر برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در ششمین روز از هفته کتاب بود.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =