اقتصاد امریکا طلا را گران می کند؟/ آینده قیمت ها در بازار داخلی

تحلیل ها نشان می دهد اقتصاد امریکا به دلیل مواجه با بیکاری به سمت رکود پیش می رود. برهمین اساس احتمال دوباره رشد قیمت طلا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که آخرین معاملات بازار جهانی طلا با کاهش 7 دلاری قیمت این فلز گرانبها مواجه بود ولی بررسی ها نشان می دهد همزمان با انتشار گزارش های تازه در مورد وضعیت اقتصاد امریکا، احتمال دوباره رشد قیمت ها وجود دارد.
هفته نامه اکونومیست در تازه ترین شماره خود پیش بینی کرده که نرخ بیکاری در اقتصاد امریکا افزایش یابد. در صورتی که این گمانه زنی رنگ واقعیت به خود گیرد، احتمال دوباره رشد قیمت طلا به وجود می آید. سرمایه گذاران بازارهای جهانی به تحولات اقتصاد امریکا توجه ویژه ای دارند. برهمین اساس پیش بینی می شود با توجه به احتمال کاهش ارزش بازارهای مالی امریکا، بخشی از دارایی سرمایه گذاران به سمت بازار طلا هدایت شود.

در همین حال هفته نامه اکونومیست این هفته اقتصاد آمریکا را مورد توجه قرار داده است. این هفته نامه نوشته که اقتصاد آمریکا دیگر جذابیت خود را از دست داده است. در سرمقاله اکونومیست آمده: "در اواسط دهه 1990 میلادی، دورنمای اقتصاد آمریکا ناگهان درخشان شد. بهره وری در این کشور افزایش یافت و مهاجرت و ورود سرمایه های خارجی نیز به شکل گیری ساختار تازه ای در اقتصاد آمریکا کمک کردند. نرخ بیکاری به 4 درصد کاهش یافت و نرخ تورم نیز در سطح پایینی باقی ماند. همین عوامل باعث شد که اقتصاددانان نتیجه بگیرند که نرخ رشد اقتصاد بالقوه آمریکا - نرخی که اقتصاد در آن رشد کند در حالی که نرخ بیکاری و تورم ثبات داشته باشند - به 3.5 درصد یا حتی بیشتر رسیده است. اما اکنون دیگر شرایط کاملا فرق کرده است. وضعیت بهبود اقتصاد پس از بحران سال 2008 ضعیف ترین بهبود در دوران پس از جنگ بوده است و نرخ رشد اقتصادی بالقوه آمریکا نیز به 2 درصد و حتی به اعتقاد برخی 1.75 درصد کاهش یافته است.

همچنین در بازار داخلی نیز همزمان با پایان مذاکرات هسته ای احتمال رشد قیمت ها در بازار طلا مطرح شده است. حداقل فروشندگان دلار می دانند طی روزهای آینده امکان گشایش تازه برای ورود دلار به بازار ایران وجود ندارد و به همین دلیل پیش بینی در مورد رشد قیمت این ارز نیز ارائه شده است. در صورتی که قیمت دلار روند صعودی را پیش گیرد، بهای طلا نیز گران می شود.

از سوی دیگر تحلیلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به افزایش قیمت خودرو، احتمال انتقال دارایی ها به بازارهای مالی مانند سکه و دلار بشدت تقویت شده است. با این حال صبح امروز شاخص بورس تهران با قدری رشد همراه شد که نشان از تقویت این بازار پس از مذاکرات هسته ای داشته است. 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =