«ائتلاف»، «وحدت»؛ دو واژه‌ای است که این روزها به کرات توسط سیاسیون چپ و راست و اعتدالی هایی که یک سالی است جان گرفته اند مطرح می شود.

فاطمه استیری: در یک سو این اصلاح طلبان هستند که یکبار طعم شیرین ائتلاف معتدلین جناح روبرو را چشیده اند و بی تمایل نیستند که باز هم سر همان سفره ائتلافی با اصولگرایان اعتدالی بنشینند آنگونه که غلامحسین کرباسچی از لیدرهای اصلاح طلب صراحتا از ائتلاف اعتدالیون دو جریان استقبال کرده است. اصلاح گرایان یک گام عقب تر از ائتلاف با رقیب اصولگرا، ائتلاف درون اردوگاهی خود را هم مدنظر دارند، از همین روست که سربرآوردن برخی جریانات تازه و البته جوان نگرانی هایی از باب عدم حصول ائتلافی حداکثری مانند آنچه در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تجربه کردند، در آنها ایجاد شده است.

اصولگرایان اما وضعیتی متفاوت‌تر دارند. «وحدت ائتلافی» برای راست‌های سیاست «آب حیات» برای حفظ قدرت حداکثری در سیاست ایران است. وحدتی که از انتخاب مجلس هفتم دیگر روی خوش به اصولگراها نشان نداد و علی رغم تکاپوهای بزرگان و شیوخ اصولگرا، جوانترها هر بار پرچم‌های استقلال خواهانه خود را بالا بردند و حاضر به تن دادن به نسخه وحدت بخش پدران خود نشدند.

گرچه با وجود همین اختلافات و تفرقه‌ها اصولگراها باز هم توانستند در مجالس هشتم، نهم و ریاست جمهوری نهم و دهم بر رقیبی که حضور نصفه و نیمه‌ای در صحنه داشت پیروز شوند اما آوردگاه ریاست جمهوری یازدهم بدون شک بزنگاهی بود که زنگ خطر تفرقه را بیش از گذشته برایشان به صدا درآورد آنجا که نه تنها کاندیداهای اصولگرا هیچ یک به صندلی ریاست جمهوری نرسیدند، که مردی به پاستور راه یافت که برچسب اصولگرایی داشت اما با حمایت رقیب اصلاح طلب رای حداکثری را کسب کرد.

یک سال بعد از آن انتخابات، ولوله های انتخاباتی اوج گرفته است و اصولگراها هم در روزهایی که حبیب الله میانجی گر در میان شان نیست و شیخ ریش سفیدشان هم در گوشه بیمارستان رجایی آرام گرفته است، ریسمان های نازک شده وحدت را در دست گرفته اند تا با گره زدن یکی بعد از دیگری آنها رویای خوش «وحدت» را بعد از سال‌ها تبدیل به واقعیت کنند. رویایی که اگر رنگ واقعیت به خود نگیرد شاید با بال و پر گرفتن رقیب اصلاح گرایشان اینبار هزینه ای سنگین تر بپردازند.

در همین راستا از مدت ها پیش جلسات هم اندیشی اصولگرایان با محوریت سیدرضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز آغاز شده بود. جلساتی که افرادی از طیف های مختلف اصولگرا در آن حضور داشتند و البته بودند برخی تشکل های اصولگرا چون رهپویان و ایثارگران و پایداری ها که از همان ابتدا چندان روی خوشی به این جلسات نشان ندادند.

او که طی چندماه گذشته بارها و بارها مسیر تهران تا قم را برای دیدار با شیوخ قم نشین طی کرده است، در تازه ترین اظهاراتش شاهراه وحدت را تنها گزینه پیش روی اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات آتی مجلس دانسته و عنوان کرده است «هر جناح سياسي اگر نيت پيروزي و به نتيجه رسيدن داشته باشد بايد به وحدت تن دهد چرا كه احتمال شكست در تكروي و انشقاق وجود دارد.»

سید رضا تقوی حتی ابایی نکرده از اینکه مثال وحدتی خود را با اشاره به اثربخش بودن وحدت جریان رقیب بزند و بگوید «وحدت اصلاح‌طلبان در حمايت از حسن روحاني و كناره‌گيري محمدرضا عارف نمونه يك رفتار وحدت‌آميز به ثمر رسيده در رقابت انتخاباتي بود. اگر آقايان هاشمي و خاتمي از حسن روحاني حمايت نمي‌كردند و آقاي عارف كناره‌گيري نمي‌كرد يقينا حسن روحاني پيروز انتخابات نبود و همين مساله نشان مي‌دهد كه راه پيروزي اصولگرايان از شاهراه وحدت مي‌گذرد.»

او در بخشی دیگری از اظهاراتش از نسخه آیت الله مصباح برای انتخابات پیش رو نیز پرده برداری کرده و عنوان کرده است «راهكار آيت‌الله مصباح براي تحقق وحدت اصولگرايان برگزاري جلسات هم انديشي كارشناسي شده از تمام سلايق اصولگرا، جمع بندي نظرات و به راي گذاشتن ايده‌ها و راهكارهاي مختلف است كه ما هم همين نظر را داريم.»

این سخنان تقوی در حالی مطرح شده است که چندی پیش اخبار مربوط به دیدارش با آیت الله مصباح رسانه ای شده بود که در آن آیت الله پایداری‌ها بر گزینه اصلح به جای گزینه رای آور و مقبول تاکید کرده بود و تلویحا روش مورد نظرش در انتخابات‌های پیش رو را همان روش پایداری‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دانسته بود که مبنای تکلیف مدارانه داشت نه وحدت گرایانه.

تقوی اما گویی با تفکیک آیت الله مصباح یزدی از جبهه پایداری او را متعلق به همه اصولگرایان دانسته است. او در اظهاراتش حتی اظهارات دبیرکل جبهه پایداری در خصوص حضور این جبهه در جلسات وحدت گرایانه اصولگرایان را هم رد کرده است.

تلاش های جامعه روحانیت برای نشاندن اصولگرایان دور میز وحدت اما گویی قرار نیست تنها به جلسات هم اندیشی اصولگرایان با محوریت تقوی منتهی شود. چنانچه غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه نیز صبح امروز از الگوی انتخاباتی این تشکل روحانی و محوری در جریان اصولگرا رونمایی کرد و زنگ فعالیت های انتخاباتی جامعه را رسما به صدا در آورد. الگوی انتخاباتی که شیوخ اصولگرا امید دارند بتواند چراغ راه حرکتی فعالیت سیاسی اصولگرایان باشد تا در انتخابات سرنوشت ساز مجلس دهم دست پر از میدان رقابت بیرون بیایند.

آنگونه که مصباحی مقدم از تصمیمات جامعه روحانیت سخن گفته، مقرر شده «کمیته سیاسی» جامعه روحانیت مبارز به عنوان «کمیته انتخابات» فعالیت‌های مربوط به انتخابات آینده را سیاستگذاری و هدایت کند.

سخنگوی جامعه روحانیت تاکید کرده است« کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز دو کارگروه تشکیل داد؛ یکی از این کارگروه‌ها انتخابات مجلس خبرگان را پیگیری می‌کند چرا که انتخابات آینده با انتخابات خبرگان همزمان خواهد بود و در این زمینه باید بین جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین هماهنگی کامل برقرار باشد. کارگروه دوم کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز نیز مربوط به پیگیری انتخابات مجلس است.»

مصباحی مقدم این را هم عنوان کرده است که«اینطور نیست که جامعه روحانیت مبارز در عرض گروه‌های دیگر وارد موضوع انتخابات شود و لیست ارائه کند بلکه تلاش این است که مجموعه جریانات اصولگرا را به لیست واحدی برساند. در همین زمینه جامعه روحانیت با همه گروه‌های اصولگرا گفت‌وگو کرده و خواهد کرد و امیدواریم که این تلاش مجدانه نتیجه‌بخش باشد.»

وی گریزی نیز به جلسات هم اندیشی سیدرضا تقوی زده و گرچه این حرکت را در راستای ائتلاف بین جریانات اصولگرا دانسته است اما تاکید کرده است که این جلسات هنوز همه احزاب و جریانات اصولگرا را فرا نگرفته است.

«جبهه پایداری» دغدغه ای که از زبان مصباحی مقدم هم بیان شده است و گرچه او هم به مثابه دیگر اصولگرایان عنوان می کند از نشستن آنها سر میز وحدت ناامید نیست اما کنایه ای را هم روانه آنها کرده و گفته است «نسبت به جبهه پایداری تاکنون موضع خاصی را ندیدم که جبهه پایداری آماده پیوستن به این ائتلاف باشد ولی ما ناامید نیستیم، اگر بتوانیم حداکثر جریانات اصولگرایی را در این جمع گردهم می‌آوریم چراکه معتقدیم در این شرایط به همان میزان موفق خواهیم بود.»

سکوت عجیب باهنر و آیت الله یزدی
اما در شرایطی که جامعه روحانیت مبارز هم رسما از الگوی انتخاباتی خود رونمایی کرده است، بازوی دیگر سنتی های اصولگرا در سکوتی عجیب فرو رفته است. آن هم در روزهایی که که رقیب اصلاح طلب شیپور به وحدت نرسیدن اصولگرایان را بلندتر از همیشه به صدا درآورده و از «غیرممکن» بودن آن می‌گوید. محمدرضا باهنر که یک سالی است بر صندلی حبیب الله اصولگرایان تکیه زده است تا نقش راهبری او در این جریان را دنباله روی کند مدتی است که وارد موضع گیری رسمی پیرامون انتخابات مجلس دهم و برنامه های جبهه پیروان نشده است.

آیت الله یزدی هم به موازات رویکرد یک سال گذشته اش هنوز وارد موضع گیری جدی نسبت به انتخابات مجلس دهم و رویکرد اصولگرایان در این انتخابات نشده است تا علامت های سوالی دیگر در اردوگاه اصولگرایان باشد.

اسفند 94 اما بی شک بزنگاهی است که اگر اصولگرایان آب حیات وحدت را ننوشند نمی توانند امید زیادی برای حفظ کرسی های اکثریتی پارلمان دهم و رسیدن به صندلی ریاست پاستور در سال 96 داشته باشند.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =