۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷

ایسنا نوشت:

طلا در بازار جهانی با انتظار سرمایه‌گذاران برای نشست بانک مرکزی آمریکا و جهت حرکت دلار، روز جمعه به کمترین قیمت از اواسط ماه مارس رسید و دورنمای بهبود قیمت در کوتاه‌مدت را محدود کرد.

بهای معاملات آتی طلا در بازار جهانی روز جمعه 17.70 دلار یا 1.5 درصد کاهش یافت و به 1175 دلار در هر اونس رسید که 2.4 درصد نسبت به قیمت دوشنبه که نخستین روز گشایش بازار بود، کمتر بود و برای سومین هفته متوالی کاهش یافت.

به گفته مدیر تحقیقات و استراتژی سرمایه‌گذاری در شرکت ام‌وی فایننشیال، وضعیت بازار طلا در هفته گذشته بیش از هر چیز گویای بلاتکلیفی در این بازار بود و بدون در نظر گرفتن عواملی که ممکن است تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن دارایی را در پی داشته باشد، انتظار می‌رود این بلاتکلیفی تا زمان روشن شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا ادامه پیدا کند.

کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا قرار است نشست دو روزه‌ای را در هفته جاری برگزار کند که با انتشار بیانیه ای در 29 آوریل به پایان خواهد رسید.

ارزش دلار آمریکا روز جمعه در برابر بیشتر ارزهای بزرگ کاهش داشت، اما نتوانست به صعود طلا کمک کند. ضعیف شدن دلار به نفع کالاهایی است که به دلار معامله می‌شوند، زیرا آنها را برای خریداران دارنده ارزهای خارجی ارزان‌تر می‌کند و در مقابل قوی شدن دلار این کالاها را گران می‌کند. شاخص دلار ICE از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون 7.6 درصد صعود کرده است.

به گفته مارک اوبراین، مدیر گولدکور در دوبلین، کاهش هفتگی طلا بسیار کم بود، اما از نظر تکنیکی منفی محسوب می‌شود، زیرا به معنای ضعف بیشتر این فلز زرد در کوتاه‌مدت است.

تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا بزرگ‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا بوده و تردیدهای زیادی را در بازار ایجاد کرده است. با این همه شفافیت مورد انتظار درباره افزایش نرخ‌های بهره ممکن است در هفته جاری ایجاد نشود و بانک مرکزی آمریکا همچنان در مورد زمان افزایش نرخهای بهره اشاره روشنی نداشته باشد.

در بیانیه سیاست پولی این بانک که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد، هر گونه اشاره به اینکه نرخ بهره در ژوئن افزایش داده نمی‌شود، برای بازار طلا مثبت خواهد بود.

تحلیلگران هفته جاری در کنار بیانیه نشست کمیته بازار آزاد فدرال منتظر انتشار آمار سه ماهه تولید ناخالص داخلی آمریکا و همچنین وضعیت بدهی یونان خواهند بود. آمار اقتصادی کمتر از حد مطلوب بازارهای را آشفته خواهد ساخت و به نفع طلا تمام می‌شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران هفته گذشته به دلیل نگرانی از اینکه حل بحران بدهی یونان باعث نزول بیشتر طلا شود، از بازار این فلز ارزشمند خارج شدند.

افزایش نرخ‌های بهره به تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه می‌زند و از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. قیمت طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد، 70 درصد جهش یافت، اما در سال‌های 2013 و 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد آمریکا که زمینه را برای پایان برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش نرخهای بهره در این کشور هموار کرد، 29 درصد سقوط کرد.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =