تسنیم نوشت:

طبق تصمیم جدید بانکداران،از امروز نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت ۶ تا ۹ ماه با دو درصد افزایش از ۱۶ به ۱۸ درصد و سود سپرده های کوتاه مدت ۹ تا یک سال با دو درصد افزایش از ۱۸ به ۲۰ درصد تغییر کرده است.

افزایش نرخ سود سپرده های بانکی طی ماه های اخیر توسط بانک های خصوصی و دولتی علاوه بر اینکه توانست حجم عظیمی از نقدینگی را به سمت سیستم بانکی هدایت کند موجب اثرات منفی در بازار سرمایه شد.

همین امر موجب شد تا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسان نزولی بازار سهام وارد عمل شوند و ترمز افزایش بی سابقه نرخ سود سپرده های بانکی را بکشند.

در همین ارتباط سیف طی ماه های اخیر جلسه ای با بانکداران خصوصی ودولتی برگزار کردو از آنها خواست با توافق یکدیگر نرخ سود سپرده ها را کاهش دهند و همین هم شد و بانکداران تصمیم گرفتند نرخ سود سپرده های بانکی را به 10 الی 22 درصد کاهش دهند.

در پی تصمیم بانک‌داران دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بنا شد بانک‌داران از شنبه 13 اردیبهشت ماه نرخ‌های جدید را در شعب خود اعمال کنند.

بر اساس تصمیم مذکور، بانک‌های دولتی و خصوصی، نرخ سود سپرده‌های روزشمار و کمتر از سه ماه 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد، بیش از 9 ماه تا کمتر از یک سال 18 درصد و سپرده‌های یک سال 22 درصد تعیین شده است.

این تفاهم بانک‌داران دولتی و خصوصی پس از آنکه به تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار رسید و توسط عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به‌منظور اجرا از روز شنبه 13 اردیبهشت ماه به مدیران بانک‌های دولتی ابلاغ شد.

اما با وجود تایید بانک مرکزی و تاکید بر اجرای نرخ های توافقی در بانک های دولتی و خصوصی گزارش‌هایی از تخلف تعدادی از بانک‌ها در این حوزه دریافت شد که نشان دهنده عدم رعایت نرخ های توافقی در نظام بانکی بود.

برهمین اساس و بعد از گلایه فراوان بانکی ها جلسه ای ویژه در برج میرداماد بانک مرکزی به منظور سر و سامان دادن به وضعیت نا به سامان نرخ های سود بانکی تشکیل شد و مدیران عامل بانک‌های حاضر در جلسه با ابراز نارضایتی از عدم رعایت نرخ سود سپرده‌های بانکی از سوی برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر‌بانکی و اشاره به تبعات منفی ناشی از این امر، بر لزوم رعایت دقیق ضوابط مربوط تأکید نموده، پیشنهاداتی چند در مورد نرخ سود سپرده‌های مختلف مطرح کردند.

گفتنی است بعد از مشورت فراوان بانکداران با سیاست گذاران پولی و بانکی به این توافق رسیده اند که از صبح روز دوشنبه اول دی ماه سال‌جاری نرخ سود سپرده‌های بانکی به ترتیب زیر تعیین شود:
 نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار یک‌ساله 22 درصد
 نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار 9 ماه تا یک سال 20 درصد
 نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار 6 ماه تا نه ماه 18 درصد
 نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار سه ماه تا شش ماه 14 درصد
 نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی 10 درصد

لازم به یادآوری است که بانک مرکزی به بانکی ها هشدار داده است در صورت عدم اجرای نرخ های سود توافقی با هفت روش با متخلفان برخورد خواهد کرد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    60 1
    دلار همینجوری بالا میره وقتی در عرض چند هفته دلار از 3250 اومده به 3550 دیگه سود 22 بانکی 22 درصد هم ضرره. با سود بانکی 30 درصد هم مردم ضرر میکنند چون تورم دلار و جنس های دیگه خیلی بالاتره
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    56 2
    خب سپرده یکساله رو هم قبل از امروز همه 22 درصد میدادن پس چرا میگید افزایش یافته؟؟
  • بی نام RO ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    53 1
    نرخ سود بانکی 1 ساله که همون 22 بود .. دوباره 22 درصد شد ؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    47 0
    حتما انتظار دارن پولی که با زحمت زیاد بدست آوردیم بریزیم تو اقتصاد طوفان زده ، به همین خیال باشن
  • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    18 3
    من که امروز به یکی از بانکها مراجعه کردم و نرخ کوتاه مدت خود را که قرار بود ار امروز ده درصد باشد ، تغییر نداده بودند.
  • پوریا A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    42 2
    یعنی خدای نمیدونید سود یکساله چند ماهی هست شده 22 درصد؟؟الان تیتر زدین افزایش؟؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    15 2
    بانک پارسیان چند ماه قبل هم که بانک مرکزی سود کوتاه مدت را 10 در صد اعلام کرد .نرخ سود را تغییر نداد و فقط اگر سپرده جدید باز شود سود 10 درصد می دهد و به سپرده های قبلی سود 7در صد می دهد.لطفا این پیام را بگذارید تا یکی بگه چرا این بانک نرخها را عوض نکرد.
  • جواددد IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    32 3
    حالا اگه نرخ تورم رو اعلام کنن صفر درصد دیگه یکی مثل من باید فاتحه کل زندگیشو بخونه که با ماهی 400 سود از بانک امرار معاش می کنه؟
    • mohsen IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
      5 17
      با ماهی 400 زیاد به اینترنت وصل نشو صرف خورد و خوراکش کن اون پولو
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    15 14
    این مصوبه یعنی شروع تورمی مضاعف
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    5 1
    اقتصاد دستوری نتیجش رو سال 90 پس داد و افزایش قیمت دلار و سکه در سالهای 90 و 91 فراموش نشود . روزی که با تصمیم بانک مرکزی سود سپرده ها رو کم کردند و قیمت سکه در ظرف 5 روز400 هزار تومان افزایش پیدا کرد و بعد طی جلسه ای اظطراری نرخ سود بانکی را افزایش دادند
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    11 2
    اگه بانک خصوصی باز شده دولت چرا دخالت میکنه.وقتی که تورم 30 درصده با نرخ 22 درصد یعنی هیچ سودی نمیگیره و 8 درصد هم ضرر میکنه.اینها را تیوریسین های بانک مرکزی یعنی نمیدونن؟؟؟؟
  • علی A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    9 2
    یکی بیاد جلو این مهر اقتصاد رو بگیره نه مجوز معلومه نه نرخ سپرده هاش ونه نرخ تسهیلات هر جور که عشقشون باشه
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    8 0
    بانک مرکزى ي فکرى. به حال دلار کن
  • بی نام A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    4 1
    اساتید اقتصاد در تمام دنیا سود بانکی و مالیات را دولت برای ایجاد توازن بین بازار تعیین میکنه وقتی یک بانک ورشکسته جهت جبران بدهی های خود داره سود بیشتر میده و درآینده نزدیک ورشکسته خواهد شد و پولتون رفت و دود شد متوجه لازمه دستوری بودن نرخ بهره خواهید شد