خبرگزاری مهر نوشت:

به مناسبت هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ صفی الدین اردبیلی، عارف فرهنگ و تمدن ساز، 26 آبان سمیناری در امپریال کالج دانشگاه لندن به دعوت آکادمی مطالعات ایرانی لندن با همکاری انجمن دانشجویان مسلمان برگزار شد. در این همایش دکتر سیدحسین نصر با عنوان «تعالیم معنوی اسلام و نیازهای انسان امروز» سخنرانی کرد.

وی در این نشست گفت: شیخ صفی الدین اردبیلی موسس استقلال ایران پس از نهصد سال است. شیخ صفی الدین اردبیلی مهمترین عارف فرهنگ و تمدن ساز جهان اسلام است که تعالیم برجسته او هنوز در حال سازندگی و توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی است.

نویسنده کتاب اسلام و دنیای متجدد افزود: این عارف بزرگ عالم تشیع و ایران بزرگ پیش قراول تقریب مذاهب اسلامی است.

وی با توجه به تعالیم شیخ صفی الدین اردبیلی که مبتنی بر قرآن و سنت اهل بیت است گفت: معنویت اسلامی زیر بنای اخلاق، معرفت، و هنر اسلامی است و جوهره ادبیات ایران معنویت و عرفان اسلامی است.

این استاد دانشگاه توجه به محیط زیست را بدون توجه به تفکر معنوی اسلامی تهی دانست و اظهارداشت: در تفکر اسلامی طبیعت دارای جان و روح است و مخلوق خدا است لذا مقدس است و باید حرمت طبیعت حفظ شود.

دکتر نصر استاد دانشگاه جرج واشنگتن گفت: ولی زنده امروز جهان،حضرت حجت بن الحسن عسگری است که نور وجودش برکت بخش جهان است. وی خود را شیعه دوازده امامی از ایران و حامل فرهنگ حیات بخش اهل بیت(علیهم السلام) معرفی کرد.

وی افراطی گری در جهان اسلام نظیر اعمال زشت داعش و همکارانش در سوریه و عراق را محصول دلار و جهل معرفی کرد.

همچنین در این سمینار، هستی صفوی کارشناس عالی هنر اسلامی از دانشگاه لندن نیز گفت: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از بهترین آثار هنری جهان اسلام و ایران است که کارکرد معنوی، اجتماعی و سیاسی دارد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    8 17
    ضربه ای که صفویه به فرهنگ ایران زد تا همین امروز تاوانش ایرانیان دارن میدن شما ایرانو از لحاظ فرهنگی به قبل و بعد از صفویه تقسیم کنید ببینید تمام دانشمندان و فیلسوفان و شاعران ایران مال قبل از صفویه است شاه طهماسب به تنهایی تمام فرهنگ ایرانو با تحجر نابود کرد همین تفکر متحجر بود که بسیاری از دانشمندان و شاعران زمان صفویه را از ایران کشور فراری داد