هشدار ولایتی به لندن: شما نمی توانید بر کشتی به گل نشسته آمریکایی‌ها سوار و در منطقه مانور دهید

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز با رئیس مجلس نمایندگان ایرلند دیدار کرد.

به گزارش فارس، ولایتی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران درباره اظهارات نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران همان موضعی است که مجلس یکپارچه اتخاذ کرد و سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره آن صحبت کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مردم ما سابقه طولانی از برخوردهای نامطلوب و غیر دوستانه‌ انگلیسی‌ها دارند، تصریح کرد: نه تنها مردم ایران بلکه جهان اسلام خاطره خوبی از رفتار انگلیسی‌ها طی قرون اخیر ندارند چرا که بانی اصلی در مسئله فلسطین که مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است، انگلیسی‌ها هستند.

وی بر همین اساس یادآور شد: انگلیسی‌ها بیشتر از آن نزد مردم ما بدنام هستند که با حرکات منافقانه بخواهند تغییر عقیده دهند چرا که از یکسو درخواست ملاقات با رئیس جمهور ما را دارند و آنگونه که آقای روحانی برای بنده نقل کرد، بسیار قاطع با وی برخورد کردند اما از طرف دیگر برای خوشایند آمریکا حرف‌های نامربوط می‌زنند که البته اشتباه می‌کنند.

ولایتی در عین حال به این موضوع اشاره کرد که زمانی از نخست‌وزیر سابق انگلیس پرسیدند شما دست‌آموز آمریکایی‌ها هستید که او هم مسئله را انکار نکرد و گفت بله، ما از امکانات آمریکایی‌ها استفاده می‌کنیم. از این‌رو به آنها تذکر می‌دهیم امروز دیگر کشتی سیاست منطقه‌ای آمریکایی‌ها به گل نشسته و آنها نمی‌توانند امیدوار باشند بر این کشتی به گل نشسته آمریکایی‌ها سوار و در منطقه مانور دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه انگلیسی‌ها هرچقدر این کارها را انجام بدهند مردم ما نسبت به بدخواهی مسئولان انگلیسی راسخ‌تر می‌شوند، گفت: موضع ملت ایران یکپارچه محکومیت این اظهارات سخیف است.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر ارزیابی سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و آستاراخان اظهار داشت: سفر آقای روحانی مثبت و سازنده و مواضع وی در رابطه با مسائل هسته‌ای بسیار قاطع و روشن بود.

ولایتی در خصوص سفر روحانی به آستاراخان نیز تصریح کرد: گردهمایی که در آنجا شکل گرفت مهم‌ترین گردهمایی سران کشورهای حاشیه دریای خزر بود زیرا برای اولین بار راجع‌به حقوق کشورهای ساحلی دریای خزر موافقت‌نامه جدی با حضور سران کشورها امضا شد از این‌رو هر دو سفر مثبت ارزیابی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان و همچنین امضای توافقنامه افغانستان با آمریکا اظهار داشت: آنچه مسلم است اینکه ما با این مسئله که کشورهای اسلامی محل نفوذ کشورهای بیگانه باشند موافق نیستیم اما آمریکایی‌ها فشارهای زیادی به مردم افغانستان آوردند و حامل کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در آخرین سخنرانی خود به حکومت جدید سفارش کرد مراقب آمریکایی‌ها و متحدان غربی باشد.

ولایتی با بیان اینکه روابط ما با افغانستان روابط دوستانه و براساس حفظ همجواری است، گفت: خوشحالیم که بالاخره دولت جدید تشکیل شد و اتفاقی که بین رئیس جمهور و رئیس اجرایی افغانستان صورت گرفت اتفاق مبارکی است همچنین وحدت بین پشتون‌ها، ازبک‌ها، شیعیان و سنی‌ها نیز اتفاق مبارکی به شمار می‌رود.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که دولت جدید بیش از پیش بتواند بر مشکلات فائق آید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات هسته‌ای که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت گفت: این مذاکرات همچنان ادامه پیدا می‌کند و ایران طرفدار مذاکره است و از اصول خود هم کوتاه نمی‌آید.

ولایتی اضافه کرد: آنچه در نیویورک انجام شده مثل گذشته این بود که مذاکره‌کنندگان ما که مورد اعتماد مقام معظم رهبری و مردم هستند بر مواضع حق ایران تأکید کردند و طرف مقابل هم بر مواضع خود؛ البته اینکه آنها تصور کنند با فشار اقتصادی یا کش دادن مذاکرات بتوانند ایران را وادار کنند از مواضع و اصول حق خود کوتاه بیاید درست نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: هفته آینده نیز ظریف در مذاکرات شرکت خواهد کرد امیدواریم که با حفظ اصول جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری ترسیم می‌شود بتوانیم مذاکرات را به پیش ببریم حتی اگر طولانی شود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =