روزنامه ایران نوشت:

 بانک مرکزی با انتشار تازه‌ترین فهرست مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های دارای مجوز نام9مؤسسه و یک بانک را از فهرست خود کنار گذاشت. براین اساس در این فهرست جدید نام مؤسسه‌های مالی و اعتباری ثامن‌الحجج، ثامن‌الائمه، آرمان، فرشتگان، نور، میزان، فردوسی و مولی‌الموحدین دیده نمی‌شود. از میان بانک‌های خصوصی نیز، بانک آینده (تات سابق) که پیش از این با عنوان بانک در شرف تأسیس از آن یاد می‌شد وجود ندارد.


در اینکه اقدام بانک مرکزی برای معرفی مؤسسات مجاز و اطلاع‌رسانی درباره آن در قالب وظایف ذاتی این بانک به شمار می‌رود و به طور قطع باعث شفافیت شبکه بانکی خواهد شد اما مشکلاتی نیز برای کسانی که دراین مؤسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند، ایجاد خواهد کرد.

تجربه نشان می‌دهد که پس از انحلال یا ادغام یک مؤسسه یا بانک سپرده‌گذاران برای بازپس‌گیری سرمایه خود دردسرهای فراوانی باید متحمل شوند و حداقل چندماهی تا روشن شدن تکلیف کار باید انتظار بکشند. این در حالی است که مردم اعتقاد دارند از همان ابتدا بانک مرکزی به عنوان نهاد متولی بازار پول کشور و ناظر بر شبکه بانکی باید از فعالیت مؤسساتی که دارای مجوز قانونی نیستند، جلوگیری کند.

اما بسیاری از مؤسساتی که طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف غیرمجاز و غیرقانونی معرفی شده‌اند سال‌ها در شبکه بانکی فعالیت می‌کردند و تمام خدمات بانکی مرسوم را به مشتریان خود ارائه می‌کردند. بنابراین تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های کشور برای مردم دشوار است، چرا که این گونه‌ مؤسسات با دایرکردن ده‌ها شعبه، نصب تابلو و حتی تبلیغات گسترده بخشی از سپرده‌های مردمی را به خود جذب کرده‌اند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید با استفاده از ابزار قانونی که در اختیار دارد قبل از فعال شدن یا ارتقای جایگاه این گونه مؤسسات که به طور معمول از صندوق قرض‌الحسنه یا تعاونی اعتبار به مؤسسه مالی و اعتباری و سپس بانک تبدیل می‌شوند باید با آنها برخورد کند. اما واقعیت این است که تمام مؤسسات و بانک‌های مجاز و غیرمجاز در کنار یکدیگر به ارائه خدمات بانکی و جذب سپرده می‌کنند و حتی غیرمجازها در رقابت با سایر اعضای شبکه بانکی در جذب سپرده موفق‌تر عمل می‌کنند. چرا که آنها به نرخ‌های سود اعلامی از سوی مراجع قانونی توجهی ندارند و در این زمینه با ارائه نرخ سود‌های فریبنده سپرده‌گذاران را به خود جذب می‌کنند.
بنابراین هم‌اکنون که 9 بانک و مؤسسه از سوی بانک مرکزی غیرمجاز اعلام شده و این بانک مسئولیت تبعات منفی آن را تنها بر عهده سپرده‌گذاران این مؤسسات می‌داند، تعداد زیادی از شهروندان با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حيدر IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    39 1
    به قول مجريان برنامه پايش ديشب: براي نانوايي سنتي بايد مجوز بگيري ولي بانك زدن و موسسه مالي زدن به همين راحتيه؛ بدون مجوز.
    • داداش حيدر IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      9 2
      هيچ اسمي در هيچكدام از جدولهاي بانك مركزي از موسسه مال اعتباري يا بانك مهر اقتصاد نيست.اما خود بانك مهر اقتصادي ها ادعا ميكنند بيشترين سرمايه نقدي و غير نقدي را در بين بانكهاي خصوصي و وضعشون حتي از بعضي بانكهاي دولتي هم بهتره.فقط مشكلشون با بانك مركزي اينه كه بعضي دستورات بانك مركزي را قبول ندارند و اجرا نميكنند و اجرا هم نخواهند كرد فقط اينو از من نشنيده بگيريد اين بانكها و موسساتي كه تاييد بانك مركزي نميگيرند در ريشه ژولهاشون مشكل وجود داره.مثلا در زمان دولت قبل از يك سوراخهايي پول را كشيدند بيرون و رفتند باهاش بانك زدند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    22 15
    مردم به آرامی پولهاشون رو از این موسسات خارج کنن، تا این موسسات مجبور بشن به صورت سالم با بقیه بانکها رقابت کنند و بیشتر از داراییهاشون وام ندهند.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    6 5
    میزان که خوبه.
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    11 1
    يعني دستگاه عريض و طويل بانك مركزي خاصيتش همينه؟ اصلا چرا به آينده مجوز دادند اگه غير قانوني بود؟ يه سري هم سهامشو خريدن و به خاك سياه نشستند
  • امیر IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    16 0
    پس چطور مجوز فعالیت دارن؟یعنی هر کسی بخواد میتونه بدونه دردسر موسسه مالی اعتباری بزنه؟
  • نیما A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    10 0
    نام این موسسات قبلا" در سایت بانک مرکزی نبود که حالا برداشته شده باشد و معلوم نیست روزنامه ایران این مطلب رو با چه استنادی اعلام کرده
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    14 0
    اگه راس ميگين چرا درشو نمي بندين؟
  • melody IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    16 0
    خب الان تکلیف کسایی که توی این موسسات سپرده دارن چی می‌شه؟ چرا درست حسابی اطلاع رسانی نمی‌کنید؟
  • رحمت A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    14 1
    آقا من با بانک مرکزى تماس گرفتم, درباره بانک آينده پرسيدم , گفتن که نگران نباشيد, بانک آينده در حال مجوز گرفتنه, جهت اطمينان تماس بگيريد 02129951 . با تشکر
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    189 7
    من الان 5 میلیون تومان سپرده در موسسه نور دارم باید چیکارکنم؟ سرمایه ام رو از بانک بیرون بکشم یا سرجای خود باشه؟؟؟ با این اوصاف چرا اجازه دایر کردن 800 شعبه در سراسر ایران به موسسه نور داده شده؟؟؟؟
    • بی نام EU ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      4 21
      موسسه نور کجا 800 شعبه داره؟؟؟ موسسه نور 210 شعبه در کشور داره که البته همینهم برا یه موسسه درجه 3 خیلی زیاده... این موسسه یکی از بدترین کارنامه ها رو تو شفافیت مالی داره و کلا رو هواست
    • نیما A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      23 1
      در حال حاضر من خیلی ها رو میشناسم که سرمایشون را از بانکهای دولتی و خصوصی به این موسسات منتقل کردن حتی سرمایه میلیاردی خوب طبیعی که بانکهای دیگه دادشون در بیاد و هر چند یه بار شروع به خبر پراکنی علیه این موسسات بکنند
    • علی A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      17 0
      دوست من نصف این موسسه ها نهایتا بررسی کنی مستقیم و غیر مستقیم مربوط به نهادهای مختلف دولتی هستند اگر می بیند اسم بعضی همچون ثامن الائمه نیست مشکل در یکسری مسائل جزئی است که با بانک مرکزی دارند همین
    • no name A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      29 2
      این حرفا دیگه قدیمی شده مردم خر نمیشن پول بیاریم بزاریم تو بانکهای شما بانک مرکزی حالشو ببره مگه خودمون یه وری هستیم نمی تونیم سودشو بزاریم جیبمون.هیچ کس پولاشو تکون نده هیچ اتفاقی نمیوفته.اینا فقط فشارهای بانک مرکزی به مردمه
    • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      2 23
      وقتی این مؤسسات به گفته متن بالا "به نرخ‌های سود اعلامی از سوی مراجع قانونی توجهی ندارند و در این زمینه با ارائه نرخ سود‌های فریبنده سپرده‌گذاران را به خود جذب می‌کنند." شما نباید ریسک بکنید. در واقع این مؤسسات ریسک خودشون رو به جیب مردم منتقل می کنند. بانک مرکزی یک موقعی اشتباه کرده، مردم چرا به طمع سود بیشتر پولشون رو جای نامطمئن میذارن؟ آقا پولت رو بردار بذار یک بانک ریشه دار و خیالت رو راحت کن.
    • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      8 4
      این موسسه نور چند وقته داره فعالیت میکنه؟؟ مطمئن باش اگه بانک مرکزی میخواست یا میتونست ببندتش تاحالا اینکارو کرده بود اینم مثل موسسات دیگه که بانک شدن بالاخره تبدیل به بانک میشه.
    • چوپان IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      2 2
      نوشته این موسسات در فهرست جدید وجود ندارد..
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      1 23
      آب دستته بذار زمین برو پولت رو بگیر. البته اگه تا الان دیر نشده باشه. ورشکستگی بانک یه شب تا صبح طول می کشه... این موسسات هیچ کدوم ضوابط کمیته بال در مورد بانکداری رو رعایت نکردند.
    • قاسم A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
      10 1
      برا من خیلی جالبه : اگه بانک مرکزی متولی موسسات مالی و اعتباری در این کشور می باشد و این ارگان مجوز های لازم جهت فعالیت های پولی رو به این موسسات می ده این لیست سیاه معنی نداره و حال اگر دیگر سازمانها مسئولند پس هماهنگی می بایست با بانک مرکزی صورت بگیره که نگرفته به هر حال عجب کشور شیر تو شیری داریم و تو این بی نظمی حاکم بدنبال نظم می گردیم خداییش دممون گرم.
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    23 1
    بانك مركزي هم شورشو در آورده
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    1 27
    مردم باید به فکر خودشان باشند و پولشان را در این مؤسسات اعتباری بی اعتبار به خطر نیندازند. این مؤسسات با پول مردم وامهای کلان می دهند بعد هم طرف بدهکار بانکی می شود و کسی نمی تواند از او پول بگیرد و در صورت ورشکست شدن مؤسسه، بانک مرکزی هم می گوید ما که گفتیم به اینها پول ندهید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    22 1
    واقعا مسخرس. یه آجر نمیتونی روی آجرهای خونت بذاری تا پروانه ساخت نگیری و در کمتر از چند دقیقه لودر میارن و ساختمونتو خراب میکنن اونوقت چطور میشه این موسسات سالها مثل قارچ شعبه میزنن و کارهای بانکی انجام میدن بدون اینکه کسی کاری بهارشون داشته باشه. من به این نتیجه رسیدم هرجا پای منافع مردم باشه بانک مرکزی سنگ میندازه.
  • سید ابوالفضل IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    20 1
    سلام و خسته نباشید من در موسسه میزان و موسسه فردوسی هم حساب پس انداز دارم و هم سپرده گذاری کرده ام. من از کجا بدونم غیر مجازاند،هر وقت این 2 موسسه بیش از 15 ساله ، دم در خونمون فعالیت دارن و هر کدوم از موسسات در تمام استان های کشور بیش از 600 دارند،و همه انها هم رو سر در موسسه شون نوشته تحت نظارت بانک مرکزی،حالا با این تفاسیر میشود همه افراد اعتماد پیدا نکنند؟...
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    2 29
    هرکس که فقط به افزایش سودش فکر میکند،باید تاوان آن را هم اینچنین بپردازد...
  • بی نام FI ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    2 0
    این چه جور خبر نوشتن است در پاراگراف اول دوتا منفی آمده معلوم نیست این اسامی که آمده مجاز هستند یا نیستند؟
  • amir IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    3 0
    چرا اسم این 9 تا موسسه را دقیق نمیگویید گه چه موسساتی هستند ، فقط تیتر میزنید ،.....
  • احسان IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    6 1
    موسسه مالی اعتباری مهر یا بانک مهر اقتصاد هم در فهرست مجاز قرار ندارد. قضیه چیه چرا اسم اونو ذکر نکردید ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    4 1
    چراهرکس بخوداجازه میدهددرزمینه ای که دانش وتخصص نداردمطلب بنویسدیک مراجعه به سایت بنکرداشته باشیدوازپرت وپلاهائی که نوشته ایدخجالت بکشیدچراازتشویش افکارمردم لذت میبریدشمابایدبامراجعه به دکترخودراازشراین ناراحتی خلاص کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    5 0
    امار بانک هامون خیلی زیاده همشونم یک کار انجام میدن میگن بانکداری اسلامی ولی چه سودی میکنند علنن ربا خواری میکنند
  • بی نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    4 0
    خواهشا زودتر تکلیف این موسسات رو مشخص کنید. چرا موسسه ای که یه زمانی مجوز داشته و الان مجوز نداره به شبکه شتاب و حواله پایا و ساتنا دسترسی داره؟ گناه مردمی سپرده بلند مدت تو این موسسات دارند چیه؟ تو رو خدا تکلیف ما رو مشخص کنید
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    8 0
    بانک مهر هم در لیست بانک مرکزی ذکر نشده در حالی که در حال فعالیت هست و حتی نام بانک را بر خود دارد
  • سعید IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    5 0
    لابد نفوذ خوبی دارن یا همون پارتی دم کلفت که 800 شعبه زدن
  • امین د A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    5 0
    نهمين موسسه مالي اعتباري كجاست؟ اسمش نيست؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    9 4
    سال گذشته موسسه ثامن جزو موسساتي بود که مجوز داشت حالا چرا مجوز آن کنسل شده پس ما که چندين سال سرمايه ما در اين موسسات وجود دارد چکار کنيم بايد پولمان را پس بگيريم. اينها همه از بي دقتي بانک مرکزي است و تقصير هيچ نهادي نيست. علل همه معايب را در بانک مرکزي ببينيد که احساس مسئوليت نکرده.
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    9 0
    اشتباه چند بار بانک تات منحل شد اسمش عوض شد بانک آینده دومرتبه میگید اعتبار نداره اونا که سهام دارند چی میشه
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    7 2
    واقعا چی میشه که اینا مثل قارچ رشد می کنن و کسی هم جلوشونو نمیگیره؟ چه چیزی هست این بین که گفته نمیشه؟
  • امیر EU ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    7 1
    بانک مهر اقتصاد چی؟ تو سایت بانک مرکزی اسمش نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    5 0
    من سرمایه ای بالغ بر یک میلیون تومان در یکی از این موسسات دارم حالا مانده ام چه کنم.
  • عباسی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    4 0
    با شماره 02129951 بانک مرکزی تماس بگیرید. من بخاطر بانک آینده تماس گرفتم . گفتن در شرف مجوز گرفتنه ، نگرانی و مشکلی وجود نداره. شما هم تماس بگیرید
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    17 1
    کسی که خانه خود را فروخته تا خانه بزرگتری بخرد اما یک شبه با افزایش 300 درصدی قیمت ارز ، قیمت مسکن نیز سه برابر شده و عملا قادر به خرید مسکن نشده است ،در آن زمان چه راهی برای او وجود داشته است جز اینکه تمام سرمایه زندگی خود را به جایی بسپارد که لااقل زیان کمتری کند؟گناه این فشار و استرسی که به جان مردم می افتد به گردن کیست؟
  • محمد A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    11 1
    مورخه 93/08/04 در برنامه پایش موضوعی مطرح شد که شخصی در خوزستان چند ماهه که پیگیر مجوز تاسیس نانوایی است که هنوز مجوز نگرفته . حالا شما فکر کنید هر کدام از این موسسات مالی و بانک آینده بین 500 تا 700 شعبه در بهترین جاهای شهر ها افتحاح کرده اند و پول مردم را نیز جمع کرده اند.سئوال اینجاست چرا بانک مرکزی مجوز تاسیس به این موسسات داده و اگر هم مجوز ندارند بانک مرکزی باید مسئولیت پذیر باشد نه مردم.
  • رجبی A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    16 0
    سلام واقعا جای تاسف دارد مسئولین مالی کشور عملکرد ضعیف خود را با فرافکنی عواقب سپرده گذاری در اینگونه موسسات را به عهده مردم واگذار کردند هنوز تجریه موسسه وحدت و ... در خاطره ما پاک نشده که اکنون بازی جدیدی را شروع کردند و احتمالا در این میان دعوا سر لحاف ملا نصرالدین هست و در نهایت آآنکه آسیبی هم می بیند قشر ضعیف جامعه میباشد
  • مسعود A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    8 2
    چرا نظرات من را در سایت قرار نمی دهید؟ حقیقت تلخ است . نه؟ لطفا شهامت داشته باشید.....
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    9 0
    من متاسفم برای بانک مرکزی چطور خودشان اول این موسسات رو تایید میکنند بعد از مدتی آن ها را رد میکنند
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    3 2
    أيا بانك اينده جزو بانك مركزى هست
  • فرشته A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    17 0
    بی پول شدیم قسطهای خونه عقب افتاد بانک مسکن اخطار داد در آمدم کم بود بانک تهدید کرد پرونده خونه رو قضایی میکنه مجبور شدم خودم بفروشم تا کمتر ضرر کنیم پولشو گذاشتم موسسه آرمان تا خرج زندگی و مدرسه و دانشگاه بچه ها کنیم رفتیم اجاره نشینی حالا سود سپرده ماهی 600 هزار تومن میگیرم تا زندگی هرچند سخت بچرخه بخاطر پدر پیر و بیمارم نمیتونم سر کار برم. اگه سپرده ام از بین بره نابود میشیم این انصاف نیست . من به 20 هزار تومن سود بیشتر محتاجم. طمع نیست
  • محمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    5 1
    اصل مطلب این است که بانک های دولتی با اعلام نرخ دستوری سود سپرده , در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند و بانک مرکزی برای حمایت از آنها گزینه فشار به موسسات را انتخاب نموده تا با تحمیل نرخ دستوری به آنها موجب انتقال سرمایه های آنان به بانک های دولتی شوند. آنان خوب می دانند و پر واضح است که با یکسان سازی نرخ سود سپرده ها در بانک ها و موسسات دولتی و غیر دولتی, کسی سرمایه خود را در موسسات و بانک های غیر دولتی نگه نخواهد داشت.
  • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    8 1
    جای بسی تا"سف است که سیستم بانکی به این اندازه آشفته است که در سطح جامعه به تعداد بسیار زیاد موسسه مالی واعتباری وجود دارد و هرموقع بانک مرکزی با هر کدام به مشکل میخورد به راحتی ابتدا مردم را درگیر این بازییها کرده و در سطح جامعه تشویش بین مردم ایجاد میکند سپس بعد از گرفتن حق السهم خود از این موسسات را معتبر اعلام میکند اصلا" چه لزومی دارددر این مملکت این همه بانک وموسسه وجود داشته باشدتازه بسیاری در نوبت دریافت مجوز هستندچه شود
  • یوسف IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
    7 3
    بانکهای دولتی نمیتوانند با موسسات رقابت کنند و اکثر پول مردم در این موسسات است و بانکهای دولتی خالی از منابع است و بنابر این به این موسسات فشار وارد میکنند و اینکه چرا بانک مرکزی بعد از سالها از فعالیت اینگونه موسسات که پولهای مردم را جمع کرده و خیلی زیاد وام به ملت پرداخت کرده در بین مردم اضطراب و استرس و تشویش بوجود میآورد قبلا چرا مجوز داده و بعد از سالها مجوز آنها را لغو کرده مگر بقالیست هر دقیقه موسسات بتواند شعبه خود را جمع کند رئیس بانک مرکزی باید به مجلس احضار و پاسخگوی نمایندگان محترم باشد الکی که نیست اینگونه حرکات کودکانه چه معنی دارد و با زندگی مردم بازی میکند ؟
  • محمد A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    1 0
    عزیزان من اول تحقیق کنید بعد پول بزارین چون به این سایتها وروزنامه وتلویزیون هیچ اعتباری نیست زنگ برنید بانک مرکزی وآمار بگیرید