سخنگوی دستگاه قضا، شصت و پنجمین نشست خبری خود را با این جملات آغاز کرد: حملات اسراییل به غزه را محکوم و حمایت قوه قضاییه را از مردم مظلوم فلسطین اعلام می کنیم و بعد بلافاصله به پرونده های قضایی داغ روز از جمله بابک زنجانی پرداخت.

امید سلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای که بعد از 3 هفته در مقابل میکروفنها و دوربین ها نشسته بود سعی کرد در این نشست مردم را نصیحت کند که اموالشان را دست کلاهبرداران ندهند، ولی شاید نکته جالب اینجاست که بلافاصله دادستان کل کشور گردش پرونده بابک زنجانی را توضیح داد و نکته ای جدید را به گفته های پیشین اضافه کرد: دولت قبل، بخشی از اموال ملت را به صورت وجه نقد و ارز در اختیار او قرار داده. یعنی کلاهبرداران عادی سر مردم را در ارقام پایین کلاه می گذارند و این فرد بیش از 8هزار و 500 میلیارد تومان را در اختیار کسی قرار داده که همچنان برگرداندن این پول از او در هاله ای از ابهام است.

او در پاسخ به سئوال خبرآنلاین گفت: در این رابطه برای برخی از مدیران وزارت نفت، پرونده تشکیل شده و داریم بررسی می کنیم چقدر پول داده اند و چرا داده اند و به چه منظور پرداخت شده، این را در حال بررسی هستیم. در این پرونده از مدیران سابق وزارت نفت، کسی بازداشت نشده است.


مراقب کلاهبرداران باشید

اژه ای در بخش دیگری از سخنانش باز هم به مردم هشدار داد که مراقب کلاهبرداران باشند. او درباره تجمع برخی از مالباختگان در مقابل دادستانی کل کشور گفت: برخی از کسانی که مشکلی داشتند و کلاه سرشان رفته، در این خیابان جمع شده اند و پلاکارد در دست دارد. دستگاه قضایی نهایت تلاش خود را می کند حقوق شکات را استیفا کند. آحاد جامعه نیز باید توجه کنند و با چشم و گوش باز ببینند مال و پول خود را در اختیار چه کسانی و با چه ضمانتی قرار می دهند. 

دادستان کل کشور با ذکر خاطره ای از کلاهبرداری در جامعه گفت: در پرونده ای یک فرد معمولی در استانهای جنوبی کشور، از مردم 140 میلیارد تومان پول گرفته با این عنوان که اگر 3 ماهه سپرده گذاری کنید 100 درصد سود می دهم و در صورت سپرده گذاری 6 ماهه، 197 درصد سود می دهم. اگر 18 ماهه سپرده گذاری کنید 187 درصد سود می دهم و در صورت سپرده گذاری 2 ساله، 247 درصد سود می دهم. امروز کسی می تواند فعالیت اقتصادی سالم داشته باشد و سه ماهه 100 درصد سود به سپرده گذار بدهد؟ وقتی بدون مطالعه و تحقیق و اخذ تضمین، پول را در اختیار او می گذارند، نتیجه همین می شود. فردا صدها نفر به مشکل برمی‌خورند و به دستگاه قضایی مراجعه می کنند و برای همه مشکل ایجاد می کنند که شما حالا پول ما را وصول کنید. پیداست این فرد توانایی سود دادن به این میزان ندارد و پس از مدتی با مشکل مواجه می شود و حتی اگر زندان هم برود، برای طلبکاران پول نمی شود. جالب اینجاست باز هم مردم، توجه نمی کنند و در همان شهر، باز هم فرد دیگری با همین ترفند 64 میلیارد تومان از مردم پول گرفته است. بخشی از پولش مسدود شده ولی همه پول موجود نیست.


وزارت نفت پذیرفت اموال بابک زنجانی را دریافت کند

سخنگوی دستگاه قضایی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: او پس از ورود دادستانی، ممنوع الخروج شد و قبل از بازداشت شدن، بارها با او مذاکره شد که وجوهی که گرفته، برگردد. قرائنی نیز پیدا شد که ممکن است او از کشور خارج شود و بازداشت صورت گرفت.

او گفت: با همکاری دولت، مشخص شد بخشی از ارز را او به صورت نقدی گرفته و ما دنبال این هستیم بدانیم این پول کجا رفته و اگر این وجوه موجود است، کجاست و چطور می توان به وزارت نفت بازگرداند. تا امروز مشخص نشده او اموالی در خارج از کشور دارد یا نه. هیئت هایی به کشورهای مالزی و همسایه فرستاده شد و ادعاهای او را بررسی کردند و دیدند اموالی در خارج ندارد. کلیه اموال و شرکتهای او شناسایی شد و هر میزان که شناسایی شد، توقیف شده است.

اژه ای گفت: وزارت نفت اعلام کرده به او دلار و ارز داده ایم و پولمان را نقد به دلار یا ریال می خواهیم. قوه قضاییه با وزارت نفت توافق کرده که کلیت اموال او شناسایی شود و به عنوان بدهی به وزارت نفت منتقل شود. الان دستگاه قضایی و دادسرای تهران جهت شناسایی و تقویم اموال کماکان مشغول است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: 7 تن دیگر از کسانی که در فتنه 88 محکوم شده بودند، غیابا محاکمه شدند و احکامشان در رسانه ها منتشر شد. این تعداد محکوم از 3 تا 11 سال حبس گرفته اند. افراد دیگری نیز هستند که کیفرخواست برای آنها صادر شده و در مراحل دادگاه هستند. اسامی افراد نیز در سایت دادسرای تهران، اعلام خواهد شد چون محکومیت آنها قطعی شده، اعلام اسامی مشکلی ندارد.

 

خلاصه پرسش و پاسخ خبرنگاران در نشست شصت و پنجم با سخنگوی قوه قضاییه در جدول زیر آمده است؛

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

پرونده سازمان تامین اجتماعی و تخلفات سعید مرتضوی که آذرماه سال گذشته به قوه قضاییه رسیده به کجا رسید؟

خبرآنلاین

پرونده ایشان هنوز به محکمه نرفته و دیروز هم پیگیری می کردم. برخی از پرونده ها را شما پیگیری کنید و جا دارد. دادستان می گفت با نقطه نظراتی که از کارشناسان گرفتیم و تحقیقاتی که از متهمان انجام دادیم، امیدوارم زودتر پرونده را جمع کنیم. هنوز پرونده به قرار مجرمیت و دادسرا نرسیده است

بازداشت بابک زنجانی ادامه خواهد یافت؟

خبرگزاری فارس

تمدید قرار بازداشت به نظر قاضی پرونده بستگی دارد. خبر ندارم خریدار دیگری برای اموال او مراجعه کرده باشد. قوه قضاییه مسایل قضایی را بررسی می کند و بحث همکاری ما نیست.

لیست 500 بدهکار میلیاردی بانک مرکزی چقدر با لیست قوه قضاییه تفاوت دارد؟

روزنامه ایران

ریاست بانک مرکزی اعلام کردند عزم جدی برای وصول مطالبات هست. این عزم جدی باید باعث شود افزایش معوقات نداشته باشیم و کاهش معوقات بانکی را ببینیم. ما مشغول کار هستیم و با بانکها درباره وصول طلب از بدهکاران مذاکره می کنیم تا اختلاف لیست کمتر شود.

تاکنون حکم ممنوع البیانی در محاکم صادر شده؟

روزنامه اطلاعات

ممکن است دادگاه این کار را کند. بستگی به محرومیتهای اجتماعی دارد که قاضی اختیار قانونی دارد. چنین چیزی بسیار بسیار نادر است.

چرا دادگاه یکی ازسران فتنه تعویق می افتد؟

خبرگزاری شبستان

برداشتم از سخنان خطیب جمعه، یک فرد خاص بود و عرض کردم در 11 مرداد امسال، دادگاهش تشکیل می شود. دادگاه با توجه به مجموع شرایط تشکیل می شود. این پرونده نیز در یک نوبت تعیین وقت شد، نواقضی داشت، رفع شد و دادگاه تعیین وقت کرده برای 11 مرداد و این زمان به قوت خود باقی است.

پرونده محمدرضا رحیمی به کجا رسید؟

-

هنوز حکم صادر نشده است.

تذکر 10 نماینده درباره حکم ممنوع التصویری خاتمی به قوه قضاییه مربوط است؟

خبرگزاری نسیم

اگر چنین چیزی باشد، دستور شورای عالی امنیت ملی است و قاعدتا خودشان اجرا می کنند. دستگاه قضایی حکم خودش را اجرا می کند نه حکم دولت را

پرونده قضات کهریزک به کجا رسید؟

خبرگزاری ایسنا

برای بخش عمده ای از این پرونده، حکم صادر شده و برای قضات کهریزک نیز، دادسرا قرار صادر کرد، اعتراض شد و دادگاه قرار را نپذیرفت. کیفرخواست صادر شد و حکم بر اساس آن صادر شد و اعتراض محکومان در مرحله رسیدگی در دیوان عالی کشور است و امیدوارم ریاست محترم دیوان سریعتر در این باره اقدام کنند.

پرونده زمین های جواد آباد ورامین که یکی از مسئولان قضایی نیز در این پرونده مطرح است، به کجا رسید؟

خبرگزاری مهر

حضور ذهن ندارم. ولی پرونده های زمین خواری در لواسان و ورامین را بارها توضیح داده ام. در مقاطعی دولتها زمینها را در اختیار افرادی قرار می دادند که مثلا برای مقاصد دامداری یا صنعتی بوده، اگر صحیح واگذار شده، مشکلی ندارد. اگر خلاف داده شده باشد یا در جهت خلاف استفاده شده باشد رسیدگی می شود. مواردی نیز وجود دارد که در دست رسیدگی است و احیانا برخی زمینها نیز برگشته است.

پرونده کارخانه پوکه سنگ دماوند چه شد؟

شبکه خبر

آن پرونده از طریق دادستانی استان و دادگاه بخش در حال پیگیری است.

پرونده حق اضافه کاری کارکنان دولت چه شد؟

خبرگزاری ایرنا

اگر بخشنامه ای باشد که خلاف قانون صادر شده باشد، دیوان عدالت اداری آن را بررسی می کند.

پرونده مهدی هاشمی چه شد؟

خبرگزاری تسنیم

برای 11 مرداد تعیین وقت دادگاه شده است.

آیا نیروهای داعش در مرزشرقی بازداشت شده اند؟

شبکه جام جم

نه، این گروه ها در داخل کشور، حضور و فعالیت ندارند ولی هر افرادی که در جریان ضد انقلاب باشند، دستگیر می شوند. امنیت کامل برقرار است و برخی موارد هم وجود دارد که چیز جدیدی نیست و گاه و بیگاه وجود داشته.

پرونده مدیرعامل سابق بانک ملی چه شد؟

روزنامه حمایت

جمهوری اسلامی تلاش زیادی می کند که این متهم به کشور بازگردد ولی تا الان او را تحویل نداده اند و اقدام جدی انجام نشده.محاکمه غیابی هم صورت نگرفته است.

پرونده حبس 127 ساله برای 8 جوان فیس بوک باز چه شد؟

خبرگزاری ایلنا

ما اتهام فیس بوکی نداریم. در دادگاه انقلاب احکام بر اساس قانون صادر می شود و عنوان مجرمانه فعالیت فیس بوکی نداریم، ممکن است از طریق فیس بوک یا هر شبکه دیگری، کسی اقدامات مجرمانه کند که آن عنوان مجرمانه تعقیب می شود. فیس بوک کماکان فیلتر و مسدود است. کماکان فیلترکردن فیس بوک به قوت خود باقی است. کسی با شبکه اینترنتی مخالفت ندارد.

پرونده رسیدگی به توهین به رئیس جمهور چه شد؟

روزنامه فرهیختگان

رئیس جمهور جزء کسانی است که اگر به او توهین شود دادستان وارد می شود و نیاز به شکایت شاکی خصوصی نیست.

آقای جنتی درباره پرونده آقای مهدی هاشمی گفت که به تعویق افتاده، شما تایید می کنید؟

روزنامه فرهیختگان

صاحبان قدرت و ثروت همیشه نسبت به پرونده های خود در دستگاه قضایی فشار می آورند. اما مهم این است که قوه قضاییه تسلیم این فشار می شود یا نه. ما تلاش می کنیم تحت تاثیر غوغاسالاری و فضاسازی قرار نگیریم. ممکن است چند وکیل بگیرند و پول هنگفت بدهند تا اشکالات متعدد به پرونده وارد کنند و بخواهند به انحاء مختلف به تعویق بیندازند. در این پرونده رد نمی کنم فشار نبوده، ولی ما تسلیم نشده ایم و با توجه به پیچیدگی های پرونده، نیاز به کارشناسی دارد و زمانبر است. فشار آوردن را حتما رد نمی کنم. فشار بوده ولی ما تسلیم فشار نمی شویم.

قاضی سراج گفته 10 مورد نقص به پرونده مهدی هاشمی گرفته اند. ولی گفته می شود قاضی جدید این نقصها را رد کرده اند.

روزنامه خراسان

نقصی که گرفته می شود، بعضا جواب داده می شود که نقص نیست. این موارد کثیر است. برخی موارد اختلاف برداشت است. برخی نیز نقص است که باید رفع شود و دادگاه قانع می شود. این بسته به نظر قاضی و نحوه نقص گرفتن دارد.

رسیدگی به مسایل حجاب در قوه قضاییه چگونه است؟

-

در این خصوص باید اقدامات ایجابی صورت گیرد و در برخی جاها نیز کارهای سلبی انجام می شود. امر به معروف و نهی از منکر را باید آحاد جامعه انجام دهند. از نیروی انتظامی در خصوص برخورد با جرایم مشهود، حمایت می کنیم و با برخی از افراد که به صورت باندی اقدام به بدحجابی می کنند،برخورد جدی می کنیم.

 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365254

برچسب‌ها