دنیای اقتصاد نوشت:ساخت‌وسازهای خارج از خط محدوده شمال شهر تهران پررنگ‌تر از گذشته شده است.

  پوشش کوه‌های شمالی پایتخت در دو جهت غرب و شرق به تدریج از رنگ سبز به رنگ بتن و اسکلت ساختمان‌های بلندمرتبه تبدیل می‌شود این در حالی است که کارشناسان محیط زیست معتقدند ارتفاعات کوه‌های البرز به منزله ریه‌های تنفسی شهر به شکل‌گیری منابع آبی و رویش درختان و بوته‌ها کمک می‌کنند و مهم‌تر آنکه مانع از ورود گرد وغبار به شهر می‌شوند.

مطابق تحقیقات کارشناسان محیط زیست هر هکتار جنگل، هفت تن ریزگرد را جذب می‌کند از این رو در اسناد بالادستی شهر تهران همچون طرح جامع و تفصیلی، خط محدوده شمال شهر (بالاتر از ارتفاع 1800 متر از تراز دریا در محدوده شمال و شرق، بالاتر از ارتفاع 1600 متر در منطقه 5 و بالاتر از ارتفاع 1400 متر از تراز دریا در منطقه 22) خط قرمز ساخت‌وسازها عنوان می‌شود.

قرار دادن طرح تفصیلی جدید به‌عنوان فصل‌الخطاب مقررات شهرسازی نیز نتوانسته ممنوعیت کامل برای ادامه ساخت‌وسازها در خط محدوده شمال شهر را ایجاد کند. مدیران شهری می‌گویند خط‌ محدوده شمال شهر تهران مطابق طرح تفصیلی جدید در برخی مناطق به‌عنوان پهنه G323يا همان «حفاظت ویژه» مشخص شده است که ساخت‌وساز در محدوده آن به‌صورت مشروط مجاز است. به این معنی که ساخت‌وساز با کاربری‌های خدماتی همچون هتل و درمانگاه مجاز شناخته می‌شود، اما امکان صدور مجوز ساخت غیر از این از جمله با کاربری مسکونی در آنها وجود ندارد. اما آنچه در دامنه‌های برخی ارتفاعات شمال شهر دیده می‌شود محدود به ساخت‌وسازهای با کاربری خدماتی نیست. در محدوده کوه‌های شمال غرب تا چند سال گذشته فقط سازه‌های دانشگاه علوم و تحقیقات قابل رویت بود اما هم اکنون علاوه بر ساخت یک هتل، سازه‌های دیگر با کاربری‌های متنوع نیز ساخته شده است.

به گفته مدیران شهری ساخت سازه علوم تحقیقات مربوط به مصوبه دهه 70 مدیریت شهری است که طی سال‌های گذشته به تدریج ساخته شده است. به جز این سایر سازه‌های شکل گرفته در این محدوده به‌عنوان مغایر ضوابط از پیش تعیین شده شهرسازی محسوب می‌شود که بالاتر از تراز مجاز منطقه 5 (بالاتر از ارتفاع 1600 متر از تراز دریا) است، از این رو مصوب شده است به هیچ عنوان اجازه گسترش و نوسازی در دوره‌های آتی برای آنها صادر نشود. ضمن آنکه مدیران شهرداری تاکید دارند طی دوره اخیر مدیریت شهری به هیچ عنوان مجوز جدیدی در محدوده ممنوعه خط شمال شهر تهران صادر نکرده است و با قطعیت با تخلفات ساخت‌وساز برخورد شده است؛ به این صورت که هر سازه متخلف در تراز بالای 1800 در منطقه 4، تراز بالای 1600 در منطقه 5 و تراز 1400 در منطقه 22 که دارای حقوق مالکانه بوده توسط شهرداری خریداری و تخریب شده و متعاقبا به فضای سبز تبدیل شده است.

 

17302


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 1
    امیدوارم که شهرداری راست بگه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    2 0
    انتهاي اتوبان اشرفي اصفهاني خيابان الوندانتهاي الوندچندين برج مسكوني تودامنه كوه دارن ميسازن اين يعني چي
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    3 0
    اگر خبر درست باشد خلاف دستور رهبری است. شهرداری برای این کار حتما محاکمه می شود.