فارس نوشت:

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری از صدور ویزای الکترونیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

مسعود سلطانی‌فر عصر امروز در شورای احیاء بافت تاریخی استان یزد اظهار داشت: پیگیری جدی و مستمری برای اینکه بافت تاریخی یزد را به عنوان گزینه ملی ثبت جهانی در سال 2016 ارائه دهیم، داریم و امیدواریم با همکاری‌هایی که مسئولان ارشد استان یزد با مسئولان میراث فرهنگی خواهند داشت، این اقدام در سال 2016 انجام شود.

وی بیان کرد: اگر می‌بینید که شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر ملی در نشست یونسکو به ثبت جهانی رسید، به خاطر عزم جدی مسئولان استانی به ویژه در چند ماه قبل از برگزاری اجلاس یونسکو بوده است و امیدواریم شاهد چنین عزمی در استان یزد نیز باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات امنیتی که در برخی از بناهای تاریخی وجود دارد، بیان کرد: میراث فرهنگی به دلیل کمبود بودجه و نیرو امکان حفاظت از همه بناها را ندارد به همین دلیل در تلاش هستیم تا از شوراهای اسلامی روستاها به عنوان یک شبکه گسترده در کشور برای حفاظت و حراست از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این اقدام نیاز به انرژی، نیرو و علاقه همیاران میراث فرهنگی است که اعضای شوراهای اسلامی روستا و دهیاران می‌توانند به عنوان همیار میراث فرهنگی معرفی شوند.

سلطانی‌فر بیان کرد: دستورالعمل استفاده از شوراهای اسلامی روستا به عنوان دهیار ظرف یک ماه آینده به تمام استان‌های کشور ابلاغ و ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: بقیه نیروهای شبه‌نظامی نظیر نیروهای بسیج نیز امکان همکاری و فعالیت در این زمینه را خواهند داشت و معتقدیم ارزش و اهمیت میراث فرهنگی ما به حدی است که همه دلسوزان دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به بافت 740 هکتاری تاریخی یزد از این بافت به عنوان یک سرمایه گران‌بها و ارزشمند یاد کرد و گفت: این سرمایه می‌تواند به عنوان سوژه‌ای در گردشگری نقش اساسی ایفا کند و آینده‌ای روشن برای صنعت گردشگری استان یزد رقم بزند.

وی تصریح کرد: این باور باید در بین همه مسئولان وجود داشته باشد که بافت تاریخی یزد ارزشمندتر از صدها چاه نفت و مخازن گاز است زیرا چاه‌های نفت به مرور زمان رو به زوال می‌رود اما بافت‌های تاریخی اگر مورد مرمت و احیا واقع شود،‌ هرچه بگذرد ارزشمندتر می‌شود و به همین دلیل است که گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این بافت و تماشای ابعاد مختلف زندگی مردم در قرن‌های گذشته، هزینه کرده و به ایران و استان یزد سفر می‌کنند.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: باید با همت عمومی مردم این بافت را حفظ کنیم و اصل را بر این بگذاریم که این مجموعه نقش محوری در توسعه استان دارد و می‌تواند موتور محرکه برای اقتصاد استان نیز به شمار برود.

وی یادآور شد: برای توسعه گردشگری نیاز به احداث هتل در استان یزد به شدت وجود دارد اما از آنجا که اوج سفرها به ایامی خاص محدود می‌شود و بقیه ایام سال ظرفیت‌ هتل‌ها خالی است،‌ شاید انگیزه کافی برای احداث هتل‌های جدید نباشد اما با ارائه برخی بسته‌های تشویقی می‌توان رونق هتل‌ها را در همه ایام سال رقم زد.

سلطانی‌فر از جمله این موارد به ساماندهی سفر بازنشستگان در 240 روز کم رونق سفرها، سفرهای دانشجویی و ... اشاره کرد و گفت: اگر این بسته‌های تشویقی ارائه شود، ضریب اشغال هتل‌ها بالا می‌رود و انگیزه برای ساخت هتل و سرمایه‌گذاری در این زمینه افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: بحث گردشگری باید در کشور و استان‌هایی نظیر یزد به عنوان یک صنعت مطرح و مدنظر باشد و باید برخی زیرساخت‌ها فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری با اشاره به ضعف‌های موجود در صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های گردشگری خاطرنشان کرد: 45 درصد ناوگان هوایی ما زمین‌گیر است و امروز ارتباط حمل و نقل هوایی ما با پایتخت بسیاری از کشورها قطع شده زیرا ناوگان هوایی ما ناقص است.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل ریلی نیز برای فصل گردشگری توسعه نیافته ضمن اینکه اماکن اقامتی ما نیز پاسخگو نیست.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: در عین حال برنامه‌هایی برای حمایت و تشویق گردشگران برای سفر به ایران داریم که از آن جمله می‌توان به تمدید مدت ویزای فرودگاهی از دو هفته به یک ماه و صدور ویزای الکترونیک اشاره کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: این موضوع در کارگروهی متشکل از میراث فرهنگی، وزارت اطلاعات و .... در حال بررسی است و امیدواریم بحث ویزای الکترونیک حداکثر تا مهرماه 94 راه‌اندازی شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توسیوند A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    3 0
    از ثبت جهانی توس چه خبر؟