تسنیم نوشت:

در حالی سانحه سقوط آنتونوف ۱۴۰ و مرگ ۴۰ نفر از مسافران آن در سه ماه اخیر همواره سوژه خبری رسانه‌ها بوده که از ۱۹ مرداد امسال تا امروز ۵۴۰۰ نفر بر اساس تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، اما حتی یک روز هم سوژه خبری نشدند.

صبح نوزدهمین روز مردادماه سال جاری هواپیمای آنتونوف 140 متلعق به شرکت هواپیمایی سپاهان با 48 مسافر و کرو پرواز در فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی شد و چند ثانبه پس از برخاستن از باند در خیابان آزادی سقوط کرده و منفجر شد. در این سانحه 39 نفر کشته شدند و یک مسافر دیگر نیز به دلیل شدت جراحات وارد شده پس از چند روز دار فانی را وداع گفت تا در مجموع 40 نفر از هموطنانمان به دلیلی که پس از گذشت 4 ماه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد کشته شوند.
این اتفاق خیلی زود به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد و در روزهای ابتدایی پس از این سقوط مرگبار خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها حدود 1000 خبر را در این زمینه منتشر کردند. رویدادی که در ماه‌های بعد از سانحه یعنی شهریور، مهر، آبان نه با شدت اولیه، اما همچنان ادامه داشته و دارد.
در همان روز سانحه سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ؤنقل هوایی "کمیته بررسی دلایل سقوط آنتونوف 140" تشکیل شد. کمیته‌ای متشکل از چهار نفر که از روز سانحه تا امروز در حال بررسی دلایل سقوط هستند و برخی اخبار حکایت از آن دارد که اعلام دلایل سانحه آنتونوف 140 با توجه به روند بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما 400 روزی زمان می‌برد.
تمام اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در رابطه با سقوط آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان روی داده حکایت از اهمیت آن برای رسانه‌ها و متولیان مربوطه دارد. حال با این تفاسیر سری هم به آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی می‌زنیم. بر اساس آمار رسمی سالانه حدود 18 تا 20 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
اگر حداقل این آمار را در نظر بگیریم روزانه حدود 50 نفر در سوانح رانندگی کشته می‌شوند، یعنی 10 نفر بیشتر از سانحه هوایی 19 مردادماه. با حسابی سرانگشتی متوجه خواهیم شد که از روز سقوط آنتونوف 140 تا امروز حدود 5400 نفر در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
به عبارت دیگر در 106 روز اخیر تعداد کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های سراسر کشور 135 برابر بیشتر از تعداد کشته‌های آنتونوف 140 (40 نفر) بوده است. حال این سئوال مطرح می‌شود که رسانه‌ها به چه اندازه به این مسئله پرداخته و درباره مسائل و جنبه‌های مختلف آن خبر منتشر کرده‌اند. با توجه به آمار بالای مرگ و میر تصادفات رانندگی در مقایسه با سانحه سقوط هواپیمای آنتونوف، آیا میزان انتشار اخبار در این زمینه 135 برابر یعنی حدود 135 هزار خبر بوده است؟
در جواب باید گفت در حالی طی سه ماه و چند روز اخیر "سقوط آنتونوف 140" همواره سوژه خبری رسانه‌ها بوده که مرگ روزانه 50 نفر هیچگاه به‌عنوان یک سوژه دست چندمی هم مورد توجه قرار نگرفته است. واقعیت آن است که رسانه‌ها در این بخش خواسته یا نخواسته دچار غفلت شده‌اند و با توجه به ضررهای مالی و جانی هنگفت ضروری است هر چه زودتر نسبت به جبران این غفلت اقدام کنند.
کارشناسان اقتصادی آمار تکان‌دهنده‌ای را در رابطه با خسارت‌های مالی ناشی از مرگ یک نفر در تصادفات رانندگی ارائه می‌دهند. به اعتقاد آنها ارزش یک فرد 30 ساله که در تصادف رانندگی جانش را از دست داده با احتساب انتظارات درآمدی از این شخص برای باقیمانده عمرش حدود 5 میلیارد تومان خواهد شد. به‌عبارت دیگر به ازای 18 هزار کشته سالانه در جاده‌ها حدود 90 هزار میلیارد تومان خسارت به بار می‌آید.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =