خبر جعلی که جنجالی شد/اولین پیوند موفق سر در آفریقای جنوبی انجام شده است؟

در شبکه‌های اجتماعی این روزها خبری با عنوان «نخستین پیوند موفق سر» در آفریقای جنوبی دست به دست می‌شود. این خبر اما واقعیت دارد ؟

پيوند سر يكي از عمل‌هاي جنجالي جهان است كه درباره‌‌اش حرف و حديث بسياري وجود دارد. دكتر سرجو کاناورو جراح ایتالیایی اعلام كرده قصد دارد در سال 2017 اولين پيوند سر جهان روي انسان را انجام دهد{اينجا}. اين روزها اما خبري در اين رابطه منتشر شده كه نظر خيلي‌ها را به خودش به خودش جلب كرده است.
اصل خبر اين است:
«نخستین عملیات موفقیت آمیز پیوند سر از یک نفر به نفر دگر در شهر ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی انجام شد که در آن پزشکان، فردی را که سرطان استخوان داشت، پس از یک عملیات دشوار 19 ساعته سرش را جدا کردند و در یک بدن دیگر پیوند دادند و او زنده ماند و از شر سرطان هم نجات یافت.
یک نفر از پزشکان این عملیات، دکتر تام داونی در گفتگو با شبکه سی ان ان، از نتایج موفقیت آمیز این عملیات بسیار خشنود بود و گفت: "این بزرگترین دستاورد علمی هست. ما ثابت کردیم که این عملیات ممکن است. ما حالا قادر شدیم به یک فرد، یک بدن کاملا جدید که درست همانند بدن قبلی او یا هم بهتر از آن بوده باشد، بدهیم.
این عملیات از سوی پزشکان متخصص در یک عملیات دشوار 19 ساعته، در بیمارستان تدریسی شارلت میکسیسی ژوهانسبرگ انجام شد.»

واقعيت اين است كه اين خبر هم مانند خيلي ديگر از خبرهايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود يك خبر جعلي است. اصل خبر جعلي هم يك سايت طنز و شوخي اينترنتي منتشر كرده كه كم كم آن قدر جدي گرفته شده كه بعضي از سايت‌هاي ايراني در چند ماه قبل با آب و تاب آن را نقل كرده‌اند و حالا هنوز ميان مردم رد و بدل مي‌شود.

انتشار اين خبر آن قدر گسترده شده كه چندين سايت درباره جعلي بودن آن هشدار داده‌اند

در متن خبر آمده كه دکتر تام داونی در گفتگو با شبکه سی ان ان جمله‌اي را گفته است. كل سايت سي‌ان‌ان را اما اگر جستجو كنيد خبري در رابطه با اين پيوند سر كه در جهان قاعدتا بايد خيلي مهم باشد پيدا نمي‌كنيد. نام بيمارستاني كه عمل در آن انجام شده هم بیمارستان تدریسی شارلت میکسیسی ژوهانسبرگ ذكر شده است.

در سايت بيمارستانCharlotte Maxeke Johannesburg Academic Hospital هم بگرديد هيچ خبري از پيوند سر و باقي قضايا نيست. تنها خبر موثق در اين رابطه اين است كه سرجو كاناورو،جراح ايتاليايي هنوز دارد مقدمات اولين پيوند سر را فراهم مي‌كند تا شايد در سال 2017 صورت بگيرد.

دكتر سرجو كاناورو(سمت راست) قرار است اولين پيوند سر را در سال 2017 روي والری اسپریدانوف انجام دهد

پيوند سر آن قدر عمل و جراحي جنجالي،سخت و پيچيده‌‌اي است كه در صورت موفق بودن آن در هر نقطه جهان همه شبكه‌هاي خبري دنيا از آن در يك چشم بر هم زدن با خبر مي‌شوند و كار به چند سايت ختم نمي‌شود. بر همين اساس هم مي‌توانيد حدس بزنيد عكسي كه همراه خبر كار شده هم  ساختگي است.

گزارش مفصل خبرآنلاين درباره عمل جنجالي پيوند سر كه قرار است 2 سال ديگر صورت بگيرد را از {اينجا} بخوانيد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حشمت محمودی RO ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    27 0
    آنوقت می توان گفت واقعا سر کسی به تنش خواهد ارزید...
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    7 4
    این عمل قبلا انجام شده. بچه که بودم سر عروسک هام رو به تن همدیگه میچسبوندم. خوشبختانه طی این اعمال خطیر هیچکدام جونشون رو به دست نیاوردن. البته آدم نبودن ولی در حد خیلی از آدما شعور داشتن.
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
      1 9
      خوب اگه به اخبار علمی علاقه داری نیا، چرا خوشمزه بازی در میاری
  • مهدی IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    3 2
    ممنون بابت این روشنگری.
  • جواد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    1 9
    سوال اینه که شخصی که از عمل بیرون میاد کیه؟ صاحب سر یا صاحب بدن؟ فرض کنید هر دو متاهل باشند کدام خانواده باید عزاداری کند خانواده صاحب بدن؟ در حالیکه بدن فرد متوفی داره زندگی میکنه و بدن یکی دیگه به خاک سپرده شده. تعریف مرگ چی میشه؟ در حالیکه قلب یک نفر کاملا از کار ایستاده و بدنش هم داره زیر خاک میپوسه باز هم این شخص زنده حساب میشه؟ فرض کنیم سر یک مرد را به زنی مثلا خواهرش که کاملا از نظر ژنتیکی شباهت داره پیوند بزنند نفری که از عمل بیرون میاد مرده با زن؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    1 3
    جواب سوال نفر اخر. به لحاظ علمی سر معرف شخصیت فرد هست. ولی به لحاظ طبیعی و احساسی اون شخص هردو نفرو شامل میشه. حتی به نظر من این امکان وجود داره که احساسات شخصی که بدنش پیوند زده شده به شخص دیگه در طی زمان منتقل بشه که البته به صورت ناخوداگاه میتونه باشه. شاید حتی برخی خاطرات که یکم توضیحش مشکله.