یکسال است ارشاد زندگی مرا لنگ کرده/ لعنت به واژه‌ها که کار دستم می‌دهند

در حالی «سال گرگ» بیش از یکسال است که در اداره کتاب وزارت ارشاد معطل مجوز است و «در دست بررسی است» تنها پاسخ این اداره به ناشر و نویسنده که این رمان در چهارمین جشنواره داستان انقلاب تقدیر شده است!

مراسم شب کتاب موسسه فرهنگی شهرستان ادب شب گذشته دوشنبه 4 آذر با حضور جمعی از نویسندگان و شعرای کشور در محل این موسسه برگزار شد.

جواد افهمی، نویسنده و مستندساز که برخی آثار او جوایز ادبی جشن داستان انقلاب را از آن خود کرده در سخنانی که با بغض همراه بود نسبت به معطل ماندن کتابش در ارشاد به شدت انتقاد کرد. 

افهمی در این مراسم گفت: من نبوغ نوشتن دارم، مغرورم و خودخواه و بسیار عصبانی، اما امیدوارم که بغضم نترکد. من می‌نویسم تا ناشری پیدا شود و چاپش کند و درصدی از قیمت پشت جلد کتاب را به من بدهد تا با آن سد جوع کنم. این یک روال است. اما وقتی کتابی با خون دل نوشته شد که عنواش سال گرگ است و برای نوشتنش 20 ـ 30 منبع به کار گرفته شده و موضوعش هم انحرافات فکری موجود در سازمان مجاهدین خلق است، چرا باید این کتاب بیش از یک سال در ارشاد در انتظار مجور بماند.

افهمی افزود: من به عنوان فردی صاحب کتاب که قرار است زندگی‌ام از راه نوشتن کتاب بگذرد باید چقدر صبر کنم که تازه اگر کتابم چاپ شود هم زندگی‌ام لنگ می‌ِزند؟ چرا باید رمان من که در نگاه بررسان این موسسه حتی یک اصلاحیه نخورده و در جشنواره داستان انقلاب که موسسش روزگاری از روسای اداره ممیزی کتاب بوده، جایزه گرفته، معطل مجوز بماند؟

این نویسنده تاکید کرد: من قرار است برای چه بنویسم؟ که بگذارم سر طاقچه؟ نه، من به این تن نمی‌دهم. من نویسنده‌ام و نابغه و عصبانی. اجازه نمی‌دهم کسی من را تایید کند. کتابم باید چاپ شود. به من گفته‌اند که رمانت مشکل سیاسی دارد و خواننده‌اش از سازمان مجاهدین خوشش می‌آید. بگذار بگویند. من سر حرفم هستم. بغضم است که عامل نوشتنم شده، تا نترکد که من نمی‌توانم بنویسم و وقتی ترکید دیگر انقلاب واژه‌هایی که رخ می‌دهد با من نیست و اصلا لعنت به واژه‌ها که اینطور کار دست من می‌دهند!

افهمی در ادامه گفت: من 6 ـ 7 سال قبل در پرند داشتم کارم را می‌کردم. ناظر ساختمان بودم و مشکلی نداشتم. الان هر روز فکر می‌کنم که بروم دنبال شغل سابقم اما نمی‌توانم. دعا می‌کنم که در دولت تازه و تغییرات تازه اتفاقاتی بیفتد که وضع همه ما تغییر کند.

این نویسنده در گفتگو با خبرآنلاین گفت: یکسال است که هر زمان برای دریافت مجوز کتاب مراجعه می​کنیم می گویند «در دست بررسی است» و مشخص نیست چگونه این بررسی یکسال طول کشیده و هنوز هم جواب مشخصی ندارد.

این در حالی است که وزیر ارشاد دولت دهم در ماه پایانی کار خود اعلام کرد تکلیف کتب معطل مانده در اداره کتاب را قبل از اتمام دوره مدیریتش مشخص می​کند!

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 324595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SE ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    35 0
    شما نویسنده هستید و رسالت شما روشنگری ست و روشنگری متاسفانه به مذاق همه خوش نمی آید!
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    27 1
    انشالله به زودي در همين خبرگزاري خبر انتشار اين رمان درج ميشود. به لطف اداره کتاب آقاي دکتر صالحي و وزارت ارشاد دکتر علي جنتي. شک ندارم
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    38 1
    الانم بعضي عزيزان دغدغه شون اينه كه نكنه فيس بوك رفع فيلتر بشه يه وقت...
  • مخاطب IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 0
    به لطف اداره کتاب دکتر صالحی و وزارت ارشاد دکتر جنتی! اینم شد حرف؟ چه قانونیه که با تغییر مدیران تغییر می کنه؟ اگرم قانون نیس پس بیخود دارن یه عمر اجراش می کنن. این یعنی هردمبیل
    • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      1 0
      قانون وجود داره/ سلیقه اعمال میشده که حالا دیگه انشالله نمیشه. حرف من این بود.