تالاب هامون با حال و روز ناخوشی که دارد، میزبان هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در ایران شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «گری لوییس» که هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در ایران است، به همراه احمدعلی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب هامون بازدید کرد.

گری لوییس پیش از این برای بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه به آن منطقه سفر کرده بود و حالا دو هفته بعد از بازدید معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حمید چیت چیان وزیر نیرو از تالاب هامون راهی این منطقه شد.

او در این سفر با اهالی منطقه هامون هم دیدار داشت. آنها که به استقبال گری لوییس و احمدعلی کیخا آمده بودند، با نوشتن پلاکاردهایی از گری لوییس خواستند نامه آنها را به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد برساند. اهالی سیستان در نامه‌شان از دبیر کل سازمان ملل خواستند دولت های ایران و افغانستان را به عنوان دو دولت موثر بر سرنوشت تالاب هامون در کنار هم گرد آورده و با کمک سایر کشورهای فعال در زمینه حفاظت محیط زیست حقآبه این تالاب را جاری کند.

لوییس درباره وضعیت این منطقه گفت: اثرات مرزی و منطقه ای خشک شدن تالاب هامون، دلیل پیچیده ای دارد، مردم فقیرتر شده و بخشی هم ممکن است مهاجرت کنند و آنانی که می مانند ضعیف و تضعیف شده هستند. در بحث اثرات خشک شدن، افغانستان در حال حاضر آب بیشتری برداشت می کند و منافعی از کشاورزی می برد که کوتاه مدت است. اگر این برداشت آب و کشاورزی کوتاه مدت به خشک شدن همیشگی هامون منجر شود، با بادهای 120 روزه ای که در منطقه وجود دارد، توفان های گرد و غباری ایجاد می شود و ذرات گرد و غبار را به سمت افغانستان و پاکستان بر می گردانند. با این فرایند تمامی این اراضی، زیر شن و غبار ناشی از این خشک شدن قرار می گیرد، چیزی که هم اکنون در منطقه دیگر کشور، ایران تحت تاثیر آن است، اگر برای افغانستان اتفاق بیافتد اثرات نامطلوبی برای آنها در پی دارد.

هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل با بیان این که با ظرفیت های سازمان ملل امکان آن وجود دارد که بستری مناسب برای مذاکره و همکاری ایران با افغانستان ایجاد کنیم، همچنین گفت: نمی دانم چرا اینقدر موضوع هامون زمان برده و صداهای مردم شنیده نشده است. شاهد بودیم که مردم برای ارومیه سر و صدا کردند ولی نمی دانم چرا برای هامون سر و صدایی نشد. وظیفه ما این است که روی راه حل فکر کرده و راهکار بیابیم، اگر بخواهیم صادق باشیم، واقعاً معلوم نیست که نتیجه این ماموریت چه خواهد بود، مشکلات آنها منعکس و راجع به آن صحبت می شود. ضمن این که به همراه سازمان ملل و دولت ایران باید به دنبال راه حل های فنی که آب را به تالاب هامون برساند باشیم.

احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست هم گفت: تمام تلاش ما این است که ضمن جاری کردن حقآبه تالاب بین المللی هامون از رودخانه مشترک بین ایران و افغانستان، بتوانیم با مشارکت های بین المللی به احیای این زیستگاه بپردازیم.

کیخا همچنین تاکید کرد: این سفر از آن رو اهمیت دارد که در آستانه روز جهانی تالاب‌ها قرار داریم و سفر آقای گری لوییس می‌تواند به برجسته شدن معضل تالاب بین المللی هامون و حل آن از طریق کمک های بین المللی و همراهی سایر کشورها کمک کند.

عکس‌ها: رسول عباسی، محسن جهان‌تیغ

47234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    32 0
    هامون مظلوم.
  • ساسان IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    73 2
    به عنوان یک سیستانی امیدوارم هم هامون و هم دریاچه ارومیه و تمامی تالابهای ایران دوباره احیا شود
    • حمید IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      23 0
      زمانی که هامون پرآب بود،سیستان رفته بودم واین دیریاچه رو دیده بودم. واقعا دریاچه زیبایی بود.الان که این عکسها رو دیدم واقعا ناراحت شدم
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    44 0
    وزارت امور خارجه هم با کمک محیط زیست برای اجیای هامون تلاش جدی داشته باشه.واقعا دریاچه اسطوره ای هامون در وضعیت اسفناکی بسر می بره
  • maryam A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    53 1
    با دیدن این تصاویر قلبم درد گرفت.................
    • کشاورزی از سیستان US ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      5 18
      قربون قلیب مثل گنجشکیت بشم....
    • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
      1 14
      سریع زنگ بزن اورژانس
  • سیستانی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    10 0
    متاسفم که بگویم برخی چنین تصور می کنند اگر تصویری از درد این مردم مخابره شود ناپسند خواهد بود. چه روزهایی که توفان شن در این منطقه وجود دارد ولی هیچ انعکاسی در صدا و سیما یا روزنامه ها وجود ندارد فقظ با این توجیه که شاید تصویر خرابی از این منطقه دیده نشود. به نظرم روزهای خفته مانده صدای مردم این منطقه گذشته . از نمایندگان خدوم سیستان می خواهم واقعیت را به گوش مسئولان برسانند. این درد این از یک زلزله هم بدتر است.
  • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    21 0
    شکایت نکردیم که خدای ناکرده خاطر برادران عزیز افغان ناراحت نشود و از تولید خشخاششان هم نکاهند!
  • پاری او A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    7 0
    هامون و کوه خواجه دریاچه و کوه اسطوره ای ایران هستند که بنا بر اعتقاد ایرانیان باستان سوشیانت یا نجات دهنده ی بشر از آنجا برخواهد خواست. دیار رستم فرخزاد همچون دیار خودم لرستان مظلوم است آن را دریابید.
  • بهار DE ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    8 0
    نمی‌دانم چرا صدای مردم شنیده نشده است ... به امید روزی که تمام تالابهای زیبای ایران احیا شوند، حیات وحش ایران در امنیت و آرامش و بدون صدای تیر شکارچیان به سر یرد و مردم ما بیاموزند که با طبیعت مهربان باشند.
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    2 7
    از نماینده مردم سیستان دکتر سید باقر حسینی تشکرمیکنیم
  • رسول عباسی DE ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    1 1
    اولا بسیار خوشحالم که ذکر منبع عکاس کردید دوما آقای لوییس تا الان به اندازه خودش کار کرد واسه هامون انشالله ادامه داشته باشه