امروز در برخی از کشورها عید اعلام شده و ظاهراً فردا در ایران، عید خواهد بود و این دوگانگی، قصه ای است که در سالهای اخیر، به کررات، شاهد آن بوده و حتی، این دو گانگی در اعلام عید فطر در ایران نیز در شهرها و بلاد مختلف نیز مشهود بوده است و ظاهراً تهران، حکایت دیگری دارد! اما تبریک عید در جهانی سرشار از خشونت و جنایت چگونه باید معنا گردد....?

صرفنظر از درستی یا نادرستی وضعیت مزبور و انطباق عید با کدامین وضعیت و تشخیص متفاوت عید فطر  و مسئولیت شرعی و اخلاقی احتمالی مترتب بر آن- در شرایطی ایران و مسلمانان در آستانه عید سعید فطر قرار دارند که جهان با جنایات علیه بشریت در فلسطین و غزه و جنگ و خشونت در خاور میانه و سراسر دنیا مواجه بوده و گویی- مدارا، دموکراسی، صلح و عدالت و جهانی عاری از خشونت و تجاوز بی معنا شده و تبدیل به رویایی دست نیافتنی گردیده است؟!

شعارهای سبز و زیبای صلح و دوستی و مدارا و منع جنگ و جنایت، ظاهرا، به سرابی تاسف بار تبدیل شده و نوشته ای بدون ضمانت در اسناد سیاسی و حقوق بین المللی به شمار می رود!.

جنایات و نسل کشی در غزه و  راه اندازی حمام خون در آستانه عید فطر در آن، خشونت های قومی و جنگ های مذهبی، سیاسی و ملی در کشورهای مختلف خاورمیانه و جهان سوم،سرکوب آزاد اندیشان و دگر اندیشان در کشورهای مختلف جهان، تخریب فزاینده و مستمر محیط زیست بعنوان میراث مشترک بشریت در جهان و ایران، تخریب و نابودی روزافزون محیط زیست به مانند وضعیت تاسف بار دریاچه ارومیه، زاینده رود اصفهان، جنگل های ملی، تاریخی و هیرکانی شمال کشور، آتش سوزی مکرر مناطق حفاظت شده و زیست محیطی جهانی مانند میانکاله بهشهر و جنگل های گلستان، آلودگی فزاینده هوای کلان شهرها، افزایش گازهای گلخانه ای و بالا رفتن گرمای هوا در جهان و منطقه، بحران جدی و رو به تزاید آب و جنگ آب در آتیه در منطقه و جهان، ظهور و بروز نابه هنجاری های اخلاقی و فرهنگی در سطح منطقه و جهان و تعرض به شان و کرامت انسانی، حقوق شهروندی و بشر در سطح جهانی و....، همه و همه؛ نشان از بحران در وضعیت جامعه مدنی ایرانی و جهانی و لزوم توجه جدی به گسترش فزایندۀ بحران موصوف و لزوم مدیریت بحران با استفاده از ظرفیت های علمی، کارشناسی، تخصصی و دانشگاهی ملی و بین المللی و پرهیز از مصلحت اندیشی ها و سودجوئی های سیاسی و جناحی غیر کارشناسی و آسیب زا به منافع ملی و  حقوق اساسی مردم دارد.

در چنین شرایطی که انسانیت در شرف اضمحلال قرار داشته و محیط زیست در آستانه تخریب و نابودی جدی و مستمر قرار دارد، جرم و جنایت و نسل کشی در جهان و منطقه بیداد کرده و شان و کرامات انسانی و حقوق بشری و بین المللی وی دستخوش زیاده طلبی ها و استبداد سیاسی قدرتمندان غیر مردمدار در بسیاری از کشورها شده است و از فرهنگ و اخلاق و مردمداری نیز خبری نیست- انسانیت نیز در آستانۀ نابودی است و شرافت و اصالت انسانی و مدنی در بوتۀ فراموشی قرار دارد و هزاران آه و تاسف و تاثر بر دلها و جانها وارد شده، به نحوی که در روز روشن، به نوامیس مردم تعرض و تجاوز می گردد، کودکان بی گناه برخلاف کنوانسیون بین المللی حقوق کودک مورد تجاوز قرار گرفته و سربریده می شوند، خانه و کاشانه مردم، تخریب و نابود می گردند و میراث مشترک بشریت و محیط زیست آنها به غارت و نیستی هدایت می گردد و بسیاری از جوامع، دولتها و حکومت ها نیز بر طبل توخالی انسانیت و دموکراسی و حمایت از حقوق بشر می کوبند-به راستی، باز هم باید در انتظار تبریک عید بود و بهم تبریک گفت؟ و آنرا با تبریک معنا کرد؟

در چنین وضعیت تاسف باری، باید از کدامین عید صحبت کرد؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    3 5
    میخواین عید فطر رو هم عزاداری کنیم؟
  • دانشجو EU ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 1
    چگونه عید در کشورهای اسلامی متفاوت است؟ مگر دو ماه و دو آسمان وجود دارد؟ حرف حق و درستی زده اید. در چنین شرایطی چگونه می توان از عید یاد کرد؟ در فلسطنین از عید فطر بعنوان عید شهید یاد شده است...من صلح و آرامشی و دوستی را چشم براهم....
    • بی نام US ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      0 1
      افق ها فرق میکنه ، مثل شب و روز که توی جاهای مختلف متفاوته یا ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی که فقط بعضی جاها دیده میشه و . . . .
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    5 0
    سلام..با عرض تبریک عید بزرگ مسلمانان بر همه مسلمین ایران عزیز از خبر آنلاین خواهش میکنم یک مقاله ای در مورد روز عید فطر بنویسد چرا در کشورهای همسایه ما عید فطر روز دوشنبه بود ولی در ایران سه شنبه مگه میشه ماه در افغانستان و ترکیه دیده بشه ولی در ایران نه ، با تشکر
  • تهرانی A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    2 0
    هزارات تاسف و تاثر : بیا تا جهان را به بد نسپریم، به کوشش، همه دست به نیک بریم.... بی جهت نبود که سعدی گفته است : تن آدمی شریف است به جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت، به حقیقیت آدمی باش، وگرنه مرغ باشد که همی سخن بگوبد به زبان آدمیت..... انسان ها و دولتها ظاهرا فراموش کرده اند روز داوری را : گوئیا باور نمی دارند روز داوری این همه دوز و دغل در کار داور می کنند..... و گویا به قول باباطاهر مرگ را فراموش کرده اند که این چنین می کنند : به گورستان گذر کردم کم و بیش بدیدم حال دولتمرد و درویش نه درویشی به خاکی بی کفن موند نه دولتمرد برد از یک کفن بیش..... آیا د ر چنین وضعیت و آتیه ای، این همه ظلم و جنایت و غیر اخلاقی های متعارف توجیه دارد؟
  • شهروند A1 ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    4 0
    همانطور که زمان عید فطر در ایران و کشورهای عربی و اسلامی متفاوت هست، نوع برگزاری مراسم آن نیز بین آنها متفاوت هست. در ایران، صرفا با قرائت نماز عید فطر، مراسم پایان می یابد اما در آن کشورها، جشن و شادی و گل و شیرینی به پاست و حتی، بازارهای آن نیز به خاطر عید فطر در این شادی مردم و مومنین مشارکت دارند. در عید فطر امسال اکثر فروشگاههای دوبی، اجناس خود را تا 70 درصد حراج کرده و عید را به مردم ارزانی داشتند؟ در ایران، اساسا اگر فروشگاهی باز می بود باید سر از امکان و ....در می آورد...