نمایشگاه آثار منتخب سومین برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی همزمان با برگزاری هفتمین اجلاس آسیا و اقیانوسیه در موزه ملی فرش ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ معاون صنایع دستی کشور گفت: فلسفه وجودی نشان ملی، ارتقای کیفی صنایع دستی است تا هر ساله بتوانیم بررسی استانداردی در این حوزه داشته باشیم. اساتید و کارشناسان حوزه صنایع دستی آثاری که خلاقیت و نو‌آوری در آنها وجود دارد را بررسی می‌کنند و به آنهایی که شایستگی لازم را دارند نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی می‌دهند. سال گذشته بیش از یک‌هزار اثر هنری این نشان را دریافت کردند و امروز چنین نمایشگاهی از آثار داریم.

بهمن نامورمطلق گفت: این آثار کمک می‌کنند که هر ساله مروری روی صنایع دستی داشته باشیم و وضعیت آن را بررسی کنیم. کارشناسان این حوزه نیز در داوری آثار گاهی توصیه‌هایی برای ارتقای صنایع دستی از نظر مرغوبیت و کاربرد می‌کنند. از طرفی هر ساله معدل‌گیری جهت رشد کمی و کیفی صنایع دستی به عمل می‌آید.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی گفت: امسال برای نخستین‌بار نمایشگاه بزرگی از آثار مرغوب صنایع دستی داریم،‌ برگزاری چنین نمایشگاهی موجب می‌شود که با سلیقه و کشش‌های بازار آشنا شویم، زیرا یکی از شاخصه‌های ما چگونگی پاسخگویی به نیاز بازار جهانی است و زیبایی شناسی مردم همواره در حال تغییر است. نشان ملی کمک می‌کند سلیقه بازار شناسایی شود. از طرفی این نشان می‌تواند ارزشیابی برای هنرمندان باشد و آنها با دریافت این نشان از معادل لیسانس و یا فوق لیسانس در حوزه صنایع دستی برخوردار می‌شوند. همچنین می‌توانند از مزایایی که سازمان در اختیار آنها می‌گذارد برخوردار شوند.

نامورمطلق گفت: سال گذشته ۷ اثر به شورای جهانی صنایع دستی معرفی شد و از بین آنها ۳ اثر در حوزه‌های چوب، رودوزی سنتی و سفال نشان اول تا سوم را کسب کردند. این موضوع نشان می‌دهد کم‌کم در حال بازگشت به حوزه آثار فاخر جهانی هستیم. هنگامی که چوب از کشور ایران انتخاب می‌شود، یک امتیاز بزرگ است؛ زیرا آسیای شرقی در حوزه چوب جایگاه ویژه‌ای دارد.

در نمایشگاه آثار منتخب سومین برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی که همزمان با برگزاری هفتمین اجلاس آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود هزار اثر صنایع دستی در معرض نمایش قرار دارد، همچنین در این نمایشگاه کارگاه زنده سفال گری،‌ خاتم کاری، چاپ دستی‌، قلم زنی و پاپیه ماشه‌ برگزار می‌شود.

نمایشگاه آثار منتخب هنرمندان در سومین برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی از ۶ تا ۲۰ اردیبهشت ماه در موزه ملی فرش از ساعت ۹ تا ۱۹ دایر است. بازدید برای عموم رایگان است.

۴۲۲۳۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =