حال که بازار تقاضای تحصیلات عادی دانشگاهی با توسعه کمی دانشگاه پیام نور و غیره کاهش و صدور مدارک تحصیلی بی خاصیت از دانشگاه آزاد به دانشگاههای دولتی هم تسری یافته، لازمست تا با کاهش کیفیت و افزایش کمیت تحصیلات تکمیلی دانشگاه ازاد، مدارک تحصیلی بی پشتوانه دیگری به متقاضیا ن به ثمن بخس فروخته و تیر خلاص را به نظام آموزش عالی کشور شلیک، و این محتضر رو به موت را از جان کندن تدریجی خلاصش کنیم. و بجای صدها هزار لیسانس بیکار، چند صد هزار دکتر ای بیکار داشته باشیم و همان کاری را کنیم که با پول ملی کشور کردیم؟

امروزه ضرورت توجه به علم و فنآوری روز دنیا برای توسعه و آبادانی کشور بر کسی پوشیده نیست. در این میان علی الاصول دانشگا ههای هر کشوری زمینه ساز و ابزار این توسعه محسوب میگردند. افزایش قشر تحصیل کرده و دانشگاهی و نیز افزایش فارغ التحصیلان دوره های تحصیلات تکمیلی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نه تنها می تواند باعث رشد و اعتلای فرهنگی کشور بشود بلکه میتواند طلایه دار توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. همچنانکه وجود پول و سرمایه یکی از نیازهای اولیه برای توسعه کشور هاست.

اما سوال اساسی آنست که اگر وجود سرمایه برای توسعه کشور ها ضروری است آیا دولتها میتوانند با چاپ پول بیشتر این سرمایه را در اختیار بخش تولید خود قرار داده و کشور را توسعه دهند؟ و اگر این راه کار عملی بود چرا خیل عظیم کشور های توسعه نیافته و بدهکار جهان با یک دستور ساده به بانک مرکزی خود این مشکل را به طرفه العینی رفع نمیکنند؟

البته پاسخ این سوال اگر برای مردم عادی سایر کشورها دشوار باشد برای مردم کشور ما که یک عمر با تورم دو رقمی زندگی کرده اند بخوبی روشن است. آنها بخوبی افت ارزش اسکناسهای بی پشتوانه که در اصطلاح فنی استقراض دولت از بانک مرکزی گفته میشود را خصوصا در سالهای 91و 92 با گوشت و پوست خود لمس کرده اند. هر ایرانی که به یک صرافی در یک کشور بزرگ یا کوچک همسایه و غیر همسایه مراجعه کرده باشد ذلت ریال ایرانی را در برابر ارزهای معتبر سایرین دیده و بر خود لرزیده.

مشابه این وضعیت در خصوص مدارک دانشگاهی بر قرار است. اگر این مدرک که در آن گواهی میشود دارنده آن دارای سطح مشخصی (کار دانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای) از علوم در یک رشته خاص است حقیقت داشته باشد. البته وجود تعداد زیاد آنها موجب افزایش سطح علمی جامعه و توسعه کشور خواهد بود. اما اگر افزایش تعداد پذیرش و فارغ التحصیلان دانشگاهها بدون توجه به امکانات و سطح کیفی و صرفا به دلایل اقتصادی و جلب منفعت صورت گیرد به جز آنست که مدرک صادره دانشگاهها را به کاغذی بی ارزش که یکی از آنها در جیب هر کسی پیدا میشود بدل خواهد کرد؟

و حال که بازار تقاضای تحصیلات عادی دانشگاهی با توسعه کمی دانشگاه پیام نور و غیره کاهش و صدور مدارک تحصیلی بی خاصیت از دانشگاه آزاد به دانشگاههای دولتی هم تسری یافته، لازمست تا با کاهش کیفیت و افزایش کمیت تحصیلات تکمیلی مدارک تحصیلی بی پشتوانه دیگری به متقاضیا ن به ثمن بخس فروخته و تیر خلاص را به نظام آموزش عالی کشور شلیک و این محتضر رو به موت را از جان کندن تدریجی خلاصش کنیم. و بجای صدها هزار لیسانس بیکار که اینک به دلیل داشتن این مدرک غیر واقعی دیگر نمیتوانند به سایر حرف و فنون مورد نیاز کشور بپردازند، چند صد هزار دکترای بیکار داشته باشیم و به اعتبار نام دکتر و مهندسی که به دروغ به آنها داده ایم امکان کار و اشتغال را از آنها دریغ داریم (دقت کنیم که آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی چند برابر بیشتر از افراد عادی است ) و همان کاری را کنیم که با پول ملی کشور کردیم؟

البته فلسفه تشکیل و وجود دانشگاه آزاد از آنجائیکه بخوبی میتوانست و میتواند بدون هر گونه فشار به بودجه عمومی کشور بخش زیادی از تقاضای تحصیلات دانشگاهی را با افزایش بهره وری ظرفیت علمی کشور پوشش دهد جای تقدیر و قدر دانی است. اما توجه افراطی به توسعه کمی به هدف کسب در آمد و بی توجهی به توسعه کیفی ( افزایش 281 درصدی ظرفیت دکترا در مهر ماه سال جاری) نتیجه ای جز وارد کردن صدمات جبران ناپذیر به صنعت، تولید، سرمایه و حتی سلامت مردم کشور مان خواهد داشت؟

وای به حال مریضی که جراحش درس نخوانده و با مدرک جعلی شکمش را پاره کرده است. کارخا نه ای که مدیرش از علم مدیریت بی بهره و مهندسی که ساختمان یا کارخانه را به درستی طراحی نکرده و استاد دانشگاهی که آموزه های غلط را در سر کلاس به دانشجو می آموزد و وای به حال مردمی که حکومت گرانش بی بهره از علم حکومت داری بر آنها حکومت کنند که همگی با مدارک بی پشتوانه این دانشگا هها بر مسند امور نشسته باشند.

واحد های دانشگاهی که امکانات آنها کمتر از یک دبیرستان بوده و فاقد امکان دسترسی به اینترنت و بانکهای اطلاعاتی و مجلات علمی برای اساتید و دانشجویان و فاقد هیئت علمی ذی صلاح بوده و بودجه و امکان لازم برای جذب هیئت علمی مهمان و موقت ندارند. و در صورت جذب، حق التدریس مدرسین را (آنهم فقط در حد کرایه ایاب و ذهاب) پس از چند سال میپردازند، مدرک کارشناسی ارشد و چه بسا دکترا صادر میکنند. برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که نه تنها در دانشگاه و در منزل فاقد اینتر نت با سرعت کافی بوده بلکه حتی در شهرشان هم بسختی به اینترنت دسترسی دارند. دانشجوی که بی بهره از زبان انگلیسی (به عنوان اولین ابزار تحقیق) و نا توان از مهارتهای اولیه کامپیوتری و اینتر نتی، خود و بعضا استادشان از الفبای روش تحقیق بی اطلاع هستند. پایان نامه هایی مینویسند که همگی با نمره 19-20 دفاع میشود.  و البته همین را هم خود دانشجو ننوشته. به یکی پول داده تا در کافی نت رفته و چند مقاله برایش پیدا کند به دیگری پول داده که برایش ترجمه کند. برای کاهش هزینه پروژه بجای نتایج حاصل از آزمایشها، ارقام فرضی را جایگزین ارقام واقعی کرده. آنالیز آماری را داده یکی دیگر چیز هایی سر هم کند. بعد هم نمره 19/5برایش صادر و شیرینی و تبریک و.....

این وضعیت مربوط میشود به قبل از افزایش سه برابری ظرفیت در سال جاری. خبر دارید که در کنکور دانشگاه آزاد امسال هر کس که نام نویس کرده پذیرفته شده است باز هم اضافه ظرفیت (بخوانید کسری درآمد) بوده و دعوت کرد ه اند که همه بیایند. حتی کسی که ورقه کنکورش نمره صفر نه، بلکه نمره منفی داشته  پذیرفته شده که برود انشا الله فوق لیسانس و دکترا بگیرد.

البته ممکن است گفته شود در دنبای توسعه یافته دانشگاهها که کنکور ندارد. ورود برای همه آسان است ولی فارغ التحصیل شدن دشوار. اما باید توجه نمود که در این کشور ها

· اولا تنها کسانی برای گرفتن مدرک دانشگاهی اقدام میکنند که بدان علاقه دارند. نه برای چشم هم چشمی، فرار از محیط و محدودیتهای خانه و خانواده، یا همسر یابی یا از فرط بیکاری یا به امید دستیابی به ویزای تحصیلی (بخوانید ویزای مهاجرت ینگه دنیا).

· ثانیا دانشگاه به استاد القا نمیکند که باید همه در امتحانات قبول شوند تا مشتری هایمان پراکنده نشوند.

· ثالثا به تناسب امکانات، آزمایشگاه و هیئت علمی دارند.

· رابعا استاد رشته X را استاد راهنمای رشته Y نمی کنند.

· خامسا هم به استاد و اغلب به دانشجو حقوق مکفی میدهند تا فقط تحقیق کنند و تدریس. و تحصیل و تدریس شغل چندم آنها نباشد.

· سادسا سیستم آموزشی به نحوی است که امکان ایجاد روابط حاشیه ای استاد و دانشجو در دادن و گرفتن نمره به حداقل رسیده و اساتید نمیتوانند با تبانی یا بدون خواندن پایان نامه، دانشجو را فارغ التحصیل کرده و یا مقاله منتشرکنند.

· سابعا نرم افزار هایی وجود دارد که امکان تقلب را از استاد و دانشجو به مقدار زیادی سلب میکند.

· ثامنا دانشجو حتا در دانشگاه پولی، فقط شهریه میدهد و نه هزینه مستقیم آزمایشهای پروژه اش را، که اگر بیشتر تحقیق کند هزینه هایش بیشتر و اگر اصلا نکند ارزانتر تمام شود.

· تاسعا در میادین شهرش آگهی فروش پایان نامه های دانشجویی روح رهگذران را سایش نمیدهد.

متاسفانه اغلب این نکات در دانشگا ههای خصوصی و حتا بعضا دولتی ما رعایت نمیشود. نمیدانم باید به این وضعیت خندید یا گریست؟

البته منظور این نوشتار زیر سوال بردن ارزش همه مدارک تحصیلی میلیونها ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاههای کشور نیست. کم نیستند کسانی که در همین شرایط نامناسب بهترین تحصیل و تحقیق و تدریس را در دانشگاه آزاد و یا دولتی دارند و افتخار ایرانیان در مجامع داخل و خارج کشور هستند. اما چگونه میتوان این عده کم و یا زیاد را از میان هزاران صاحب مدرکی که به نا حق صادر شده تشخیص داد؟ آیا وقتی به پزشک مراجعه میکنید میتوانید از محل تحصیل و کیفیت تحصیلش بپرسید؟ آیا میتوانید صلاحیت مدرک تحصیلی مهندس طراح برج ساختمانی محل زندگیتان را احراز کنید؟ و اطمینان یابید که در هنگام زلزله در امان خواهید بود؟ اگر مشاوران اقتصاد کشور نسخه ای را برای درمان اقتصاد بیمار کشور نوشتند میتوانید مطمئن باشید این نسخه موجب مرگ اقتصاد بیمارتان نمیشود؟

چندی پیش به دانشجویانم سر کلاس گفتم نتیجه کشوری که نسل ما ساخت. نسلی که در دانشگاههای معتبر دولتی درس خواند. نسلی که با خود باوری و ایمان و اعتقاد انقلاب کرد و با ایثار و فداکاری به جنگ تجاوز گران رفت این کشوری است که رتبه هایش را در مقاله در کجای جهان ایستاده ایم می بینید. آیا نباید نگران کشوری باشیم که نسل شما خواهد ساخت؟

حمید رضا شاه محمدی - مهر ماه 1393

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    36 3
    در یکی از واحدهای دانشگاه ازاد ان هم از واحدهای معتبر مدرس درس برای دانشجویان دکترا، خود دانشجوی دکترا است
    • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      19 3
      این مهم نیست که الان تعداد دانشگاه ها نسبت به مثلا چهل سال پیش چند هزار برابر شده، مهم اینه که وقتی صحبت از رنک دانشگاه ها تو دنیا یا حتی ایران میشه یک دونه از این چند هزار تایی که تو سی سال گذشته تاسیس شدند تو این لیست ها قرار نمی گیرند اون چندتایی هم که میان تو لیست مال همون پنجاه شصت سال پیش هست، کدوم واحد از هزاران پیام نور یا غیر انتفاعی یا ........... باعث افتخار ماست ؟
    • hamid A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      26 3
      موضوع فقط دانشگاه آزاد نیست . دانشگاه تهران با عنوان پردیس به جذب دانشجویانی اقدام کرده که چون تعداد شرکت کنندگان به حد نصاب نرسیده همگی را قبول کرده و اصلا بدون آزمون پذیرفته است . مدرسه ابتدایی هم که میرفتیم حداقل تست شنوایی بینایی میگرفتن ..... اینم از دانشگاه تهران
    • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      10 0
      اینا هشون کاغذ پاره ست
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    39 1
    چی درست هست تو کشور اونو به من نیشان بده
    • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      17 6
      شما درست ميفرماييد الانم دارن با اضافه كردن شرط معدل براي ورود به دانشگاه حق عده اي رو كه بخاطر دلا يلي مثلا دوسال خوب درس نخوندن رو ضايع ميكنن و تاثير مثبت و منفي به كنكور ميدن درسته كه خيلي لز رتبه هاي خوب. بچه درسخونها هستن اما بياد داريم بعضييهاشونم همون نابغه هايي هستن كه گاهي خوب درس نخوندن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    18 9
    باید دانشگاه طوری باشد که هر فرد در رشته ای که دوست دارد درس بخواند. نه به اجبار رشته ای که دوست ندارد را برود. به نظرم رفتن به دانشگاه نباید سخت و مشکل باشد و هر کس دوست دارد برود دانشگاه باید در خروجی سخت گیری کرد که هر کس خارج نشود. اما جلوی ورودی را نباید گرفت.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    24 3
    حرف دل من بود. دانشگاه آزاد واقعا تیر خلاص زد به تحصیلات تکمیلی. آدمهایی رو میشناسم که دوماه پیش یک جمع بندی ساده برای فصلهای پایانامه ارشدشون نمیتونستن بنویسن و حالا دکترا قبول شدن. استادهاشون هم کسانی هستند که دو سال پیش دکترا گرفتن. این یعنی فاجعه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    33 4
    خوب جلو دانشگاه آزاد رو قانونی بگیرید. حداقل این اتفاق نامیمون در سالهای دیگر برچیده شود. جلو پردیسهای پولی را هم بگیرید با چشم خودم دیدم که فردی در مصاحبه پردیس کیش پذیرفته شدکه حتی رو خوانی انگلیسیش مشکل داره
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
      5 3
      قبل از هرچیزی لطفا جلو دانشگاه هادکان های علمی کاربردی پیام نور و امثالهم گرفته شود تا راه برای ارائه آموزش های بهینه اعم از علمی و مهارتی فراهم گردد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    14 2
    کلا فلسفه ایجاد دانشگاه ازاد با سیستم نمره دهی آبکی غلط بود. یه عده از مسئولان و نمایندگان مجلس که بیسواد بودند تو همین دانشگاه مدرک دکتری غیرحضوری گرفتند. انتظار دارید الان برخورد بشه. تقصیر به این روز افتادن دانشگاه ازاد هم همین مسئولای دوره 8 ساله بودند که انقدر ظرفیت پیام نور و علمی کاربردی و غیرانتفاعی و ... رو زیاد کردن تا دانشجوی دانشگاه ازاد کم بشه و برای بقا دکتری جعلی صادر کنه. کلا امیدی به اصلاح نیست چون مسئولانی که اکثرشان از اون مدارک ... دارن که نمیان اعتبار مدرک خودشون رو زیر سوال ببرن. خود من دکتری رو از یه دانشگاه صنعتی تموم کردم اما وقتی میبینم کارمند دانشگا با کمترین تلاش داره دکتری میگیره فکر ایران نموندن میافتم. یا حق
  • بی نام US ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    26 1
    درود بر شرفت نویسنده
  • محسن A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    34 0
    به عنوان یک دانشجوی دکتری کاملا با صحبتهای نویسنده موافقم، متاسفانه عین حقیقت است.
  • soheil A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    18 0
    یعنی گل گفتی ،،، خط به خط و کلمه به کلمه متنو خوندم . درد امروز جامعه است . البته دانشگاه آزاد 100 درصد ضعیف نیست ولی چون 95 درصدش همین وضعه انقدر روش تاکید میشه دانشگاه آزاد اگه میرفت پی رشته های روز و کاربردی مثل رباتیک و اونا رو توسعه میداد بهتر بود نه اینکه دانشگاه آزاد تاکستان 100 تا دانشجوی ارشد سازه بگیره ، آخه چرا ؟؟؟
  • امیر A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    23 2
    من امید داشتم با روی کار آمدن دولت جدید این رویه مدرک گرایی و مقاله محوری کم شود ، اما افسوس بدتر شد.
  • رامسری IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    8 0
    واقعا مطالب درستی بود و عین حقیقت...متاسفانه تو کشورمون هرکی بخواد سرمایه گذاری کنه یا بانک خصوصی یا شرکت بیمه و یا دانشگاه غیرانتفاعی تاسیس میکنه...هیچ ارتباطی بین رشد صنعت و تولید کشور و میزان فارغالتحصیلان دانشگاهی وجود نداره...دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی فقط به فکر افزایش ظرفیت پذیرش هستن...بدون کوچکترین تغییر در کیفیت آموزش...
  • بچه مشد A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    9 0
    بیاید ببینید به نام دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور چطور بصورت کیلویی مدرک کارشناسی کارشناسی ارشد و دکتری صادر میکنند. چنانچه ایراد نداشته باشد با ارائه آدرس و مدرک اعلام خواهم کرد......به عنوان نمونه دانشگاه آزادی را سراغ دارم که در مقطع ارشد در یک رشته و در یک مرحله اقدام بهذیرش بیش از 40نفر دانشجو کرده.....بحث غنای کادر علمی و پژوهشی و ... بماند برای مجال بعد
  • باباکوهی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    8 0
    سئوال این است که در این کشور به غایت سیاست زده و مبتنی بر شعارگرایی، چه چیزی درست است که تحصیلات عالیه آن درست باشد حتی رسانه ها نیز در انعکاس مطالب نان به نرخ روز خور شده اند چون وابستگی و تعلق شانعدم استقلال بالاست و همه چیز در پس مصلحت نظام محو می شود
  • ساده لوح IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    11 16
    یک جوری این مطلبو نوشته که آدم میمونه این نویسنده الان دقیقا از چی ناراحته و چرا کلا به مدرک دانشگاه آزاد توهین میکنه و آیا این افرادی که از دانشگاه آزاد فارق التحصیل شدن کلا خراب کارند و اصلا آیا این مدیرای فارق التحصیل دانشگاههای دولتی خیلی کارشون درسته ؟ و اگه درسته چرا اوضاع اینه . حالا بگذریم اگه خود شما اقای نویسنده فارق التحصیل دانشگاه آزادی که خوب گل به خودی زدی و اگرم فارق التحصیل این دانشگاه نیستی از کجا فارق التحصیل شدی که اینقدر مودبانه بر سواد فارق التحصیلان دانشگاه آزاد میتازی . داداش یعنی کل نظام آموزش عالی و مدیرانش همه نمیدونن و فقط شما مودبانه میدونستی و اینو گفتی . نترس هنوز بازار کار واسه شما کار داره اخه شما که ضوابط نمیخوای شما روابط هم میخوای که داری چون مطلبت چاپ شد
    • بی نام A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      9 5
      ﺍﯾﺸﻮﻥ فارغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ اﺯ دانشگاه ﻫﺎﯼ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﺮﯾﻒ ، ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﯾﻮ ﭘﯽ ﺍﻡ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
  • بی نام EU ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    30 0
    خداشاهده رئیس دانشگاه به من مدرس میگفت باید به همه نمره بدین تا قبول شن و راضی باشن چون ما با دانشگاه ازاد رقابت داریم برای درامد زایی. شما ببینید دانشگاه ازاد شده بزرگترین زمیندار کشور و اینهمه درامد داره چجوری میگن کسری بودجه داریم؟ اینهمه درامد چه بر سرش میاد؟ گسترش بی رویه دانشگاه ها بزرگترین ظلم به جوانان ایرانی در این چندسال بود. وگرنه مجبور میشدن برن یه شغلی یا یه کاری رو عملی یاد بگیرن. از اینا بدتر بیاید ببینید تدریس تو دانشگاه شده پله ترقی سیاسی روسای دانشگاه. از طیف های قدرتمند و شاغل شهر دعوت میکنن برا تدریس تا حمایت سیاسی بدست بیارن. بعد جوون ها باید سماق بمکن. شرم بر این وضعیت.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    23 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی.
  • حقیقت گو IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    22 1
    صد در صد با مطالب شما موافقم. بسیار بسیار متشکر از مطلبتون. واقعا درد دل همه ی تحصیل کرده ها و کسانی که می فهمند خروجی دانشگاه های ما بسیار از علم و دانش به دور است رو بیان کردید. متاسفانه جامعه ی علمی کشور هدف خودش رو گم کرده. امیدوارم به جای شعارزدگی و خیال بافی در مورد "حرکت شتابان علمی"، واقعیات گفته بشه و مسئولین و سیاست گذاران بفهمند چکار می کنند. در شرایطی که تعداد داوطلبان کنکور در حال کاهش است بایستی به برچیده شدن تدریجی واحدهای دانشگاه آزاد و تغییر کاربری اونها فکر کرد و نه توسعه ی بیشتر این دانشگاه ها. کوچک شدن دانشگاه آزاد می تونه کیفیت اون رو هم بالا ببره. اما حیف که مسئولین این دانشگاه راه اشتباهی رو در پیش گرفته اند و بنابر مصالح کوتاه مدت خودشان حاضر به پذیرش واقعیات نیستند.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    25 1
    سلام دوستان. من دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های دولتی هستم. لیسانسمو 8 ترمه تموم کردم با معدل الفسال 91. و بواسطۀ پایۀ قوی که توی 4 سال لیسانس داشتم تونستم همون سال در دانشگاه دولتی ارشد قبول شم. الان هم درگیر کارای پایان نامه و مشکلات خاص خودش.. ولی با این وضعیتی که دانشگاه ازاد ایجاد کرده دوستای همکلاسیه خودم توی لیسانس با معدل های 11و12 وپس از 10 ترمه نموم کردن لیسانسشون و فقط و فقط به دلیل حضور در سر جلسه کنکور آزاد و نه از روی شایستگی قبول شدند که حتی خوبش رو هم فبلا نمی دیدن آیا سیستم آموزس عالی یه کشور باید انقد بی برنامه باشه که شایسته سالاری اون بر اساس پول بشه نه سطح علمی
  • محمد NL ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    20 59
    قطعا کیفیت دانشگاه ازاد از این مجازی ها و غیرانتفاعی و مخصوصا پیام نور بیشتره .. منتها شما فقط گیر دادید به دانشگاه ازاد...دلیلش هم مشخصه، چون رییس هییت امنا اقای هاشمی هست.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      19 2
      دوست گرامی. اندکی تامل... اصلا منظور بحث چیز دیگریست... همه الان با این سیاست جدید دانشگاه ازاد مشکل دارند...وقتی امسال فقط برای یک رشته در یک واحد 300 نفر پذیرش شده اند آن هم در مقطع ارشد...
    • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      11 1
      اگز دقت کنید پیام نور هم نوشته شده منتها اونها در دولت گذشته این راه را رفتند و دانشگاه آزاد در مدیریت جدید هم همان راه را میرود
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    27 2
    يه ترم تو يكي از همين دانشگاههاي پولي استاتيك مقاومت درس ميدادم، از حدود پنجاه دانشجويي كه داشتم فقط دو نفر اونم ناپلوئوني درسو پاس ميكردن، ولي با اصرار زياد رئيس دانشگاه مجبور شدم بيست نفرشونو نمره الكي بدم پاس شن، ترم بعدشم كاملا شيك و مجلسي عذرمو خواستن
  • مهدی A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    20 0
    تیر خلاص خیلی وقته زده شده ...وقتی پول جای همه چیزو گرفته ...نتیجه این همه دانشجو فساد بیش از اندازه ای هست که در اینده گریبانگیر جامعه رو خواهد گرفت....
  • رزمنده دوران دفاع مقدس IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    18 0
    سلام ،جناب آقاي شاه محمدي كاملا به نكات كليدي اشاره نموده ايد ،اميدوارم مورد توجه مسئولين مربوطه قرار گيرد ،واقعا سرنوشت كشور با اين همه مدرك بلااستفاده در دو دهه آينده به كجا خواهد رسيد ،ورودي دانشگاهها متناسب با خروجي و بازار كار برنامه ريزي نشده است و در حال حاضر مشكل اشتغال بيداد ميكند واي بحال دهه هاي آينده ،اميدوارم مسئولين مربوطه واقعييات كشور را بپذيرند و متناسب با واقعييات كشور برنامه ريزي كنند
  • حامد A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    5 5
    دوست عزیز آقای شاه محمدی. مقاله جذابی بود هرچند که خبر انلاین بهترین محل چاپش است. به نظر بنده اینکه شما نوشته اید جر توهماتی غربی در ایران بیش نیست. از طرف دیگربهتر است نگاهی به رتبه دانشگاههای به اصطلاح معتبر ایران در میان دانشگاه ها بندازید تا متوجه شوید که ابن دانشگاههای معتبر که بنده و شما در آنها تحصیل کردیم دارای چه رتبه های علمی شامخی هستند به علاوه مگر در کشورهایی که ظاهرا الگوی علمی نوشتار شما هستند کنکور وجود دارد به معنای ما. در پایان کاش به جای سرزنش دانشجویان به تربیت انها بپردازیم. متشکرم.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    12 0
    اول انقلاب یکی از ایراداتی که به رژیم گذشته گرفته میشد انبوه دیپلمه های بیکار بود . لذا شهید رجایی طرحی درست کرد بنام طرح کاد که دانش اموزان یک روز در هفته بجای مدرسه به سر کار بروند و حرفه ای یاد بگیرند. مثل اینکه حالا باید طرح کاد را در دانشگاهها بگذاریم
  • علی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    20 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی... خلاصه هر کسی یه دکانی باز کرده و فقط به فکر جیب خودشه... آزاد از یه طرف. پیام نور از یه طرف. علمی کاربردی از یه طرف. دولتی ها از یه طرف و ...
  • اهوازی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    6 2
    مطمئن باشید اگر دکتر ما در هر رشته ای که باشد اگر واقعا دانش دکتری را دارد اگر تمام مملکت دکتری داشته باشند نگرانی ندارد زیرا که خود می داند که چقدر می داند ولی اگر کسی دکتری خودش را با روش خاصی گرفته او است که نگران است حال که همسانان خود را ببیند که روز به روز بیشتر می بیند اظهار نگرانی می کند من که اصلا نگران نیستم و به راحتی شغلم را عوض می کند اون هم با حقوق بالای 6 میلیون
  • سميه IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    14 17
    همه مداركي كه دانشگاههاي آزاد به دانشجوي فارغ التحصيل ميدن بي‌خاصيت نيست .. من از دانشگاه باراجين قزوين فارغ التحصيل شده‌ام و كم زحمت نكشيدم تا از اساتيد مطرح رشته خودم نمره قبولي بگيرم .. اينقدر بي‌انصاف نباشيد ..
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    7 0
    به كارنامه كنكور سراسري و كارنامه كنكور دانشگاه آزاد نگاه كنيد كه اغلب قبول شدگان در حدود هشتاد درصد در دانشگاه آزاد در رشته هاي اختصاصي نمره زير ده دارند ده از صد . پيام نور كه واويلا . درضمن هيچ دانشگاه معتبري بدون امتحان دانشجو نمي گيرد . نه به صورت كنكور سراسري اما امتحان مي گيرد .
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    18 2
    بهتر بود از شمارش پارسي بهره مي برديد اما حالا كه عربي شمرده ايد ساتعا غلط است و تاسعا درست ميباشد استاد جان. البته موافقت نسبي خود را با دغدغه شما اعلام ميكنم. تحصيلات تكميلي در اكثر موارد بايد پس از وارد شدن فرد به بازار كار انجام شود و فرد با شناخت واقعي از حرفه خود و براي بهبود خدمات دهي به جامعه و ارتقاي سطح شغلي و رفاهي خود در صورت علاقه اقدام به تكميل تحصيلاتش كند.
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
      2 0
      نظر نویسنده محترم در مورد پردیس ها کاملا صدق میکند .تعجب از اینکه چرا اسم دانشگاه آزاد را در بالا نوشته اند.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    17 0
    حالا همه از مدرک خود دفاع می کنند آیا این مدارک کاربردی است آیا فقط مانند دبیرستان کسب شده فکر می کنم اکثر این طور است
  • بی نام A1 ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    12 4
    وضع پیام نور و غیرانتفاعی و علمی کاربردی و ... که خراب تر این حرفا هست. باز به ازاد
  • محمدی IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    2 21
    این مقاله با توهین به دانشگاه آزاد، ارزش علمی این دانشگاه و اساتید و دانشجویان پرتلاش و موفق دانشگاه آزاد شروع شده به نظر می رسه نویسنده بسیار مغرضانه نوشته و از یک واقعیت مشهود توانمندی بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد در بازار کار و دانش کاربردی آنها در رنج است بهرحال سالهاست که دانشگاه آزاد یکی از قطب های علمی کشور است که بار کم توانی دانشگاههای سراسری در جذب دانشجو و دانش قدیمی و غیرکاربردی اساتید آنرا به دوش می کشد
    • نقی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
      4 0
      دانشگاه آزاد و قطب علمی؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    12 1
    متاسفانه همه چیز ما در این مملکت جعلی و دروغین است. چیز ناب و خالص وجود ندارد. از چهره های بزک کرده و جراحی پلاستیک و بوتاکس شده زنان و مردانمان تا مدارک تحصیلی مان. نگران کاهش جمعیت ناشی از کاهش موالید نباشید، با این رویه جامعه از درون مضمحل می شود و افسوس دارد.
  • کیومرث IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    12 0
    تحصیلات تکمیلی یعنی اینکه: ما قبول داریم تحصیلات دانشگاهی که تاکنون بوده و ما بارها به آن بالیده‌ایم و بارها در شعارهایمان از آن استفاده‌های ابزاری کرده‌ایم، دارای اشکال، بی‌ارزش و به نوعی کشک بوده است. یعنی اینکه ما قبول داریم که تاکنون داشتیم پول‌های مفت و زوری از دانشجویان بیچاره می‌گرفتیم و مدارک بی‌ارزش و غیرکاربردی به آنها تحویل می‌دادیم. اما حالا که همه پی به این موضوع برده‌اند، راه چاره دیگری اندیشیده‌ایم تا مدتی نیز به این ترتیب به چاپیدن ملت همیشه در صحنه بپردازیم.
  • دانشجوی دکتری دولتی A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    15 1
    با سلام: وقتی که شما همین جوری در دانشگاه ها رو باز کردیم و افرا بیسوادی مثل 3 هزار نفر بورسیه غیر قانونی رو وارد دانشگاه میکنید باید اون موقع به فکر مدارک تحصیلی بی کیفیت می بودید نه الان وقتی که بنده وامثالهم به عنوان دانشجوی دکتری هیچ امیدی به آینده شغلی خودمون نداریم خب مجبوریم برای همین دانشجویان پولدار دانشگاه آزاد پایان نامه و رساله بنویسیم که حداقل پول ژتون و خوابگاهمون تامین بشه به نظر من مجموعه آموزش عالی نیاز به یک انتقلاب فرهنگی به تمام معنا دارد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    11 0
    بنده هم مانند شما از مدرسین دانشگاه هستم و در دانشگاه‌های متعددی تدریس می‌کنم خواستم عرض کنم که وضع بسی بدتر از آن است که می‌فرمایید یعنی کلمه فاجعه برای آن کم است بدترین وضعیت را دانشگاه‌های غیر انتفاعی دارند و بعد از آن تازه نوبت دانشگاه آزاد و پیام نور می‌رسد ولی باز پیام نور یک کتاب مشخص دارد که دانشجو در هر حال باید آن را بخواند گر چه سیستم 6 نمره میان‌ترم کار را برای آنها آسان‌تر کرده است دانشجویان کارشناسی هنگام فارغ التحصیلی الفبای آن رشته را هم نمی‌دانند البته دانشجویان ارشد خوشبختانه با الفبا آشنا هستند.
  • پدرام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    9 1
    دست دست اندرکاران دانشگاه آزاد درد نکنه که تابوی تحصیلات تکمیلی را در کشور شکست سازمان سنجش با ایجاد موانع مختلف و پارتی بازی مانع حضور خبر ه ها در دانشگاه های دولتی می شد با آن مصاحبه های صوری و..... عده ای که مد نظرشان بود را وارد می کردند بقیه هم بایستی برفتند سماق بمکند مثل نحوه گزینششان در دانشگاه های بین الملل برای رشته های پزشکی بین سال های 86 تا 92 که بصورت غیر متمرکز بود و هر کسی را که پول بیشتر داشت وارد دانشگاه کردن و فجایع وحشتناکی ببار آوردن مثلا کسیکه آرزویش قبولی در کارشناسی بود حالا داره در دانشگاه های بین الملل با معدل دیپلم 12 و رتبه 30000 داره دندانپزشکی می خونه چون باباش پولدار بوده حالا این فاجعه است یا افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد که کاملا قانونی است؟
  • داوطلب با استعداد ولی بی پول A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    12 2
    اگه دانشگاه آزاد تیر خلاص را به تحصیلات تکمیلی کشور زد در عوضش سازمان سنجش با پذیرش برخی افراد بیسواد ولی پولدار در واحدهای بین الملل در سالهای قبل تیر خلاص را به آموزش پزشکی ودر نهایت تیر خلاص را به سلامت مردم شلیک کرد
  • sasan IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    6 0
    اقا چرا ایراد میگیرید.به جای گرفتن 2 دانشجوی دکترا که حداکثر 1015 تومن شهریه شون میشه ،80 تا میگیرن.پس پولی که میاد 40 برابر میشه.این حسن اول.45 سال این بنده خداها هی باید بدوند و تخته پاک کن کلاس هم خودشون تهیه کنن.تواین زمان دیگه دنبال کار نیستن و به ایجاد شغل نیازی نیست.این حسن دوم.بعدشم دکتر میشن مثل ادمهای بی سواد هی اعتراض نمیکنن ودردسر درست نمیکنن.این هم سومین حسنش.دیگه هم هردکتری یه کم قر اومد میگن 1000 ها مثل تو هست ناراحتی به سلامت....
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    5 0
    مشکل اینجاست که با این کارها کم کم قحطی تخصص و مهارت میشه. اونوقت با پول هم نمی شه چیزی خرید چون چیزی نیست که بخوایم بخریم. اگه آب نباشه گنج قارون را هم که داشته باشیم از تشنگی می میریم. ای کاش این را مسؤولان محترم و عزیز متوجه می شدند که از راههای دیگه ای هم می شه پول درآورد و تنها راهش خالی کردن جیب جوانان به اسم دریافت مدرک نیست. وقتی دوغ و دوشاب با هم قاطی می شوند حقیقتاً چه باید کرد؟ متخصصان بسیار خوبی داریم که گم نام مانده اند. و بی سوادان بسیاری که به نام دکتر و مهندس در مقامات عالی و حتی اساتید دانشگاه تیشه به ریشه مملکت میزنند. لطفاً تا دیر نشده فکری به حال این اوضاع بکنید.
  • مجتبی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    6 5
    با عرض سلام تقریبا تمام نظرات رو خوندم باید گفت که این آقا به حدود 80درصد از دانشجویان مملکت گفتند بی سواد و ای کاش به جای این صحبت به موارد ذیل هم اشاره میکردند. 1خیل عظیم پذیرفته شدگان دانشگاههای دولتی ناشی از سوادشون نیست وبه برکت کلاسهای روش تست زنی هست پس تست زنی نشانه سواد نیست 2شما باید در کل کشور مقایسه کنید نه تنها در تهران مثلا دانشگاه روزانه در فلان استان یا شهرستان تاسیس کردید به نام صنعتی در حالی که مدرسش دانشجوی ارشد هست این رو چه مینامید؟؟؟ 3در این شیوه پذیرش مسخره دکتری دانشگاههای دولتی که در مصاحبه فقط با اونی که آشنا هستن و دانشجوی خودشان هستن پذیرش میکنن و بقیه که از شهرستان اومدن و دارای صلاحیت بیشتری هست رو رد میکنن
  • محمد A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    2 1
    من ليسانس رياضي دانشگاه دولتي شهرستانم ،با اين مدرك ي دبه ماستم نميدن،هيت علمي ما ٢ تا ٣ تؤمن درامد دارن، كه هندونه فروش شيش تومن در ميارهپيدا كن پرتغال فروش معروف ،ميتنم با دانش احمقانه رياضي هندونه فروش پرهيزگار شوم........
  • سارا A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    1 0
    برای این مملکت متاسفم. درست اینه که اول بچه ها از دوران مدرسه بفهمن چی می خوان و تو چی استعداد دارن. و برن سراغ علایقشون. و بعد هم قبولی دانشگاه ها رو متناسب با نیاز صنعت قرار بدن
  • امید US ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    3 0
    به نظر من کلا سیستم غلط هستش. بنده بچه شهرستان بودم و تو کنکور کارشناسی فیزیک رو هشتادو پنج درصد زدم و ریاضی رو هشتاد، خیلی دوست داشتم فیزیک شریف قبول بشم ولی از اونجائی که بقیه درسهای مثل ادبیات و غیره رو بلد نبودم و علاقه ای هم نداشتم رتبه کنکورم کمتر شد و توی یک دانشگاه سطح پایینتری قبول شدم و همیشه ریاضی و فیزیک رو از استادام بیشتر بلد بودم. ارشدم رو از شهید بهشتی گرفتم و بخاطر یک پایان نامه که واقعا حقیقت رو در مورد یک مطلب نوشتم کمترین نمرده پایان نامه دانشکده رو بهم دادن و به همین دلیل کلا دیگه دنبال دکترا نرفتم. الان هم واقعا افسرده شدم که اون همه شوق و اشتیاقی که به فیزیک داشتم هیچ ارزشی نداشت و تو جامعه نداره. افسرده کننده است
  • سهرابیان US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    هر کسی در این کشور که به قدرت میرسد فکرمیکند گذشتگان همه نادان بودند و نبوغ اورا نداشتند.لذا کارهایی میکند که نتیجه اش سالها بعد مشخص میشود.نمونه اش همین طرح کاد بود.گذشته از طلف شدن وقت دانش اموزان و کم شدن ساعات بقیه دروس متاسفانه عواقب اخلاقی فراوانی بر جا گذاشت.یکی از همکلاسی های من که در مکانیکی طرح کادش را میگذراند بارها مورد سوئ استفاده جنسی شاگرد مکتنیکها قرار میگرفت و هربارکه خواست مح کارش را عوض کند موافقت نمیکردند.در نهایت دست به خودکشی زد.
  • بی نام RO ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    10 5
    واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد به لحاظ سطح علمی و کیفیت اعضای هیئت علمی از دانشگاه های دولتی تمامی شهرهای ایران به جز تهران اگر بالاتر تباشد پایین تر نیست...
    • aero IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
      3 1
      از صنعتی اصفهان هم بالاتره ؟ هه هه هه
    • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
      1 4
      علوم تحقیقات واقعا بحثش جداست ..
  • م IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    2 0
    باسلام بنده خودم شاهدم که استاد دانشگاه آزاد یک روز قبل امتحان کلاس میزاره پول میگیره ونمره میده واقعا باعث تاسف است رفتن به دانشگاه آزاد مساوی حماقت محض