رئیس ستاد طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: در حال حاضر یک میلیون نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد، 200 هزار نفر تحت پوشش خیریه‌ها و ... هستند، اما یک میلیون نفر از این زنان ناشناخته هستند و ممکن است به آسیب‌های اجتماعی دچار شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران؛ سهیلا جلودارزاده در همایش «بانوی تدبیر، سفیر امید» عنوان کرد: طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرستان ری به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و پس از مشخص شدن نقاط ضعف آن، این طرح در سراسر کشور اجرا شده و در قالب برنامه‌های پنج ساله ششم و هفتم توسعه دیده می شود، به گونه‌ای که در سال 1404 زنان سرپرست خانوار برای ادامه زندگی خود دچار مشکل نباشند.

وی با اشاره به احساس مسئولیتی که دارد گفت:‌ در طول چند ماه گذشته اقداماتی برای تشکیل شورای راهبردی در معاونت امور زنان انجام شده است و نمایندگان هفت وزارتخانه و سازمان دخیل در توسعه پایدار ( تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن، نفت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی،‌ نیرو و محیط زیست) حضور دارند. علاوه بر آن پنج کارگروه مهم تد ارک دیده شده است.

جلودارزاده کارگروه بانک جامع اطلاعات زنان سرپرست خانوار را نخستین کارگروه دانست و گفت: آمار کامل و شفافی از زنان سرپرست خانوار در کشور وجود ندارد. در حال حاضر یک میلیون نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد، 200 هزار نفر تحت پوشش خیریه‌ها و ... هستند، اما یک میلیون نفر از این زنان ناشناخته هستند و ممکن است به آسیب‌های اجتماعی دچار شوند.

رئیس ستاد طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار افزود: کارگروه تکمیل بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار را نیز تشکیل داده‌ایم و تا کنون به اطلاعات 8000 نفر زن دست پیدا کرده‌ایم. البته با توجه به آنکه اطلاعات این زنان با کد ملی ثبت می‌شود موارد تکراری را حذف می‌کنیم. سومین کارگروه مربوط به جمع آوری طرح‌های کارآفرینی مناسب است.

جلودارزاده افزود: 40 درصد از فارغ التحصیلان زن جویای کار مشکل اشتغال دارند که در این شرایط طرح‌هایی مانند خوداشتغالی، اشتغال خانگی، تعاونی و مجتمع‌های تولیدی و صنعتی در شش رشته مورد نیاز زنان تشکیل شده است. کمیته‌ای در اداره کل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز راه اندازی شده است.

مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: راه‌اندازی شهر پوشاک را در شهرستان ری در حال تدارک داریم که این اقدام می‌تواند برای پوشاک کشور و دستیابی به بازارهای خارجی امید بخش باشد.

وی افزود: همچنین کارگروه صنایع بهداشتی و آرایشی را نیز راه‌اندازی می‌کنیم، چرا که بیشتر این لوازم در کشور ما وارداتی هستند. یکی دیگر از کارگروه‌های مورد نظر ما کارگروه ترویج فرهنگ کار است که در دولت قبل اشتغال از طریق خدمات به اشتغال از طریق تولید ترجیح داده شده بود که در حال حاضر این کارگروه با حضور سازمان صدا و سیما، رسانه‌ها و جامعه دانشگاهی تشکیل شده است.

جلودارزاده کارگروه استفاده از بازار را یکی دیگر از کارگروه‌های مدنظر دانست و اظهار داشت: می‌توانیم برای فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار از بازارها بهره ببریم. علاوه بر آن ایجاد بازار مشترک در فضای مجازی را در نظر داریم که گروه سرمایه گذاری و حمایت از طرح‌های کارآفرینی تا مرحله اجرا را با مشارکت وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، ‌معدن،‌ تجارت،‌ تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی گفت: در سال جدید به کمک زنان می توانیم رونق اقتصادی خوبی داشته باشیم.

 

زنان سرپرست خانوار سرمایه ای عظیم محسوب می شوند

معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: کشورهای توسعه یافته به عنوان سرمایه‌ای عظیمی محسوب می‌شوند که از بازار اقتصادی منتفع می‌شوند و اقتصاد ملی نیز از آنها نفع می‌برد.

هدایت الله جمالی پور فرماندار ری با حضور در همایش "بانوی تدبیر، سفیر امید" با اشاره به اینکه دولت همچنان با چالش های جدی مواجه است اظهار داشت: کسانی که این معضلات را به وجود آورده‌اند همچنان علاقمند به بوجود آوردن چالش در کشور هستند.

وی با اشاره به زنان سرپرست خانوار افزود: این زنان در کشورهای توسعه یافته به عنوان سرمایه‌ای عظیمی محسوب می‌شوند که از بازار اقتصادی منتفع می‌شوند و اقتصاد ملی نیز از آنها نفع می‌برد. این در حالی است که گاهی اوقات برخی از زنان سرپرست خانوار برای پنجاه هزار تومان پول پشت دفتر ما می‌آیند.

فرماندار ری با اشاره به مشکلات کشور گفت: در زمینه‌هایی مانند اشتغال، سیاست خارجی و زنان سرپرست خانوار وضعیت ناهنجاری داریم. از سوی دیگر در سالهای گذشته بر اساس آمار صحیح برنامه ریزی انجام نشده است.

وی تصریح کرد: طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کار بزرگی است؛ چرا که موجب می‌شود به آمار دقیقی از زنان سرپرست خانوار دست یابیم. این زنان فرصت هستند و از توانمندی آنان باید در توسعه کشور بهره ببریم.

جمالی پور گفت: ایران سرمایه دار ترین کشور دنیا است که همه منابع در آن وجود دارد، اما به علت سوء تدبیرها از این منابع درست استفاده نکرده‌ایم؛ البته امیدواریم در دولت تدبیر و امید با تدبیر رئیس جمهور بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    16 16
    حالا انگار پسرها همه شاغل شدن و مشکلی ندارن و نباید هم خرج زندگی بدن، اشتغال دخترها که فاقد این اهمیت هست هر روز داره به بوغ و کرنا گرفته میشه آخه من نمیدونم مرد بیکار چطور میتونه ازدواج کنه، نفقه بده، مهریه بده؟ واقعا اسلام اینو میگه؟ میگه زنها رو از خونه ها بیرون بکشید و به مردها ظلم کنید؟ خدایا به فریادمون برس.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      7 2
      دختری که پدر یا برادر ندارد خواستگار هم ندارد، چه کند؟ به نظر شما بهتر است تن فروشی کند یا خودکشی؟ یا مثل جاهلیت در همان کودکی زنده به گورش کنند؟