ایرنا نوشت: تازه ترین پژوهش محققان این امید را ایجاد کرده است که با کاشت قالب محرک بازتولید عصب سیاتیک ساخته شده توسط چاپگر سه بعدی، معالجه فلج اندام های تحتانی امکان پذیر شود.

يك گروه از مهندسان و عصب شناسان آمریکایی در تحقیقات خود در مورد بازسازی اعصاب پیچیده قطع شده یا آسیب دیده، ثابت کردند که بهبود بازسازی یک عصب قطع شده با کمک یک ایمپلنت سلیکونی که توسط چاپگر سه بعدی ساخته شده، امکان پذیر است.

در این آزمایش عصب سیاتیک که از انواع پیچیده اعصاب محسوب می شود، مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت. این عصب خود از یک عصب حسی که اطلاعات اندام ها را به مغز می رساند و یک عصب حرکتی که حرکت اندام های تحتانی را کنترل می کند، تشکیل شده است.

فرایند تصویربرداری سه بعدی، اسکن بسیار دقیق از عصب سیاتیک و سپس بازتولید آن را به کمک چاپگر سه بعدی میسر ساخت. در این چاپگر از مواد سازگار با بافت موجود زنده ( در این مورد سلیکون) استفاده شده که در لایه های بسیار نازک چند میکرونی، قالبی را برای عبور اعصاب تولید کرده است.

این ایمپلنت پس از پوشانده شدن توسط پروتئین های مختلف در دو شاخه تشکیل دهنده سیاتیک در انتهای عصب قطع شده کار گذاشته می شود. این قالب سلیکونی عصب را در مسیر تشکیل مجدد قرار داده و پروتئین ها نیز نورون ها را به حرکت و تکثیر تحریک می کنند.

این آزمایش روی موش های آزمایشگاهی که به دلیل پارگی عصب سیاتیک دچار پاراپلژی (فلج کامل پاها و تنه) شده بودند، صورت گرفت. به این ترتیب نمونه های آزمایشی توانستند 10 تا 12 هفته پس از کارگذاشتن این قالب سلیکونی در عصب سیاتیک مجددا راه بروند.

'بلیک جانسون' نگارنده نتایج این تحقیق در تازه ترین شماره نشریه علمی 'مواد کاربردی پیشرفته' (Advanced Functional Materials) اعلام کرد که این روش درمان، فلج ناشی از قطع نخاع را ممکن نمی کند.

وی افزود: این روش می تواند با بازسازی عصب، تحرک را به افرادی که یک یا دو اندام تحتانی آن ها به دلیل قطع عصب محیطی فلج شده است، بازگرداند.

این تحقیقات برای یافتن راهی برای تسریع ترمیم عصب و نیز کشف ماده زیستی تجزیه پذیر که پس از ترمیم اعصاب در بافت بدن حل شود تا نیاز به جراحی مجدد برای خارج کردن ایمپلنت از بدن بیمار رفع شود، ادامه دارد.