از مجموع ۶۴ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند و ۴۷ هزار سهمیه معادل ۷۳ درصد از کل سهمیه ها خالی مانده است.


محمد حسین نجاتی: حج تمتع سال ۱۳۹۵ همچنان در هاله ای در ابهام است. تا پیش از این عربستان سعودی برای هیات های مذاکره کننده ایرانی ویزا صادر نمی کرد و نکرد. پس از آن هیات مذاکره کننده خود را به دوبی رساندند و از آنها ویزای عربستان را دریافت کردند و خود را به میز مذاکره رساندند. 

در ادامه مذاکرات به گفته ی منابع ایرانی خوب پیش رفت تا اینکه عربستان پیشنهاد کرد، ویزای حج در خاک ایران صادر نشود و در کشور ثالث یعنی امارات عربی متحده صادر شود. 
پیشنهادی که با مخالفت هیات ایرانی مذاکره کننده مواجه شد و وزارت حج عربستان از ایران فرصت گرفت تا نظر قطعی دولت عربستان درباره شرایط صدور ویزا به حج گزاران ایرانی را بررسی کند و نظر قطعی خود را اعلام کند. حالا براساس اعلام رییس سازمان حج و زیارت ، ایران در انتظار دریافت پاسخ رسمی عربستان است.

به طوریکه سعید اوحدی می گوید:« عربستان تا پایان هفته نظر مُتقن خود را درباره صدور ویزای زائران ایرانی و همچنین زمان دور دوم مذاکرات حج اعلام می‌کند.»
«اوحدی» در حالی از انتظار ایران برای پاسخ عربستان خبر داد که این کشور به خواسته‌های به‌حق زائران ایرانی یعنی صدور ویزا در کشور خودشان و دریافت خدمات کنسولی تاکنون پاسخ شفافی نداده و سرنوشت حج تمتع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اگرچه رییس سازمان حج و زیارت امیدوار به اقامه حج توسط زائران ایرانی است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر عربستان جواب قطعی و نزدیک به پیشنهادهای ایران نداشته باشد برخورد چه خواهد بود؟ گفت: ما یک وظیفه شرعی داریم که طبق آن تا زمانیکه به مشکلی برنخوریم، تمام تلاش خود را به کار می‌بریم، یا جواب مثبت خواهد بود یا منفی که متناسب با آن تصمیم می‌گیریم.

اوحدی بیان کرد: ما به اقامه حج کاملا امیدواریم و عربستان باید نسبت به این خواسته ایران پاسخگو باشد. دولت سعودی به عنوان ضویف الرحمان همیشه تاکید کرده درهای حج بدون تبیعض به روی جهان اسلام باز است، برای همین ما توقع داریم دولت و مخصوصا وزارت خارجه عربستان در اعلام نظر درباره صدور ویزا تاخیری نداشته باشد.
او همچنین درباره دریافت نظر مراجع عظام نسبت به انجام حج در چنین شرایطی، اظهار کرد: همه مراجع عظام تاکید بر اقامه واجب شرعی مردم دارند.
رییس سازمان حج و زیارت درباره آمادگی ایران برای اجرای حج با توجه به تاخیرهای اعمال شده در انجام تفاهم‌ها گفت: حتی اگر عربستان تا هفته آینده نظر قطعی خود را اعلام کند، ایران با چالش جدی در اجرای حج مواجه نمی‌شود، البته بخش آموزش زائران دچار مشکل خواهد شد، چرا که هر سال پنج ماه صرف آموزش می‌شد، اما الان زمان محدودتری در اختیار است.


۷۳ درصد سهمیه های حج تمتع سال ۹۵ ‍خالی مانده است

با این حال همانطور که پیش بینی می شد، تعداد ثبت نام کنندگان حج تمتع تا امروز کاهش بسیار محسوسی را داشته است. براساس آمار سازمان حج و زیارت ایران، این سازمان تا کنون دو فراخوان برای ثبت نام حج ۹۵ داده است و تا کنون تنها ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند. میزان کاهش این ثبت نام کنندگان زمانی مشخص می شود که بدانیم سهمیه امسال ایران ۶۴ هزار نفر است. همچنین سازمان حج و زیارت پیش بینی کرده بود در اولین فراخوان ۴۰ هزار نفر ثبت نام کنند، اما تنها ۱۰ هزار نفر ثبت نام کردند و همچنین در فراخوان دوم نیز حدود ۷ هزار نفر ثبت نام کردند. 
با این حساب از مجموع ۶۴ هزار سهمیه حج ایران تنها ۱۷ هزار نفر ثبت نام کرده اند و ۴۷ هزار سهمیه معادل ۷۳ درصد از کل سهمیه ها خالی مانده است.


در این زمینه اوحدی می گوید: عربستان سهمیه حج امسال را برای ایران 64 هزار نَفَر تعیین کرده است و با توجه به دو فراخوانی که برای ثبت‌نام حج شد، از 64 هزار نفر سهمیه تعیین شده تا امروز 17 هزار نَفَر ثبت‌نام کرده‌اند.

او در پاسخ به سوالی درباره میزان انصرافی‌های حج، اظهار کرد: تاکنون هیچ متقاضی از حج انصراف نداده است.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه اعمال محدودیت عربستان بر سهمیه‌های حج هنوز حذف نشده است، افزود: در یکی از ملحقات پیش‌نویس تفاهمنامه دو طرف ذکر شده سهمیه ایران با توجه به جمعیت این کشور 78 هزار نفر است، اما طبق سنوات گذشته 20 درصد از این سهم کم می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان اول پیش‌بینی می‌کردیم 40 هزار نفر از افرادِ در اولویت برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع اقدام کنند که 10 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

 

منتقدان عدم برگزاری حج ۹۵ چه می گویند؟

احتمال عدم حضور زائران ایرانی درحج سال ۱۳۹۵ درشرایطی است که پس از حادثه منا در شهریور ماه سال گذشته که منجر به کشته شدن ۴۶۱ زائر ایرانی شد، برخی از نمایندگان مجلس خواستار لغو یک طرفه سفر حج تمتع سال ۹۵ از سوی ایران شدند. به طوریکه سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال گذشته از لغو اعزام به حج تمتع به دلیل لغو روابط دپیلماتیک عربستان با ایران خبر داد.
محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران بر موضوع حج تمتع امسال گفت: در فاجعه منا حق مطلب این بود که ایران در قطع روابط دیپلماتیک با عربستان پیشقدم شود نه اینکه دولت عربستان با ارتکاب این همه جنایت بخواهد در این مورد تصمیم‌گیری کند زیرا سعودی‌ها در فاجعه منا بسیاری از حجاج مظلوم و بی‌گناه را به شهادت رساندند و حالا نیز با وقاحت تمام اقدام به اعدام شیخ نمر کردند.
اما پس از این اظهار نظر از سوی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی سازمان حج و زیارت طی بیانیه ای اعلام کرد:«اتخاذ هرگونه تصمیم در خصوص برنامه های حج تمتع صرفاً از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با در نظر گرفتن مسائل شرعی و نظر مسئولان محترم بلند پایه نظام و دولت محترم صورت خواهد گرفت.» تا این که سرپرست حجاج ایرانی در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد عملیات حج تمتع سال ۹۵ طبق برنامه زمان بندی شده دنبال و ان شاالله انجام خواهد شد.
همزمان عضو فراکسیون سازمان حج و زیارت مجلس شورای اسلامی صحبت‌های سعودی‌ها مبنی بر صدور روادید زائران حج تمتع در کشور ثالث را غیرقابل قبول عنوان کرد و گفت: دولت نباید زیر بار چنین پیشنهادهایی برود و روادید (ویزا) زائران حج تمتع باید در ایران صادر شود.
حجه الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی درباره حج تمتع 95 اظهار داشت: علی‌رغم این‌که حج تمتع فریضه‌ای واجب و الهی برای افراد مستطیع است اما نباید حیثیت و شخصیت افراد زیر سؤال رود. باید امنیت لازم برای زائران و طواف کنندگان در حج تمتع فراهم آید و این امنیت به‌عهده مسئولان کشور میزبان است.
عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی رویکرد عربستان در ماه‌های گذشته را مورد نقد قرار داد و افزود: وقتی که کشور عربستان در زمینه موضوعاتی نظیر فوتبال حرف خود را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت که بازی‌ها باید در کشور ثالث برگزار شود و مسئولان ما نیز آن را قبول کردند ‌کار به این جا کشیده که خواهان صدور ویزا در کشور ثالث می‌شوند.
موسوی لارگانی تصریح کرد:‌ یکی از شعارهای دولتمردان در ایام تبلیغات کسب اعتبار و جایگاه برای گذرنامه ایرانی بود اما اکنون این برخوردهای کشور عربستان عزت ملت را زیر سؤال می‌برد. قطعاً باید مراجع عالی‌قدر در این باره و در خصوص حج تمتع نظر بدهند؛ علی‌رغم تمامی این اهانت‌ها به ملت ایران آیا باز هم جایز است در چنین شرایطی مردم به حج بروند؟

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =