شکست چوچانگ از طرفداران اصل «مفت باشه، کوفت باشه»!

ثبت نام برای یارانه در حالی از بیستم فروردین آغاز شد که از مدت ها قبل، فرهنگسازی در زمینه ی انصراف از آن به انحاء مختلف شروع شده بود.

زهرا مهاجری: روزهای ابتدایی سال، هر کانال تلویزیون را که مرور می کردی، زیرنویسی، تبلیغی، مصاحبه ای، چیزی به چشمت می خورد که تو را به بزرگواری و گذشتن از حقی تشویق می کردند، که سالها به گرفتن آن عادت کرده ای. زیرنویس ها و تبلیغات مختلف در کنار مصاحبه ی صدا و سیما با افرادی که ظاهرشان نشان می داد از اقشار متوسط جامعه هستند و جلوی دوربین از دلیل انصرافشان که همانا بهتر شدن وضع مملکت و راحت تر شدن کار دولت بود سخن می گفتند، همه و همه نشان می داد که انصراف از گرفتن یارانه در صورتی که نیاز خاصی به آن نیست، فضیلت. حتی در یک اقدام ابتکاری، سریال های نوروزی هم به این قضیه وارد شدند و به بهانه ای، مردم را به این عمل خدا و دولت پسندانه فراخواندند.
اما امروز، پنجشنبه بعد از گذشت نوزده روز از ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه، آمارهای غیررسمی از انصراف کمتر از 10 درصد یارانه بگیران خبر می دهند.
البته دولت هنوز آمار رسمی در این مورد اعلام نکرده و حتی تمامی آمارهای غیررسمی را اشتباه دانسته اما اگر مشت را نمونه خروار بدانیم و در کوچه و خیابان و تاکسی هم آمار بگیریم، می فهمیم آمار انصرافی ها ناامید کننده است.


هر کی رای داده انصراف بده!

در هر مورد و مسئله ای که پیش می آید، بهترین و کارشناس ترین کارشناسان، مردم عادی اند! مردم کشورمانراجع به مسائل مختلف از سیاست و اقتصاد گرفته تا هنر و مسائل بین المللی اظهارنظر می کنند و اتفاقا این اظهارنظرها روی آن هایی که نظری ندارند هم تاثیر می گذارد. طوری که اگر صبح که از خواب بیدار می شوی یک تصمیمی داشته باشی، ممکن است بعد از چندبار تاکسی سوار شدن و شنیدن اظهارات کارشناسانه و تحلیل های عمیق شهروندان، تصمیمت بر گردد و متوجه شوی که تا آن زمان چقدر اشتباه فکر کرده ای!
یکی از همین تحلیلگران داخل تاکسی، تا می نشیند غر غرهایش را شروع می کند. سالمند است و عیالوار. می گوید مسخره اش را درآورده اند که یک روز فقط وقت برای ثبت نام هست. از مشکلاتی که سایت دارد می گوید و این که کار کردن با کامپیوتر را بلد نیست.
معتقد است آن قدر کار ثبت نام را سخت کرده اند که مجبور شوی انصراف دهی! توی کتش هم نمی رود که عواید انصراف از یارانه می رود به سمت بهتر شدن وضع سلامت کشور، ایجاد اشتغال و توسعه ی زیرساخت هاآن قدر حق به جانب حرف می زند که انگار زمانی را یادش نمی آید که یارانه ای در کار نبود. انگار از روز اولی که به دنیا آمده، مثل حق نفس کشیدن، این حق را هم به او داده اند.
حتی تصورش را هم نمی کند که روزی این یارانه نباشد و تا سال ها برایش نقشه کشیده! وقتی هم که با تحلیل های منطقی تر مواجه می شود، کندن یک مو از خرس را غنیمت می داند و می گوید: «ما که رای نداده ایم؛ هر که رای داده همان هم برود انصراف دهد!»

قبر هم رایگان شود، مردم می میرند

«قبر هم رایگان باشد؛ مردم می میرند». این جمله را یکی از انصراف دهندگان یارانه می گوید. از رواج فرهنگ استفاده ی رایگان شکایت دارد و معتقد است انصرافش می تواند قدمی هر چند کوچک باشد در جهت مصالح کشور. می گوید وقتی می بینم وزیر و وکیل و هر چه برنامه ریز در کشور است می گویند انصراف به نفع کشور است، حتما یک چیزی می دانند و حتما یک مشکلی وجود دارد.
می گوید: «من هم احتیاج دارم به این مبلغ. چه کسی است که از پول بدش بیاید؟ اما وقتی بحث کلان و ملی پیش می آید و من می توانم در حد خودم به اقتصاد کشورم کمک کنم، چرا این کار را نکنم؟»
این مرد میانسال، نیازمندان واقعی را مستحق گرفتن یارانه می داند و بر این باور است که انصرافش از یارانه، یک نوع کار خیر هم قلمداد می شود.


انتقال فرهنگ «مفت باشه، کوفت باشه» از اجداد و گذشتگان

درست است که تمایل افراد به کالا یا خدمات رایگان می تواند جنبه ی اقتصادی داشته باشد و از کمبودها و فشارهای اقتصادی نشات بگیرد اما این قضیه به هیچ عنوان تعمیم ندارد و مردم در موار مختلف ثابت کرده اند که تمایلشان به استفاده ی رایگان از چیزی، همیشه به مسائل اقتصادی مربوط نیست.

مثلا هجوم مردم به سینما در روزهایی که سینما رایگان است را نمی تواند صرفا به خاطر مشکلات اقتصادی باشد. کوتاه بینانه و بی انصافی است اگر بگوییم نیازمندی که به نان شب محتاج است به خاطر رایگان بودن سینما می آید ساعت ها جلوی سینما می ایستد تا نوبتش بشود و برود دو ساعت فیلم تماشا کند.
در موارد دیگر هم می شود این قضیه را اثبات کرد. بودند کسانی که خودشان را از قشر متوسط جامعه می دانستند و اتفاقا به نحوه ی توزیع کالا در ماجرای اعطای سبد کالا انتقاد داشتند و باز هم برای این که از قافله عقب نمانند می رفتند و در صف دریافت کنندگان قرار می گرفتند. پس می شود نتیجه گرفت که این معضل، تنها جنبه ی اقتصادی ندارد.
کارشناسان مسائل اجتماعی، چیزی که ما آن را اصطلاحا «مفت خوری» می دانیم را یک آسیب اجتماعی می دانند. آن ها معتقدند که بعضی از رفتار و آدابی که امروز ما آن را انجام می دهیم، جنبه ی تاریخی دارد.
جامعه شناسان می گویند گاهی مفاهیم انباشتی که در ذهن ما وجود دارد، یک عقبه ی تاریخی و فرهنگی دارد. برای مثال واژه ی «بچاپ بچاپ» و «چاپیدن » که الان تبدیل به یک واژه ی مصطلح شده و عملی متداول است که نشان از زرنگی و استفاده ی رایگان از چیزی می دهد، دارای یک پیشینه ی تاریخی است و به زمانی برمی گردد که روزنامه ها تازه تاسیس شده بودند و به طور رایگان چاپ و توزیع می شدند.
متفکران شاخص جامعه شناسی تاریخی بر این باورند که امور اجتماعی و فرهنگی، ریشه در تاریخ دارد و برای ریشه یابیشان، باید به متون تاریخی رجوع کرد.
این تفکرات و فرهنگ، از گذشته در اجداد ما وجود داشته و سینه به سینه و نسل به نسل به ما منتقل شده است.

زرنگی، نوعی فضیلت اخلاقی است

بعد دوم تحلیل این رفتار این است که استفاده ی رایگان از چیزی، زرنگی تلقی می شود و در فرهنگ برخی از مردم، زرنگی نوعی فضیلت اخلاقی است.
ابهری، آسیب شناس اجتماعی در این باره می گوید: «بسیاری از ما در رفتارهای روزمره ی بعضی از شهروندان، حق کشی، پایمال کردن حقوق دیگران، قانون شکنی و بی احترامی به قوانین و حقوق شهروندی را ملاحظه می کنیم. این گونه افراد هیچ گونه شرمساری و نگرانی در خود احساس نمی کنند بلکه با نگاهی غرور آلود و لبخندی تمسخر آمیز خود را بالاتر و بدتر از دیگران قلمداد کرده و زرنگی خود را شعور بیشتر معرفی می کنند.»
این کارشناس مسائل اجتماعی از این فرهنگ که در بین ما ایرانی ها از گذشته رواج داشته شگفت زده است و می گوید: «نمی دانم چرا برخی از ما مردم وقتی قرار است دولت کاری کند یا کسی احسان و خیرات بدهد حتی اگر سیر باشیم چند برابر ظرفیت خود آن اقلام را دریافت می کنیم و اجازه نمی دهیم نیازمندان واقعی به حق خود برسند .»
او معتقد است که بعضی ها بر اساس ضرب المثل غلط و غیر انسانی، کندن یک مو را غنیمت می دانند و توجهی ندارند که هزینه های کشور از جیب خود آن هاست.
می گوید:«در موضوع یارانه ها من کسانی را می شناسم که یارانه ماهیانه کمتر از پول واکس کفش آن هاست و چند برابر این پول برای سگ و گربه خود مواد خوراکی تهیه می کنند اما حاضر نیستند از گرفتن آن انصراف دهند و یارانه را حق و ارث پدری خود می دانند. این چگونه تفکری است که بعضی از ما در کشورهای دیگر از مردم آن جا بیشتر با ادب و مقراتی می شویم حتی چوب کبریت را بر زمین نمی اندازیم اما در خانه خود و شهر خود زباله را با کیسه از ماشین به خیابان پرتاب می کنیم و از مقررات و قوانین شهری سرپیچی می کنیم.»
این آسیب شناس اجتماعی فلسفه ی غنیمت دانستن و زرنگی را فضیلت اخلاقی قلمداد کردن را زشت ترین رفتارهای یک انسان با فرهنگ، متدین و مودب می داند و ابراز امیدواری می کند که مردم در سال جدید شهر و کشور را خانه ی خود و بودجه کشور را پول خود بدانند و اجازه ندهند بعضی ها با زرنگی حقوق نیازمندان واقعی را پایمال کنند.


شکست قریب الوقوع چوچانگ و دوستان از مفت خورها

از چندی پیش، تبلیغات در زمینه ی انصراف از یارانه به شکل های مختلف شروع شد. از چوچانگ گرفته تا دولتمردان، همه و همه کسانی که نیازمند دریافت یارانه نیستند را به انصراف دعوت کردند و از روز ثبت نام نیز، هر روز سازمان، وزارتخانه یا نهادی اطلاعیه صادر می کند و انصراف روسا و اعضایش از یارانه ها را به اطلاع همگان می رساند. شاید اگر این تبلیغات و این فرهنگسازی از مدتی قبل صورت می گرفت، شاهد انصراف گروه بیشتری از ثبت نام یارانه بودیم. اما به هر حال عملی ترین راهکار برای از بین بردن فرهنگ غلط «مفت خوری» در کوتاه ترین زمان فرهنگسازی و آغاز اصلاح رفتار از خود است. یعنی اگر هر کسی از خود و خانواده اش در مسیر تفکر درست قرار دهد و به فرزندانش اجازه ی قانون شکنی ندهد به زودی شاهد جامعه ای پاک و قانومندار خواهیم شد.
به گفته ی دکتر ابهری، رسانه های مکتوب و مجازی مخصوصا صدا و سیما باید به رسالت فرهنگسازی و اصلاح رفتار اجتماعی همت جدی بگمارند و خانه، مدرسه و جامعه باید تبدیل به آموزشگاه انسانیت گردد.
دولتمردان اصلی ترین الگوی قانونمداری و صداقت هستند و باید به وعده ها و قول های خود توجه اساسی داشته باشند تا مردم با دیدن این صداقت و قانونمداری، به آنها اعتماد کنند و در آینده، با دل و جان به حرف ها و نصایح آنها گوش فرا دهند و این امکان برای برنامه ریزان کلان کشور به وجود آید که علاوه بر توسعه ی زیرساخت ها، با دستی بازتر به یاری نیازمندان واقعی و اقشار کم درآمد و تحت فشار جامعه بشتابند.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    67 2
    "توی کتش هم نمی رود که عواید انصراف از یارانه می رود به سمت بهتر شدن وضع سلامت کشور، ایجاد اشتغال و توسعه ی زیرساخت هاآن قدر حق به جانب حرف می زند که انگار زمانی را یادش نمی آید که یارانه ای در کار نبود. انگار از روز اولی که به دنیا آمده، مثل حق نفس کشیدن، این حق را هم به او داده اند. " همین سه خط شاید توش صد تا دروغ باشه که شما داری تو مغز مردم می کنی : 1 یارانه به منظور پرداخت نقدی مابه التفاوت قیمت حامل های سوخت با هدف آزاد سازی قیمت به مردم پرداخت شد رجوع شود به مصاحبه های متعدد مقامات محترم . 2 کی این پول ها برای عمران کشور خرج شده ؟ 3 قیمت حامل های انرژی ، دلار و ... چند برابر شده و این پول مستقیم به جیب دولت میره . چرا در این باره اطلاع رسانی نمی شه ؟ ....
    • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      31 0
      حرف دلمو زدی
    • حاشیه‌دار A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      13 0
      موافقم. نویسنده، مردم رو "بلانسبت" فرض کرده.
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    منم مثل شیر از دریافت یارانه انصراف ندادم
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    137 8
    آخه مگه دولت های دیگه به مردم بیمه بیکاری نمیدن؟اینجا نه حقوق برابر سطح جهانیه نه کیفیت زندگی نه بیمه بیکاری اونوقت میگن ایرانیا فرهنگ مفت خوری دارن؟جرف از علمی بودن این طرح میزنن اونوقت طبق همون اصول علمی سود بانکی هم کمتر از تورم میدن تازه میگن حسابهای بانکی هم نگاه میکنیم یه موقع دولت ضرر نکنه
    • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      19 1
      كاش به همين راحتي بود كه رفاه و درآمد در همه دنيا يكي بود ديگه نه جمعيت مهم بود و ن هدرآمد و نه مديريت و نه تحريم و.....
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      16 38
      بیمه اولا تو اکثر کشورها خصوصی هست نه از بیت المال دوما بیمه بیکاری هزارتا شرط داره..باید یه سال کار کرده باشی و بعد هم فقط 18 ماه بیمه میدن و تو این 18 ماه هم باید کار پیدا کنی و..... این شیوه پرداخت یارانه به همه فقط باعث کم کاری و کم فروشی میشه
    • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      6 14
      بی نام جان دقیقا درست میگی متاسفانه مردم ما همش فکر میکنند که مرغ همسایه غازه بیمه بیکاری در کشورهای پیشرفته بخصوص در امریکا شرط و شروط دارد. در ضمن فراموش نکنید که اگر به شما 1000 دلار بیکاری بدهند حدود 200 دلار آن برای مالیات کم میشود و این پول به عنوان بدهی برای شما منظور خواهد شد یعنی باید به محض اینکه سرکار رفتید عین پول را تمام و کمال به همراه مالیات دوباره به دولت برگردانید. در ضمن بیمه درمانی هم اگر داشته باشید اورژانس 500 دلار ناقابل ابتدا برای شما حساب میکند و تازه شروع به کنتور انداختن میکند. در ضمن چیزهایی که در ایران بین مردم درباره مزایای عجیب و غریب کشورهای دیگر رایج است شایعه ای بیش نیست. به قول معروف در خارج کسی عاشق چشم و ابروی شما نیست
  • محمد جمالی US ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    81 6
    فراموش نکنید که مخاطب این متن من و شمایی که تو خرج یومیمون موندیم نیستیم . اونایی رو میگه که به قول خودش غدای سگ و گربش بیشتر از یارانه دریافتیه
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      17 6
      مگه چند درصد جمعیت ایران همچین سطح زندگی دارن ؟؟؟ گیریم اونا هم انصراف بدن مشکل دولت حل میشه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    36 21
    به قول آقای مطهری مردم رو طوری بار آوردن که اگه حتی جایی جاروی مجانی توزیع بشه همه میرن و صف تشکیل میدن. این ماحصل کار شماست.
  • خلیج همیشه فارس FI ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    15 9
    مردم در سال جدید شهر و کشور را خانه ی خود و بودجه کشور را پول خود بدانند و اجازه ندهند بعضی ها با زرنگی حقوق نیازمندان واقعی را پایمال کنند.
  • اکبر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    39 1
    یعنی اگه انصراف بدیم همه چی درست میشه؟ دولت که قبلا یارانه نمی داد و همه چی رو دست خودش بود اوضاع بد نبود البته خوب هم نبود. من نمی دونم چطور شد که فقط با حذف قسمتی از یارانه و پرداخت قسمتی از آن به مردم اقتصاد مملکت ویران شد؟ اگه قرار باشه همه یارانه کالاها حذف بشه یعنی ما باید یک ماست نیم کیلویی رو 10هزار تومن بخریم؟ اونوقت مملکت گلستان میشه؟ مردم راحت زندگی میکنند؟ میدو نید مشکل اصلی مملکت ما یارانه نیست، مشکل اصلی 35سال وابستگی صنایع و ..... به همون دشمنان هستش که همیشه بهشون فحش میدیم. چند ساله تو زمینه های مختلف تبلیغات می کنیم که هورا ما با ساخت و راه‌اندازی فلان چیز و فلان جا فلان قدر صرفه جویی ازری داریم اما غافل از اینکه توی زیرساخت همون چیزا به طور کامل وابسته هستیم.
  • امیر IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    21 28
    بخدا ما مردم حریصیم اگه به این دولت کمک نکنیم دوباره قاجعه 8 سال قبل واسمون درست میشه
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    33 4
    هر که ذره ای عقل در سرش باشه انصراف نمی ده. حتی اگر نیاز ندارید ثبت نام کنید و سهم خود را به نیازمندان جامعه بدهید. این پول ها در سیستم اقتصادی فرسوده ما از بین می رود. در مقابل یک اقتصاد بی هدف یک هدف کوچکی داشته باشید.
  • سیدمهدی A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    29 3
    من دیروزیه جمع خانوادگی بودم بعضی رو مطمئن بودم که دیگه انصراف میدن حتما مثلا یکی از اقوام بود پزشک عمومی بود وخانمش هم متخصص جالبه که گفت دلیلی به انصراف نمیبینم گفت چون تا چند وقت دیگه که میرم تا محل کارم که دوره چند برابر پول بنزین بدم خونه هم که میام میخوام از کولر استفاده کنم پولش چند برابر میشه حداقل با این پوا خرج بنزینم در میاد ضمن اینکه این پول به خزانه دولت نمیره استدلال اون بود والبته یکی دیگه نمایشگاه دار بود ایشون هم البته الان بازنشسته بود ولی ثبت نام کرده بود بقیه هم که دودل بودن بخاطر گرونی دلار مصمم شده بودن ثبت نام کنن
  • میثم A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    24 1
    ببخشیدا مال مفت 45000 تومانیه که ما میگیریم یا 3000 میلیارد تومان و بقیه پولهایی که رفت تو جیب بعضی ها؟ چه تضمینیه این 45 تومنها ناگهان سر سال توسط یک نفر دیگه هپلی هپو نشه؟
  • ساره امینی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    8 7
    کاملا با گزارش موافقم
  • علی A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    4 0
    ایرانیها در همه عرصه ها مشارکت جمعی داشته اند حتی در گرفتن یارانه وسنگر را رها نمی کند