۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سدهایی که موجب آسیب به محیط زیست شود و ضرر آنها بیشتر از نفع باشد، باید تخریب شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ احمد علی کیخا امروز در نشست خبری به مناسبت بزگداشت روز جهانی تالاب ها گفت: اندیشه تشکیل کنوانسیون بین المللی رامسر اولین بار در سال 1971 برای حفاظت از تالابها از سوی دولتمردان ایرانی مطرح شد و اولین باردر شهر رامسر تصمیم برایجاد یک تفاهم نامه بین المللی در زمینه انعقاد تفاهم نامه در راستای حفاظت از تالابها گرفته شد.

به گفته او در طول صد سال گذشته، 50 درصد از سطح کل تالابهای جهان کاسته شده است: وسعت تالابها اکنون به ۱۲.۵ میلیون کیلومتر مربع رسیده است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درباره وضعیت تالاب های ایران گفت: پس از توافق بین المللی کنوانسیون رامسر و بعد از طی 4 سال 8 تالاب در کشور ما به ثبت رسد که در حال حاضر تعداد 24 رامسر سایت در کشور وجود دارد که 32 تالاب را در بر می گیرد. کنوانسیون رامسر 168 عضو دارد و به تعداد 2171 تالاب در دنیا عضو کنوانسیون رامسر با مساحت بیش از 207000 هکتاراست.

کیخا گفت: بدون تردید برای بالانس بین مصرف و تولید با شرایط خوب با توجه به واقعیت تالابها اگر تالابها از شرایط خوبی برخوردار باشند، بدین معناست که اکوسیستم به خوبی عمل می کند ولی اگر شرایط تالابی مطلوب نباشد بدین معناست که مجموعه برنامه ها و طرح ها و سیاست ها از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

وی در ادامه با اشاره به مزیتهای تالابها و اینکه بیشترین تنوع زیستی در تالاب است اعلام کردند که بعضی از تالابها از بیش از 50درصد تنوع زیستی برخوردارند .

 

بین تالابها و کشاورزی می توان همکاری مسالمت آمیز ایجاد کرد

این مقام مسئول ضمن اظهار تاسف در خصوص بی توجهی برنامه های توسعه در سالهای گذشته نسبت به تالابها یاد آوری کردند که هر سال 2 فوریه سالگرد روز جهانی تالابها است و در سالیان اخیر توجه ویژه ای به این امر شده است و امسال نیز روز جهانی تالابها به عنوان " تالاب ها و کشاورزی " نام گذاری شده است.

کیخا  با بیان اینکه تالاب و کشاورزی از رقبای هم هستند اعلام کرد؛ تاکنون نتایج اقدامات در راستای توسعه کشاورزی در کشور برای تالاب ها مثبت نبوده است، که در بررسی مشکلات پارک ملی دریاچه ارومیه بیشترین تاثیر منفی، توسعه کشاورزی بوده است بدون در نظر گرفتن حق آبه های تالابها می باشد.

کیخا با بیان اینکه ساخت سد سیوند در بالادست بختگان و همچنین افزایش تولید برنج در این منطقه را از دلایل خشک شدن این تالابها عنوان کردندوبه دلیل اهمیت بخش کشاورزی به جهت تولید و تامین غذا و همچینین تاثیر بخش کشاورزی و رقابت با محیط زیست و مساله تالابها امسال روز جهانی تالابها به نام تالاب و کشاورزی بعنوان دو شریک دیده شده اند که می توان در این دو بخش بجای رقابت همکاری مسالمت آمیز ایجاد کرد.

به عقیده معاون محیط زیست طبیعی، در امر حفاظت از تالابها خود مردم باید مشارکت داشته و خودشان در سرنوشت تالابهای شهرشان دخیل باشند: به همین دلیل از سمن هادعوت کردیم که ما را در این اقدام یاری کنند.

کیخا گفت: از همین امروز دبیرخانه سازمانهای مردم نهاد تالابی در معاونت محیط طبیعی ، گروه تالابها و دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست تشکیل خواهد شد و انتظار این است که همه کمک کنند تا سال ْآینده حوزه تخصصی مردم نهاد برای هر استان و تالاب مربوط به آن استان داشته باشیم و تا سال آینده بیش از یک روز به مقوله تالابها بپردازیم و همگی فعالتر و حساس تر نسبت به مساله تالابها برخورد کنیم.

معاون محیط طبیعی گفت:  انتظار میرود تیتر خبری همه روزنامه ها و مطبوعات در روز 2 فوریه (یکشنیه آینده) ویژه تالابها باشد تا همه مردم در هفته تالابها با روز جهانی تالابها آشنا شوند. موضوع تالاب باید در سطح دانش آموزی، دانشگاه ها و مراکز علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد که این نهضت نیاز به تلاش همه مردم دارد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسته A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    16 1
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++...................
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    19 0
    تو رو خدا عملی اش کنین شاید این یکی از انقلابی ترین تصمیمات باشه
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    17 0
    گل گفتي!
  • ایرانی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    4 7
    ای خدا چه مملکتی داریما یکی بدون هیچ برنامه و تحقیقی میسازه و اون یکی میاد بگه نامناسب هستن باید خراب بشن هیچ میدونید دولت به خیلی ازپیمانکارایی که این سدارو ساختن هنوزم بدهکاره
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    1 1
    یکی از مشکلات اساسی بخش محیط طبیعی همین اعلام نظرات ضد و نقیض و توافقی و بدون استاندارد است-بیشترین فساد نیز در همین بخش است. معاونان و مدیران کل و دفتر ارزیابی در زمانی که این سدها در حال بنا شدن بودند کجا بودند؟ چرا گزارشات ارزیابی را بررسی نکرده اید؟ چرا سرمایه ملی را با این نوع بیانات و تدابیر غیر کارشناسانه و صرفا به دلیل عدم نظارت و کنترل نابود و مانع میشوید. کدام کارشناس و مدیر و مسئول را به دلیل عدم نظارت و کنترل و ارائه گزارش ارزیابی مواخذه کرده اید؟ جناب اقای دکتر کیخا توجه بفرمایند.
  • بی نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    2 5
    اون وقت هزینه هایی رو که بابتش شده از سفارش دهنده و پیمان کارش می گیرید یا از جیب ملت مستهلک می کنید؟
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      2 0
      جلوي ضرر را هر وقت بگيري،منفعته!
  • صادقی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 1
    به سد گتوند در خوزستان هم خوبه اشاره کنید که یه کوه نمک در آن هست و بخشی از خوزستان را به شورزار تبدیل خواهد کردبین این کوه نمک وسد یه دیوار کشیده شده که در همان اول کار دیوار فرو ریخت ونمک به درون سد سرازیر شد .