همه هفته تبلیغات پیامکی جدیدی از سوی گروه انحصاری اسپانسرهای تیم ملی به خدمات قبلی افزوده می شود اما هیچ توضیحی درباره میزان درآمدها و رقم پرداختی به فدراسیون فوتبال داده نمی شود.

مهدیه جباری:اسپانسرینگ تیم ملی ؛ این بی شک یکی از تاریکترین نقاط عملکرد فدراسیون فوتبال در یک ساله گذشته است. درست از زمانی که قرارداد پیشین اسپانسر تیم ملی لغو شد و فدراسیون قراردادی را با یک شرگت کارگزاری بست تا تبلیغاتش را تامین کند. شرکت طرف قرارداد ، موسسه فناپ بود از زیرمجموعه های بانک پاسارگاد که مدیری ورزش دوست و شناخته شده در صنعت بانکداری چون دکتر قاسمی دارد. قراردادی 7 میلیارد تومانی که مبلغ 5 میلیارد آن یک جا پرداخت شد و قرار بود در شهریور ماهی که گذشت ، 2 میلیارد تومان دیگر هم به رقم پرداختی اولیه اضافه شود. این البته بخشی از قرارداد بود چون شرکت یادشده از این قرارداد دو هدف را دنبال می کرد ، نخست در دست داشتن انحصاری تبلیغات محیطی که برایش 3 اسپانسر اصلی برای فدراسیون فوتبال گرفت. اسپانسرهایی که همه جای ممکن در اماکن و البسه مبوط به تیم ملی تبلیغ می کردند. از روی پیراهن تا دورزمین و مراسم مختلف . اسپانسرهایی که شامل بانک پاسارگاد ، همراه اول و گلرنگ می شدند.

این قرارداد تبلیغاتی و بمباران تبلیغاتی همراه با سامانه پیامکی 9090 که هر پیامکش رقمی نزدیک به 100 تومان از حساب مشتریان کم  و باید به حساب تیم ملی می ریخت ، از همان زمان شروع به کار کرد. قرعه کشی های هفتگی برای جذب مخاطب و تبلیغ در برنامه های مختلف تلویزیونی نشان از این داشت که این سامانه مخاطبان بسیاری  جذب می کند. یعنی تنها کافی بود این سامانه در طول جام جهانی به میزان 100 میلیون پیامک جذب کند.- این 100 میلیون پیامک برای بازه ای نزدیک به 4 ماه و آن همه بمباران خبری نباید رقم عجیبی باشد چون برنامه 2014 عادل فردوسی پور بر اساس اعلام تهیه کننده اش بیش از 157 میلیون پیامک داشته است- و با قراردادی که میان فدراسیون و اپراتورهای اجرا کننده بسته شده بود اگر از سایر اپراتورها 90 درصد پول به مخابرات می رسید ، عباس ترابیان و مظفری پور نمایندگان فدراسیون و اسپانسرها قبل جام جهانی گفته بودند کل این رقم به تیم ملی می رسد. یعنی تمام 100 تومان. اما باز هم اگر 50 درصد مبلغ یا حتی 30 درصد این مبلغ هم به این سامانه تعلق می گرفت یعنی باید در طول جام جهانی رقمی بین 3 تا میلیارد تومان درآمد حاصل می کرد و قطعا این 3 شرکت طرف قرارداد برای این حجم از تبلیغات روی پیراهن تیم ملی هم باقی مانده رقم قرارداد تا سقف 7 میلیارد تومان را پر می کردند اما آخرین بار عباس ترابیان در این باره به خبرآنلاین گفت:«متاسفانه شرایط درآمدزایی آن طور که تخمین می زدیم نشد و دوستانمی گویند کلدرآمدزایی با تبلیغات محیطی همان 5 میلیارد تومان شده. البته ما اصرار داریم 2 میلیارد دیگر هم باید پرداخت شود. این ارقام درحالی اعلام می شود که همین شرکت به گفته پندار توفیقی عضو هیات مدیره باشگاه استقلال برای بازه ای 3 ماهه از سامانه پیامکی که برای تیم های استقلال و پرسپولیس تشکیل داده بود ، توانسته 5.4 میلیارد تومان درآمدزایی کند . تازه این درآمدزایی درحالی بوده که آن سامانه بمباران تبلیغاتی تلویزیونی را هم نداشته است.

به رغم همه این ابهام ها شرکت انحصاری تبلیغاتی تیم ملی در سری جدید تبلیغاتش بعد از بسته های پیامکی 2 هزار تومانی ، حالا بسته هایی 5 هزار تومانی را تبلیغ می کند. بسته هایی که حسین رفیعی مجری سرشناس برنامه های تلویزیونی درباره شان می گویند:« تمامش قرار است صرف تیم ملی شود. اصلا با همین پول قرار است بخشی از پول قرارداد آقای کروش پرداخت شود!»

حرف هایی که این اعانه گیری برای تیم ملی را در ذهن مخاطبان جا می اندازد و آنها را ترغیب به شرکت در طرح حمایت از فوتبال ملی شان می کند اما رقم دقیقی از سود حاصل شان نیست و معلوم نیست چطور جذب شده و به فدراسیون فوتبال می رسند.

پیامک های پولی ، طرحی که از ابتدا وقتی توسط خبرگزاری ایسنا و برنامه 90 به جمع آوری اعانه برای تیم ملی لقب گرفت با اعتراض شرکت فناپ و بانک پاسارگاد مواجه شد ، حالا به همان شیوه اجرایی شده و در تلویزیون تبلیغ می شود بی آنکه مسئولان این شرکت یا فدراسیون فوتبال روشنگری کنند که آیا پول هایی که به اسم کمک به تیم ملی گرفته می شود واقعا به فوتبال می رسد؟

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    65 3
    5000 تومان 5000 تومان جمع شود .وانگهی 3000 هزار میلیارد شود .خورده شود. برده شود
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    21 1
    اصلاًواسه چی مردم باید کمک کنند ، چرا فرهنگ گدا پروری رو خودمون داریم گسترش می دهیم