ایرنا نوشت:

معاون رییس جمهور در امور زنان وخانواده گفت: برخی اظهارنظرها درباره سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس پنجاه ونهم کمیسیون مقام زن سازمان ملل کذب محض است.

شهیندخت مولاوردی گفت: یکی از تدابیر کمیسیون مقام زن، برگزاری کنفرانس های جهانی است که چهارمین آن در سال 1995 برگزار شد(20 سال قبل) و تاکنون کنفرانسی دیگر در این سطح برگزار نشده است.

او ادامه داد: بنابر این کمیسیون یاد شده در اجلاس سالیانه خود هر بار یک تا دو موضوع از 12 محور نگران کننده ای را که در سال 1995 میلادی تعیین شد، در دستور کار خود قرار داده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه عنوان امسال این کنفرانس «اجلاس پکن +20 ارزیابی، دستاوردها و چالش های زنان جهان 20 سال پس از پکن» است، گفت: قرار است برنامه های متعددی در این اجلاس اجرا شود بطوریکه در نخستین روز که مصادف با 8 مارس(روز جهانی زنان) است برنامه ای تحت عنوان «توانمند سازی زنان، توانمند سازی بشریت» برگزار می شود.

او با بیان اینکه یک روز اجلاس به حضور نمایندگان زن مجالس قانونگذاری کشورها اختصاص دارد، گفت: عنوان این نشست «پارلمان ها برای برابری جنسیتی: اولویت های پکن +20 و فراتر از آن» است که با حضور بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل برگزار می شود.

مولاوردی با اشاره به برنامه های کاری این اجلاس 10 روزه گفت: حضور هیات ایرانی در این اجلاس سه یا چهار روزه خواهد بود و قرار است رییس هیات ایرانی در افتتاحیه اجلاس و دو میزگرد دیگر سخنرانی کند.

او «سرمایه گذاری برای برابری جنسیتی» و «مرجع ملی برای پیشرفت زنان» را عنوان های این دو میزگرد عنوان کرد و گفت: امسال برای اولین بار پنلی دولتی با عنوان «زنان ایران 20 سال بعد از پکن» با محورهای مختلفی که مربوط به دستاوردهای ایران است، برگزار خواهد شد.

مولاوردی ادامه داد: آموزش، بهداشت و سلامت، زنان در قدرت تصمیم گیری، توانمند سازی اقتصادی زنان و مشارکت اقتصادی آنها و به طور کلی دستاوردهای 20 سال گذشته در همه عرصه ها از جمله موضوعاتی است که در سخنرانی پنل ها به آنها خواهیم پرداخت.

مولاوردی با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس طبق روال همه اجلاس های بین المللی، درخواست هایی برای ملاقات های دو جانبه مطرح شده، ادامه داد: تعدادی از درخواست ها از جانب هیات ایرانی و تعدادی دیگر از جانب سایر کشورها است.او این اجلاس را فرصتی دانست تا سازمان های غیردولتی نیز بتواند با شرکت در آن دیدگاه و نظرات و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه پنل ها قرار است در ساختمان جنبی سازمان ملل برگزار شود، گفت: نامه ای را از مدیر اجرایی نهاد زنان سازمان ملل دریافت کردیم مبنی بر حضور هر چه بیشتر سازمان های مردم نهاد، بنابر این برای این منظور، کار شناسایی و بررسی سازمان های مردم نهاد را در دستور کار قرار دادیم و فراخوانی را از ابتدای شهریور ماه اعلام کردیم تا انتخاب سازمان ها بر اساس برنامه محوری صورت گیرد.

او گفت: از هر یک از این سازمان ها که مقام مشورتی از سازمان ملل دارند، خواستیم تا برنامه های خود را برای مشارکت و حضور در اجلاس ارسال کنند که در مجموع 32 مکاتبه انجام و از 14 سازمان برنامه ها دریافت شد. مولاوردی یادآور شد: از میان این سازمان ها، پنج سازمان که برنامه های آنها در چارچوب استانداردهای قابل قبول برای ارائه در سازمان ملل بود، انتخاب شدند و قرار شد یک نفر از این سازمان ها را مورد حمایت قرار دهیم.

او با بیان اینکه از هر سازمانی که برنامه ارائه کرد بدون توجه به خط سیاسی آنها استقبال شد، گفت: برنامه هایی برای ما مهم بود که تاثیرگذاری لازم را در اجلاس داشته باشد، بنابر این بنیاد نیکوکاری رایحه، کانون میثاق زندگی، موسسه اسلامی زنان، بنیاد توسعه کار آفرینی و انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی انتخاب شدند.

مولاوردی گفت: هماهنگی هایی برای پنل هایی که قرار است این سازمان ها در آن شرکت کنند، صورت گرفت بنابر این سه پنل در 18 اسفند ماه خواهیم داشت که یکی از آنها توسط بنیاد توسعه کار آفرینی برگزار خواهد شد که تجربه سه نسل کارآفرینی در ایران را دارد.

به گفته وی، انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی 23 اسفند ماه پنلی را درباره تجربه توانمند سازی زنانی که با ایدز زندگی می کنند، ارائه خواهد کرد و در همان روز سه انجمن دیگر بطور مشترک یک پنل را درباره فعالیت ها و تجربیات خود برگزار خواهند کرد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به برگزاری چند جلسه توجیهی برای آماده سازی هیات های دولتی و غیردولتی گفت: در نحوه ارائه گزارش ها در پنل ها به یک اجماع رسیدیم تا به یک هم افزایی برسیم تا جاییکه حتی متن گزارش ها به ما ارائه شد در حالیکه مرسوم نیست که سازمان های مردم نهاد موارد قابل طرح خود را در اختیار دولت قرار دهند اما اعتماد و حسن نیت دلیل این مساله بود.

او توضیح داد: هنری که خرج دادیم، این بود که می دانستیم در صورت حمایت یا عدم حمایت از این سازمان ها، آنها قصد شرکت در اجلاس را دارند، بنابر این ترجیح دادیم تا با هماهنگی آنها با دولت بتوانیم برنامه هایی را ارائه کنیم تا مکمل یکدیگر بوده و روند رو به رشد توانمندسازی زنان در ایران و عدالت جنسیتی را نشان دهد.

مولاوردی درباره میزان و نحوه تسهیلات ارائه شده به اعضای اعزامی این سازمان ها گفت: از آنجا که تعداد افرادی که این سازمان ها برای حضور در اجلاس در نظر گرفته بودند، متفاوت است، اعلام کردیم که فقط کمک هزینه یک نفر را بدون اینکه نام وی را بدانیم، پرداخت می کنیم تا مقدمات و تسهیلات شرکت سمن ها فراهم شود.

او با بیان اینکه در نهایت کمک هزینه پنج نفر را تقبل کرده ایم، گفت: ویزای تعدادی از این افراد هنوز آماده نشده و ممکن است موفق به حضور در اجلاس نشوند بخصوص با این هیاهویی که برخی در کشور به راه انداخته اند مشخص شد که این سازمان ها برغم هویت و ماهیتی که دارند، تحت پوشش دولت قصد شرکت در اجلاس را دارند و این احتمال وجود دارد که ویزای بسیاری از آنها صادر نشود و متاسفانه برخی بی سیاستی ها، احتمال این پیش بینی را افزایش خواهد داد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: برخی اظهار نظرها درباره صدور آسان ویزا در این دوره صورت گرفت که نشات گرفته از تئوری توهم توطئه است، بدین معنا که تصور می شود توطئه ای در این کار وجود دارد که به راحتی ویزاها صادر می شود اما به نظر می رسد با توجه به سیاست های اعلام شده دولت یازدهم مبنی بر تعامل سازنده با جهان مشکل خاصی در صدور ویزا در این مدت نداشته ایم هر چند هنوز بسیاری از ویزاها آماده نشده و تکلیف تعدادی از اعضای دولتی نیز نامشخص است.به گفته مولاوردی، قرار است شش نفر وی را در این سفر همراهی کنند.

مولاوردی با اشاره به تیتر و اخبار برخی سایت ها و خبرگزاری ها درباره ضرورت نظارت بر کار سازمان های غیردولتی در اجلاس گفت: این مساله نشان می دهد، این افراد یا با بدیهیات و ماهیت فعالیت سازمان های مردم نهاد بیگانه هستند و یا سیاست لازم را در بیان منویات و مواضع خود به خرج نمی دهند و نام آنها نشان از غیردولتی بودن دارد.وی در ادامه گفت: بر خلاف آنچه ادعا شده و کذب محض است به جز پنج نفر یاد شده این احتمال وجود دارد که تعداد شرکت کننده ها از بخش غیردولتی به 40 نفر هم نرسد ، حتی در صورتی که فرض را بر این گذاریم که ویزای همه افراد صادر شود، شاید 40 تا 50 نفر از ایران به نیویورک سفر کنند نه یکصد نفر.

او با بیان اینکه کمک هزینه ها به این 5 نفر هنوز هم پرداخت نشده است، گفت: قرار است قبل از سفر بخشی از آن و بخش دیگر پس از سفر و دریافت گزارش از آنها پرداخت شود.

معاون رییس جمهوری گفت: برخی ادعا کرده اند که معاونت برای هر نفر 300 میلیون ریال هزینه کرده بدین ترتیب مجموع هزینه ها برای یکصد نفر سه میلیارد می شود برخی دیگر تعداد هیات اعزامی را 180 نفر اعلام کرده اند که در صورت چنین فرضی رقم دیگری به دست خواهد آمد که چنین رقمی از اساس و پایه صحت ندارد.

مولاوردی گفت: از سایت هایی که این دروغ های بزرگ را اعلام کرده اند، خواستیم، مستندات خود را اعلام کنند اما آنها پاسخ دادند، منتظر تکذیب معاونت هستند تا بعد از آن مستندات را در روی سایت خود قرار دهند در حالی که تکذیب این اخبار را روز دوشنبه اعلام کرده اما هنوز مستنداتی را مشاهده نکرده ایم زیرا وجود خارجی ندارند.

او با بیان اینکه سعی کردیم در ترکیب هیات دولتی و غیردولتی از همه گروه زنان فارغ از جناح بندی ها و گرایش های سیاسی استفاده کنیم، گفت: معتقدیم واقعیت زندگی زنان به این شکل است یعنی یک شکل و یک رنگ نیستند و ما نمایندگی تمام زنان ایران را به عهده داریم و مطمئن هستیم دغدغه و دلواپسی های تک تک اعضای هیات اگر بیشتر از دلواپسان نباشد، کمتر نیست.

معاون رییس جمهوری درباره برخی اظهار نظرها بدور از انصاف پیرامون ترکیب یکصد نفره هیات اعزامی ایران به نیویورک گفت : ذهنیتی درباره سفر به نیویورک وجود دارد و آن این است که طی چند سال اخیر، هیات هایی که به نیویورک سفر کردند، کمتر از یکصد نفر نبوده اند در حالی که جای سوال است که چرا افراد دلواپس در گذشته این نگرانی را به خاطر تعداد و هزینه های این سفرها از خود نشان ندادند ، سفرهایی که هیچ توجیهی برای حضور اکثر شرکت کنندگان وجود نداشت.

او ادامه داد: 20 سال گذشته هیاتی یکصد نفره از ایران در کنفرانس پکن شرکت کرد بنابر این در صورتی که در اجلاس کنونی نیز یک صد نفر شرکت می کردند، جای ایراد و سوال نبود زیرا هزاران سازمان مردم نهاد از سراسر جهان تلاش می کنند، از این فرصت برای حضور و تاثیرگذاری بهره ببرند .

مولاوردی گفت: در آن زمان برای اولین بار سازمان های مردم نهاد در ایران شناسایی شد و برای مشارکت و حضور در کنفرانس جهانی برنامه ریزی لازم صورت گرفت لذا هیچ ایرادی نداشت، اگر این بار هم یکصد نفر با هزینه های دولتی در این کنفرانس شرکت می کردند.معاون رییس جمهوری با بیان اینکه اکنون همه دنیا برای مشارکت بیشتر دولتی ها و سازمان های مردم نهاد برای حضور در این اجلاس مسابقه گذاشته اند، گفت: شمار افراد برای شرکت در اجلاس یاد شده نشان از سیاست و تدبیر دولت ها برای جلب مشارکت این سازمان ها در یک رویداد بزرگ جهانی دارد و ما نیز نباید این فرصت را از دست بدهیم.

مولاوردی با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر حضور فمینیست ها و آقازاده معروف در ترکیب هیات اعزامی به نیویورک گفت: فردی با چنین مشخصات را در ترکیب هیات دولتی و غیردولتی نمی شناسم هر چند برخی سایت ها و خبرگزاری های وابسته به یک نهاد خاص از این سفر با عنوان «لشکر کشی زنانه به سرزمین شیطان »یاد کرده اند.به گفته معاون رییس جمهوری، این افراد با هدف تشویش افکار عمومی چنین ادعاهایی را مطرح می کنند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه رییس جمهوری بر سفرهای خارجی حساسیت فراوان دارد، گفت: دستور وی درباره این سفر با قید و تاکید بر واژه «رعایت صرفه جویی» است که باید گفت این اصل در تمام سفرهای خارجی رعایت می شود، بنابر این با حداقل افراد قصد شرکت در این اجلاس را داریم و برای هر فردی فعالیت و وظایفی تعریف شده تا هیچ یک از آنها بدون وظیفه هیات را همراهی نکنند.

مولاوردی توضیح داد: برخی درباره زیر سووال بردن نظام و ارزش های دینی در اجلاس یاد شده اظهار نگرانی کرده اند که باید گفت گزارش ملی که قرار است در سازمان ملل ارائه شود در چارچوب پرسشنامه سازمان ملل است که بر روی سایت این سازمان منتشر و با مشارکت همه دستگاه های اجرایی تهیه شده است که یک کمیته ملی را تشکیل داده و جلسات متعددی برگزار کردیم و از دستگاه ها هم درخواست کردیم تا عملکرد خود را در 12 محور نگران کننده مورد اشاره در پرسشنامه طی 20 سال اخیر ارائه کنند که از قضا بیشترین حجم گزارش هم مربوط به دولت نهم و دهم است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه این گزارش با حساسیت و پیگیری های فراوان تنظیم شده، ادامه داد: در این رابطه موضوعاتی حساس مانند خشونت علیه زنان و حقوق بشر را به شورای فرهنگی اجتماعی زنان که ریاست کمیته را بر عهده داشت ارائه کردیم تا پس از بررسی، نظرات خود را ارائه کنند و با وجود اینکه چهار ماه قبل این گزارش را به دبیرخانه آن شورا ارسال کردیم، تا این لحظه یک خط نظر نیز دریافت نکرده ایم.

او گفت: اخیرا که موضوع شرکت در اجلاس جدی شد، زمزمه مخالفت ها و نقد و انتقادات شروع شد که ما از جزییات آن بی خبر هستیم و اینکه مشخص نیست هیات دولت چه گزارشی را می خواهد ارائه دهد و اینکه قرار است سیاه نمایی شود.

مولاوردی گفت: به همین دلیل با وجود اینکه نیازی به ترجمه و انتشار گزارش یاد شده وجود نداشت، آن را به زبان فارسی آماده کرده و در اختیار آنها قرار دادیم، اما همچنان مطرح می شود، قصد داریم مخفیانه گزارش هایی را درباره وضعیت زنان و زیر سووال بردن نظام در سازمان ملل ارائه کنیم.معاون رییس جمهوری گفت: یک نگاه منصفانه و بدور از پیش داوری نشان می دهد، این گزارش بیشتر درباره پیشرفت زنان است نه موانع و چالش ها، زیرا چارچوب مورد درخواست سازمان ملل هم بیشتر پیشرفت ها را مد نظر داشت.


زنان و فقر، آموزش و مهارت آموزی زنان، زنان و سلامت، خشونت علیه زنان، زنان و منازعات مسلحانه، زنان و اقتصاد، زنان در قدرت و موقعیت های تصمیم سازی، ساز وکار نهادین برای پیشرفت زنان، حقوق بشر زنان، زنان و رسانه، زنان و محیط زیست و دختر بچه ها، 12 محور نگران کننده کار پایه و عمل اعلامیه پکن است که مولاوردی به آنها اشاره کرد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =