فارس نوشت:

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به پیشنهاد کاهش ۲ درصدی سپرده قانونی به شورای پول و اعتبار، گفت: ۲ درصد مانده سپرده‌ قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی ۱۴ هزار میلیارد تومان است که با توجه به ضریب فزاینده، قدرت وام‌دهی بانک‌ها ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

عبدالناصر همتی با اشاره مطرح شدن کاهش نرخ سپرده قانون بانک‌ها، گفت: پیشنهاد مطرح شده کاهش 2 درصدی نرخ سپرده قانونی بانک‌ها است و این کاهش مجموع مانده سپرده‌ها را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه این پیشنهاد باید توسط شورای پول و اعتبار بررسی شود، گفت: کاهش نرخ سپرده قانونی تا 10 درصد در اختیار شورای پول و اعتبار است اما کاهش بیشتر آن نیازمند اصلاح قانون خواهد بود.

مدیرعامل بانک ملی گفت: در بسیاری از کشورها سپرده قانونی را بیشتر از سپرده‌های سرمایه‌گذاری می‌گیرند و از حساب جاری پولی توسط بانک مرکزی اخذ نمی‌شود.

همتی با اشاره به رقم 700 هزار میلیارد تومانی مانده سپرده‌های بانکی، گفت: دو درصد این رقم 14 هزار میلیارد تومان است که با توجه به ضریب فزاینده، بانک 5 برابر این رقم را می‌تواند تسهیلات پرداخت کند؛ در واقع با این اقدام قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها در یک سال 70 هزار میلیارد تومان بیشتر می‌شود.

او گفت: به نظر می‌رسد دولت و شورای پول و اعتبار برای این منابع آزاد شده برنامه‌ریزی می‌کنند و بانک‌ها این منابع را به بخش‌هایی که شورا تعیین خواهد کرد باید تخصیص دهند.

مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: برداشت من این است که دولت با هدف حمایت از تولید طرح کاهش نرخ سپرده قانونی را به شورای پول و اعتبار ارائه کرده است و بانک‌ها باید با نرخ سود ویژه‌ای این منابع را پرداخت کنند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =