ایسنا نوشت:

طبل، سایدرام، سنج، زنجیر، انواع پرچم و ... که محصولات فرهنگی محرم محسوب‌ می‌شوند، خرید و فروش‌شان کمی از داغی بازار اقلام غذایی اساسی ندارند و این محصولات که در انواع مختلف ایرانی، چینی، ژاپنی، ایتالیایی، ترکیه‌ای، آلمانی و ... دارد، بسته به نوع و جنس آن از 70 هزار تومان تا چهار میلیون تومان قیمت دارند.

معمولا هیات‌های مذهبی قبل از شروع محرم اقدام به خرید وسایل مورد نیاز خود می‌کنند. در واقع محرم بازار اقتصادی خود را دارد.
میادین بهارستان و امام خمینی(ره) بورس اصلی فروش اجناس مربوط به عزاداری محرم است و از هفته‌ها قبل، بسیاری از مغازه‌ها به فروش سنج، طبل، پرچم، سایدارم و دیگر لوازمی که به عزاداری محرم مربوط می شود، پرداخته‌اند و مغازه‌ها حال و هوای دیگری دارند.

اما یکی از نکات قابل توجه در ماه محرم این است که برخی مغازه‌های صنوف دیگر مثل سوپرمارکت‌داران یا اغذیه‌فروشان نیز تغییر کاربری می‌دهند و همانند ماه مبارک رمضان که هر مغازه‌ای اقدام به فروش آش و حلیم می‌کند در این ایام نیز هر مغازه‌ای به فروش محصولات فرهنگی محرم می‌پردازد که این موضوع به نوعی تداخل صنفی بوده و بعضا مشکل ساز می‌شود.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری بحث تداخل صنفی در برخی واحد‌های صنفی از حدود یک دهه پیش وجود داشته و در این رسته نیز این موازی‌کاری را شاهد هستیم. تداخل در این رسته نیز در ایام محرم افزایش می‌یابد که البته نظارت اتحادیه باید افزایش یابد و امیدواریم با ادغام اتحادیه‌های موازی این معضل را به حداقل برسانیم.

طبق اعلام درستی، نایب رییس اتاق اصناف بخش اعظم محصولات فرهنگی ایام محرم از چین وارد می‌شود. چون تولید آنها در داخل صرفه اقتصادی ندارد و به دلیل این‌که بیشتر محصولات ایام محرم مثل طبل و سنج از مبادی غیرقانونی وارد می‌شوند، قیمت مشخصی هم ندارند و نمی‌توان تعرفه‌ای برای آنها تعیین کرد.

او با بیان اینکه نمی‌توان گفت چند درصد از محصولات فرهنگی محرم وارداتی و چه میزان صادراتی است، گفت: قیمت این‌گونه اقلام را مغازه‌داران تعیین می‌کنند ولی کیفیت، جنس یا زیبایی آنها از مواردی است که مبنای قیمت‌گذاری است.

اما یکی از فروشندگان این لوازم در میدان بهارستان درباره قیمت محصولات فرهنگی محرم گفت: سایدرام سه نوع چوبی، استیل و آهنی دارد که جنس چوبی و چینی آن حدود 170 هزار تومان و نوع ایرانی آن 100 هزار تومان قیمت دارد. سایدرام ایرانی با جنس آهنی 70 هزار تومان و نوع چینی آن 120 هزار تومان است و به‌طور کلی سایدرام ایرانی ارزان‌ترین و ژاپنی گران‌ترین آن است و حدود دو تا سه میلیون تومان فروخته می‌شود.

او با بیان اینکه طبل‌ها نیز در سه جنس چوبی، استیل و آهنی هستند که ایرانی و چینی آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: قیمت طبل‌ها از 60 هزار تومان شروع می‌شود و نوع ژاپنی آن که اصل بوده و خیلی کم است حدود سه تا چهار میلیون تومان قیمت دارد.

این فروشنده با بیان اینکه طبل‌ و سایدارم بنا به سایز، جنس و این‌که ساخت کدام کشور است، قیمت‌های متفاوتی دارند، گفت: سایز آنها براساس قطر دهنه طبل است که استیل، گران‌تر از جنس آهنی است.

او همچنین با بیان اینکه اغلب سنج‌ها خارجی و بیشتر ساخت کشور‌های آلمان، چین و ترکیه هستند، گفت: البته سنج ایرانی هم داریم که ضخامتش زیاد است و از 70 هزار تومان به بالا قیمت دارد. سنج ذینجان که ایتالیایی است گران‌تر از همه بوده و سایز بزرگ آن که 120 اینچ است و 700 هزار تومان قیمت دارد.

یکی دیگر از مغازه‌داران نیز گفت: طبل دو متری (قطردهنه) معمولی 630 هزار تومان، طبل 140 استیل 310 هزار تومان، طبل 160 استیل 350 هزار تومان، طبل 28 معمولی 120 هزار تومان، طبل 24 استیل 85 هزار تومان، طبل 24 آهنی 65 هزار تومان، پوست طبل نقره‌ای 28 نیز 45 هزار تومان، پوست طبل 28 معمولی 25 هزار تومان، پوست طبل 600 نقره‌ای 70 هزار تومان، کمربند طبل 15 هزار تومان، دسته سنج 10 هزار تومان و شیپور بزرگ 140 هزار تومان فروخته می شود.
او گفت: زنجیر نیز از 15 هزار تومان به بالا قیمت دارد.

به گفته این فروشنده پرچم نیز در سه جنس نایلونی، مخمل و جیر عرضه می‌شود که قیمت‌های مختلفی دارد. پرچم‌های نایلونی معمولی متری 1500 تومان است، پرچم نیز مدل‌های مختلفی دارد که پرچم کتیبه دیواری متری 3000 تومان، پرچم با دسته چوبی 5000 تومان و پرچم که روی ماشین‌ها نصب می‌شود 2000 تومان است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    12 8
    آخه طبل برای چیه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    3 13
    لطفا فقط ايراني و بس ايراني بخر
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    27 4
    قربون امام حسین برم . آخه این پولها رو خرج مستمندان و فقیرها کنن که خیلی بهتره امام حسین هم راضی تره .مریضها و سالمندان هم آرامش بیشتری دارن.