حرکت کامیون بدون راننده بنز در بزرگراه شلوغ آلمان/هدایت با نرم‌افزار

دویچه وله گزارش داده برای نخستین بار در آلمان یک دستگاه کامیون بدون داشتن راننده در بزرگراهی پرتردد حرکت کرده است. این کامیون محصول کمپانی دایملر است و توسط یک نرم‌افزار کامپیوتری رانده می‌شود.

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی در آلمان، راندن خودرو بدون آنکه کسی پشت فرمان نشسته باشد، تخلف به شمار رفته و فرد خاطی مجبور به پرداخت جریمه‌ای سنگین خواهد بود. برای همین نیز ولفگانگ برنهارد، یکی از مقام‌های ارشد کمپانی خودروسازی "دایملر" مجبور بود تا پشت فرمان کامیونی بنشیند که در اصل نیازی به راننده نداشت. وینفرید کرچمان، نخست‌وزیر ایالت بادن وورتمبرگ، نیز صندلی کمک‌راننده را اشغال کرد.

این کامیون که "Actros" نام دارد و توسط یک نرم‌افزار کامپیوتری هدایت می‌شود، در بزرگراه شماره ۸ در نزدیکی شهر اشتوتگارت به حرکت در آمد.
کنترل این کامیون را یک نرم افزار کامپیوتری به نام " Highway Pilot" بر عهده دارد که توسط کمپانی خودروسازی دایملر طراحی شده است. این نرم‌افزار از نظر عملکرد مشابه سامانه "خلبان خودکار" است که سال‌هاست در هواپیما، قایق و فضاپیما به کار می‌رود.
به گفته شرکت دایملر، مقامات ایالت بادن وورتمبرگ برای این وسیله نقلیه منحصر به فرد استثنا قائل شده و اجازه‌ داده‌اند تا این کامیون به صورت آزمایشی با سرعت حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت در این ایالت تردد داشته باشد. با این همه همواره یک راننده پشت فرمان این کامیون حضور خواهد داشت تا در صورت بروز اختلال به سرعت واکنش نشان داده و هدایت خودرو را بر عهده بگیرد.
این کامیون آنگونه که کمپانی دایملر اعلام کرده، در آمریکا نیز آزمایش شده است.
به گفته نخست‌وزیر ایالت بادن ‌وورتمبرگ، یک منطقه آزمایشی برای خودروهای تماما خودکار یا نیمه‌خودکار در این ایالت در نظر گرفته شده تا تولیدکنندگان نه تنها در بزرگراه‌ها بلکه در جاده‌ها و خیابان‌ها نیز قادر به آزمایش محصولات‌شان باشند.
ولفگانگ برنهارد فرصت ایجاد شده را برای آزمایش مطمئن این کامیون بدون راننده در شرایط واقعی امری "بسیار مهم" در جهت تکمیل تولید این خودروی استثنایی دانسته و گفت، کمپانی دایملر از مجوز صادر شده از سوی ایالت بادن‌وورتمبرگ کمال استفاده را خواهد برد.

بدبینی رئیس کمپانی پورشه
نرم‌افزار " Highway Pilot" به گفته مسئولان دایملر، از سیستم‌های کمکی مانند کنترل خودکار کروز (ACC) و اطلاعاتی که رادار جلو و دوربین‌های ویژه نصب‌شده روی خودرو بدست می‌دهند، استفاده می‌کند.
در صورتی نامناسب شدن شرایط جوی (بارش شدید باران) یا نامناسب بودن وضعیت جاده این نرم‌افزار از راننده می‌خواهد تا کنترل خودرو را در دست بگیرد. چنانچه راننده نسبت به پیام‌های صوتی و تصویری مخابره‌شده از سوی نرم‌افزار واکنشی نشان ندهد، کامیون به صورت خودکار از حرکت باز خواهد ایستاد.
به گفته ولفگانگ برنهارد، مسئولان وزارت حمل و نقل در آلمان، اتحادیه اروپا و نیز در سطح بین‌المللی از هم اکنون باید دست به کار تدوین قوانین و مجوزهای حقوقی برای تردد کامیون‌های بدون راننده شوند.
کمپانی دایملر در حالی از آزمایش موفقیت‌آمیز کامیون منحصر به فرد خود خرسند است، که ماتیاس مولر، رئیس کمپانی خودروسازی پورشه با بدبینی به اشتیاق برای تولید خودروهای هوشمند بدون راننده می‌نگرد. وی ماه گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت در گفتگویی با یک مجله تخصصی اظهار داشت: «رانندگی خودکار به نظر من یک جوگیری و اشتیاق کاملا غیرقابل توجیه است.»
ماتیاس مولر نسبت به توانایی یک برنامه‌نویس برای تصمیم‌گیری در مورد جهت حرکت خودرو ابراز بدبینی کرده و گفت: «من همیشه می‌پرسم چه‌طور یک برنامه‌نویس می‌تواند در شرایط ویژه تصمیم بگیرد که ماشین خودکار بدون راننده، باید به سمت راست متمایل شود و با یک کامیون برخورد کند، یا به سمت چپ بچرخد و با یک خودروی کوچک تصادف کند.»
رئیس کمپانی پورشه با این حال وجود سیستم‌های کمکی در خودروها را که به طور فزاینده در مدل‌های مختلف خودروهای پورشه نقش مهمی ایفا می‌کنند، مهم ارزیابی کرده و گفت که "ما نمی‌توانیم به طور کلی از حوزه تحرک هوشمند چشم‌پوشی کنیم".

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 464556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سانی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    30 1
    این کامیون بیاد جاده های ایران هنگ میکنه
  • بی نام RO ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    61 2
    ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم
  • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    27 2
    در رابطه با بدبینی مولر، تا حدی صحبتش درسته چون هوش مصنوعی یا رایانه به طور کلی ماشین خلاقیت ندارند اما باید بدونیم که چند تا ویژگی باعث شده تا ماشین رو در برخی امور نسبت به نیروی انسانی ترجیح بدهند: 1. خستگی ناپذیری 2. عدم دخالت احساس در امور محوله 3. فرمان‌پذیری و عدم تمرد 4. عدم بروز اشتباهات انسانی بر اثر بی توجهی، حواس‌پرتی و ... 5. سرعت بسیار بالای پردازی اطلاعات و در نتیجه سریعترین و منطقی‌ترین تصمیم‌گیری 6. خیلی از موارد که در حیطه دانش و فهم بنده نیست اما بی‌توجهی احتمالی ماشین به برخی اصول و ارزش‌های انسانی در مواردی نادر که ممکنه تقابل انسان و ماشین پیش بیاره
  • بی نام RO ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    29 0
    ماهم بنز های خاور و مینی بوس 508 و کامیون 1921 و 1924 مال زمان نوزادی مدیران فعلی شرکت بنز رو داریم اینجا هنوز در سال 2015 سوار میشیم
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    11 1
    براوووووو
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    0 0
    کامیون های ایرانی هم عملا خودران هستند، کافی است با چشم بصیرت بنگریم