یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران اعتقاد دارد که خوشبختانه دولت به آنچه اعلام کرده پایبند بوده است.

برگزاری چهل‌وپنجمن نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، چند روز پس از هفته دولت، فرصتی پیش آورد تا فعالان اقتصادی علاوه بر تبریک به دولتمردان و تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه آنان، در نقد و بررسی عملکرد تیم اقتصادی دولت هم سخن بگویند و آنچه در یکسال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفته و آثار و تبعات آن را مورد بحث قرار دهند. به ویژه آنکه این روزها مساله خروج از رکود و سیاست‌های تدوین شده تیم اقتصادی دولت، کلیت اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ابتدای این نشست یحیی آل‌اسحاق با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همه شهدای دولت، از اقدامات دولت یازدهم در آرامش‌بخشی به جامعه و ایجاد ثبات اقتصادی تقدیر کرد.

یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر این که باید عملکرد دولت در یک‌سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود، از دولتمردان خواست تا برنامه‌های خود برای حداقل یک‌سال آتی را نیز اعلام کنند تا فعالان اقتصادی و مردم دچار اتفاقات پیش‌بینی نشده نشوند.

آل‌اسحاق در مورد عملکرد دولت در یک‌سال گذشته گفت: «ایجاد آرامش و امید در جامعه را شاید بتوان مهمترین تاثیر استقرار دولت یازدهم دانست که خود باعث ثبات‌بخشی به عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد شد که روزهای متلاطمی را تجربه کرده بود.»

رئیس اتاق تهران هدف‌گذاری و متمرکز کردن فکر و قدرت اجرایی دولت برای توقف رشد نرخ تورم و سپس کاهش آن را از دیگر اقدامات قابل‌تقدیر دولت یازدهم خواند و افزود: «خوشبختانه دولت به آنچه اعلام کرده پایبند بوده و حتی از هدف‌گذاری اولیه خود هم پیش افتاده است. قرار بود تورم به مرز 25 درصد برسد که خوشبختانه تورم در حال حاضر از این رقم نیز پایین‌تر رفته است. آقای رئیس‌جمهور نیز وعده تورم کمتر از 20 درصد را تا پایان امسال داده‌اند و بر تداوم این روند تا رسیدن به تورم تک‌رقمی در پایان سال 1395 نیز تاکید دارند.»

رئیس اتاق تهران هم‌چنین تلاش‌های دیپلماتیک دولت در عرصه بین‌الملل را نیز قابل‌تقدیر دانست و دستاوردهای تیم دیپلماسی دولت، در عین وفاداری و تعهد به آرمان‌ها و اصول جمهوری اسلامی را قابل ذکر خواند و نشانه آن را تایید مقام معظم رهبری دانست.

یحیی آل‌اسحاق هم‌چنین روش دولت در تدوین بسته سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود را که با مشورت با بخش خصوصی همراه بود و سیاست‌های تدوین شده نیز به نظرخواهی عموم گذاشته شد، مناسب و منحصربفرد اعلام کرد و گفت: «خوشبختانه دولت یازدهم و به ویژه تیم اقتصادی مشورت‌پذیر است و اعلام کرده بسته سیاست‌های خروج از رکود باز است و امکان اصلاح اشکالات احتمالی آن همواره فراهم است.» 

آل‌اسحاق در ادامه سخنان خود در مورد وضعیت اقتصادی و سیاست‌های دولت برای خروج از رکود به دو مساله مورد اهمیت اشاره کرد. او در ابتدا از طرف فعالان بخش خصوصی از مجلس شورای اسلامی خواست که بررسی و تصویب 33 بند از بسته خروج از رکود را در اولویت قرار دهند و ضمن انجام اصلاحاتی که خود لازم می‌دانند، تلاش کنند چارچوب این سیاست‌ها حفظ شود. یحیی آل‌اسحاق مساله دوم را چگونگی اجرای این بسته توسط دولت اعلام کرد و گفت: «قطع به یقین هر 177 بند این بسته در اولویت اجرا قرار ندارد و به اجرا گذاشتن این بندها باید براساس اهمیت موضوعات اقتصادی مرتبط باشد.»

رئیس اتاق تهران اصلاح بازار پول را مهمترین اولویت مدنظر بخش خصوصی خواند که طی آن روابط بنگاه، بانک، بانک مرکزی و دولت اصلاح خواهد شد و مورد بررسی و تغییر قرار خواهد گرفت. یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر این که در روند این اصلاحات باید توجه ویژه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط شود اعلام کرد که با تنظیم این روابط می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها، اشتغال و افزایش سطح رفاه خانوار امیدوار بود چون امید و رونق را به بنگاه‌های اقتصادی و شهرک‌های صنعتی ما برخواهد گرداند.

یحیی آل‌اسحاق اولویت بعدی بخش خصوصی کشور را بهبود فضای کسب‌وکار دانست و اعلام کرد که سیاست‌های خروج از رکود دولت در صورتی به بار خواهد نشست که فضای کسب‌وکار مناسب فراهم و موانع موجود برداشته شود. او گفت: «خوشبختانه وزارت امور اقتصادی و دارایی دفتری ویژه برای فضای کسب‌وکار کشور ایجاد کرده و به نظر می‌رسد ضرورت اصلاح فضای عمومی اقتصاد کشور را کاملا درک کرده است.»

رئیس اتاق تهران در پایان سخنان خود با تاکید بر همراهی و همفکری بخش خصوصی کشور با دولت در ایجاد بهبود و نشاط اقتصادی ابراز امیدواری کرد دولت در عرصه‌های مختلف اقتصادی، بین‌المللی و اجتماعی به اهداف خود دست پیدا کند.

یحیی آل‌اسحاق گفت: «بسته سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود با پیش‌فرض تداوم محدودیت‌های اقتصادی تدوین شده است اما اگر در حوزه دیپلماتیک کارها به خوبی پیش برود می‌توان انتظارات بیشتری از بسته خروج از رکود داشت که سریع‌تر به نتیجه برسد و روابط اقتصادی داخلی ما نیز سریع‌تر اصلاح شود.» آل‌اسحاق با تاکید بر این که جامعه اقتصادی کشور آماده تحرک است ابراز امیدواری کرد که با شروع اجرای بسته خروج از رکود نشاط اقتصادی بیش از پیش در کشور حاکم شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام خدا کنه.