اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با انتشار اطلاعیه‌ای، نتایج رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در متن این اطلاعیه آمده است:

در راستای تلاش برای ارتقای حرفه‌ای رسانه‌های کشور و تعیین شاخص‌هایی یکسان برای ارزیابی عملکرد آنها، پس از چند ماه بررسی کارشناسی، نتیجه اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور به منظور آگاهی مدیران محترم رسانه‌ها، محققان و پژوهشگران ارتباطات و نیز استفاده دستگاه‌های دولتی به شرح زیر منتشر می‌شود.

این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های اعلام شده در سایت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و در بازه زمانی نیمه‌ دوم سال ٩٣ صورت گرفته است.

شاخص‌های طرح رتبه‌بندی در سه‌محور «محتوایی»، «چاپ و توزیع» و «بنگاهی/ توسعه‌ای» شامل ٢٩ شاخص طی جلسات متعدد کارگروه توسعه مطبوعات و پس از بررسی‌های کارشناسی و اخذ نظرات مشورتی برخی مدیران مسوول رسانه‌های کشور تهیه و پس از تعیین روزهای مورد بررسی از بازه زمانی نیمه دوم سال ٩٣ (شنبه ٥ مهر، یکشنبه ١٨ آبان، دوشنبه ١٠ آذر، سه شنبه ١٦ دی، چهارشنبه ٢٩ بهمن و پنج شنبه ٢١ اسفند) در اختیار روزنامه‌های سراسری و محلی قرار گرفت تا به‌صورت داوطلبانه و بر اساس خوداظهاری در طرح رتبه‌بندی شرکت‌ کنند. سپس فرم ها و مستندات دریافتی از روزنامه‌ها در کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، ارزیابی و جدول کامل نتایج (به تفکیک همه شاخص‌ها و همه روزنامه‌ها) برای شرکت‌کنندگان ارسال شد.

در ادامه و به صورت حضوری به اعتراض برخی روزنامه‌ها نسبت به امتیازات داده شده در انجمن مذکور رسیدگی شد. اعتراضات بعدی نیز با حضور نمایندگان انجمن در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

در مراحل اجرا دو شاخص «سایت اینترنتی» و «انتشار رسمی آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای» (شامل ٦ امتیاز) که یا دارای نمره یکسان و یا فاقد امکان دقیق راستی آزمایی بودند از این طرح حذف شدند. این طرح هرچند ممکن است دارای اشکالاتی باشد اما به مرور و با اخذ نظرات کارشناسی مدیران و همکاران رسانه‌ای تکمیل خواهد شد تا به ‌عنوان تجربه‌ای بدیع بتواند پایه اولیه در رتبه‌بندی واقعی روزنامه‌های کشور و طراحی مسیر ارتقاء کیفی و کمی فعالیت آنان قرار گیرد.

درباره شاخص «نوآوری یا مزیت خاص» قابل ذکر اینکه تشخیص نوآوری برعهده کمیته تخصصی منتخب انجمن صنفی روزنامه های غیردولتی بوده و کمیته یادشده در این مرحله ایجاد تنوع به هر صورت (در شکل و محتوای روزنامه ها) را به عنوان نوآوری تلقی نکرده و تنها نوآوری های فنآورانه و یا مدیریتی را از اظهارکنندگان پذیرفته است. در این زمینه مواردی چون «داشتن عنوان نخستین روزنامه در موضوعی خاص»، «انتشار رایگان در نوروز»، «توزیع در کترینگ هوایی و ریلی»، «برگزاری نظرسنجی هفتگی»، «توزیع مویرگی» و «انتشار ضمائم رایگان» و موارد مشابه در زمره مصادیق نوآوری یا مزیت خاص ارزیابی نشده است.

فهرست نوآوری های پذیرفته شده از روزنامه ها به شرح زیر اعلام می شود:

١- اصفهان امروز: ایجاد سامانه واقعیت افزوده(ارتباط فرامتنی نسخه مکتوب و آنلاین)

٢- ایران: ایجاد سامانه واقعیت افزوده و داشتن انتشارات

٣- جهان اقتصاد: ایجاد سامانه واقعیت افزوده و داشتن انتشارات

٤- خراسان: داشتن انتشارات

٥- دنیای اقتصاد: ایجاد مرکز آموزش، دریافت گواهی‌نامه ایزو، برگزاری همایش های مرتبط و داشتن انتشارات

٦- سپید: دریافت گواهی‌نامه ایزو برای سازمان آگهی‌ها

٧- سیاست‌روز: فعالیت چشم‌گیر و مؤثر بین‌المللی در حوزه کشورهای عربی و همسایه

٨- شرق: طراحی و به‌کارگیری قلم (فونت) اختصاصی برای روزنامه و داشتن انتشارات

٩- فرصت امروز: ایجاد سامانه واقعیت افزوده

١٠- گسترش صمت: ایجاد ساختار مدرن اجرایی و مدیریتی نوآورانه

١١- هفت‌صبح: توزیع رایگان سی‌دی و دی وی دی فیلم و موسیقی همراه روزنامه، ایجاد سامانه واقعیت افزوده و برگزاری مسابقه نویسندگی میان خوانندگان روزنامه

١٢- همشهری: ایجاد مرکز آموزش برای کارکنان، ایجاد سامانه واقعیت افزوده، داشتن انتشارات و پیش‌رو بودن در ارائه محصولات و خدمات متنوع مطبوعاتی

رتبه بندی ٧٥ روزنامه‌ای که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند اینجا ببینید.

5758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sadra EU ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    2 0
    چرا روزنامه آرمان و اعتماد جزو 10 تا نیستند
  • بی نام A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    2 0
    تصمیمات راهبردی معاونت مطبوعاتی هم امیدبخش است و هم راهگشا.. برغم پاره ای ایرادها باید به فال نیک گرفت.