۰ نفر
۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۶

امروزه کشورهای توسعه یافته به هر بهانه ای در پی آنند تا با پذیرش مهاجران و بکار گیری آنان به وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود سرو سامان بخشند .اگر با تغییر بینش با مهاجران افغانی به درستی برخورد شود و مسولین اتباع خارجی در وزارت کشور ،کارشان را درست انجام دهند ، معضل حضور افاغنه در ایران به یک فرصت ناب بدل می شود. برای جلوگیری از یک خلاف نمی توانیم از خلاف بزرگتری استفاده کنیم.

شنیده ایم اندک استانهایی از ورود افاغنه جلو گیری می کنند ......؟؟بد نیست تا بدانیم:

در مورد کشور خودمان مصیبت چنگیز خان مغول ،زبانزد عام و خاص است.از فجایا و ستمهای این قوم خونخوار هر چه بگوییم کم است. نقل است که نه تنها انسانها که با گربه های نیشابور هم سر ستیز داشت و همه را از دم تیغ گذراند.سوال اینجاست که امروز با هموطنان چنگیز در چین و مغولستان وسایر بلاد چگونه رفتار می کنیم؟ آیا به آنان بی احترامی روا می داریم و محدودیت تردد برایشان قایلیم. نه اصلا چنین نیست.

هیتلر نازی در جنگ جهانی دوم به هم روش خود، چنگیز پیوست و با سلاح جدید و تکنیک نو کاری با اروپاییان انجام داد که روی قوم تاتار را هم سپید کرد .حالا دنیا با آلمانیهاچه بر خوردی دارد؟ آنان را محبوس کرده و از حق اجتماعی ساقط نموده اند؟

سلطان محمود غزنوی و چند قرن بعد نادر شاه افشار ،با هندیان چنان کردند که شرم نوشتن مانع از بیان جزئیّات می شود ؛بفرمائید مردم هند با ایرانیان ساکن در هند چه رفتار نادرستی دارند؟ پاسخ معلوم است .هیچ . نه تنها در مثالهای فوق کسی  با کسی سر عناد و دشمنی ندارد؛ که هر کجا فرهیخته ای با هر ملت و آیین و روش بیابند محترم می دانند و هر متخلفی را هم به قانون می سپارند.

در اواخر دوران صفویّه به علت فساد و بی درایتی حاکمان آن روزگار اصفهان، محمود افغان فرصت یافت تا با حمله و غارت دودمان صفوی را در هم پیچد که اگر از جانب افاغنه این کار صورت نمی گرفت حتمأ از عثمانی یا نقطه ای دیگر این بساط بر هم پیچیده می شد.

این عمل محمود افغان، که البته لایق شماتت است ؛ دلیل نمی شود که با مهاجران قانونی افغان بر خورد نا مناسبی داشته باشیم. هر کجا و ازهر کس ستمی حاصل شود قانون می تواند پاسخ مناسب را بدهد و گر نه اگر قرار باشد بدون هیچ دلیل محکمه پسندی کار گزاران نظام به مانع تراشی جهت ایاب و ذهاب و حتی سکونت انسانها بپردازند نه تنها قانون که انسانیّت به سخره گرفته شده است.

افاغنه از لحظه ی ورود به ایران به چند گروه تقسیم شده اند .اکثریتی که مانند هر انسان معمولی از جنگ گریخته و به صلح پناه آورده اند.کار کرده اند تا امرار معاش کنند.با بسیاری از هموطنان ما در خراسان و سایر نقاط وصلت کرده و صاحب خانواده و زن و فرزند شده اند و گروه دیگر اقلّیتی که با باورهای اجتماعی و شرایط قانونی کشور هماهنگ نبوده و در جمع آنان بزهکاران و قانون شکنانی هم مشاهده شده که وظیفه ی دولت است تا سره را از ناسره جدا کند.

یادمان باشد بسیاری از همین ساخت و سازهای موجود در کشور با استعمار همین بیچارگان ساخته شده است ؛به بهانه ی چند قانون گریز همه را با یک چوب نرانیم.

تازگیها در بعضی از استانها تردد افاغنه ممنوع شده و یا در بهترین فرض دچار مشکل گشته  .دلیلش چیست و چه کسی باید پاسخگو باشد؟ اگر حضورشان غیر قانونی است شما برخورد قانونی داشته بشید و گر نه با کج سلیقگی ،نا پسند ترین کار را در اسلام انجام ندهید .در این روز بزرگ که مصادف رحلت رسول اکرم (ص) است یادتان باشد که میزان در اسلام تقوی است نه چیز دیگر. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    5 9
    اخسنت،.
  • میثم A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    5 7
    دوست عزیز هر بیگانه ای یک دشمن بالقوه محسوب می شود خواهش می کنم کمی هم از منظر امنیتی به قضیه نگاه کنید.
  • همکار اسبق IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
    4 11
    ما از شما ممنونيم که واقعيت ها را به زبانى کاملا شفاف و بى پرده بيان مى نماييد. اين مطلب يکى از ناگفته هاست. کاش مسئولين هم مثل شما تصميم گيرى مى نمودند.