سایت صدای اقتصاد:

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته 3 هزار و 229 تومان بود اما روز گذشته بهای پول آمریکایی در آخرین روز کاری هفته جاری، به 3 هزار و 243 تومان رسید تا 14 تومان از ارزش آن کاسته شده باشد.

طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.43 درصد افزایش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند. در هفته ماقبل اما بهای دلار از 3254 تومان به 3 هزار و 229 تومان رسیده بود تا زیانی 35 تومانی برای دارندگان ارز رقم خورده باشد. در طول هفته ای که گذشته بخشی از این زیان جبران شد.

اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 43 هزار تومان به ارزش آن اضافه شده است.

با این وجود سرمایه گذاری در این بازار دیگر از صرفه اقتصادی افتاده و بازار هیچ نشانی از شرایط بازار در سال 91 و سوداگری های آن روزها ندارد.

در این میان عده‌ای از دارندگان ارز هم برای مصرف در ایام آینده آن را نگهداری می‌کنند. برخی برای سفرهای خارجی آینده و برخی هم مانند دانشجویان خارج از کشور نیاز مداوم به ارز دارند.

روند نزولی قیمت ارز در طول یک سال گذشته و خروج از شرایط سوداگری موجب شده تا متقاضیان واقعی وارد بازار شوند و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری در آن نباشد.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 930 هزار تومان برسد.

با این وجود بسیاری از خانواده ها به طور سنتی به نگهداری سکه برای سرمایه گذاری بلند مدت می پردازند. در روزهای اخیر نوسانات بازارجهانی طلا و نوسانات بازار ارز به عنوان دو عامل تاثیرگذار بر قیمت سکه به گونه ای رقم خورد که بهای سکه کاهش 7 هزار تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کند.

بهای سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 930  هزار تومان رسید در حالی که پنجشنبه هفته گذشته قیمت آن 937 هزار تومان برآورد شده بود. با این حساب سکه در این هفته 0.74 درصد از ارزش خود را از دست داده است تا بازدهی منفی برای سرمایه گذاران این بازار رقم خورده باشد. کسانی که به اندازه 10 میلیون تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشند در این یک هفته 74 هزار تومان زیان کرده‌اند.

در این هفته سهامداران در بازار سرمایه با سود جزئی مواجه شدند تا بورس سوددهی 0.02 درصدی را در طول این هفته تجربه کرده باشد. با این حساب در هفت روز گذشته بازار ارز با بازدهی 0.43 درصدی پرسودترین بازار لقب گرفت و بازار سکه با بازدهی منفی 0.74 درصدی زیان ده ترین بازار هفته بوده است.

برای دیدن نمودارها اینجا را کلیک کنید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =