مهر نوشت:

معاون وزیر نفت با تشریح فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی از آمادگی ایران به منظور از سرگیری صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری به کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا خبر داد.

عباس شعری‌مقدم در تشریح مهمترین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران در صورت لغو کامل تحریم‌ها، گفت: اولویت نخست اتمام و تکمیل ۶۲ پروژه نیمه کاره موجود در صنعت پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم‌اکنون وضعیت این طرح‌ها از لحاظ  سرمایه‌گذار، خوراک و زمين و يوتيليتي مشخص شده است، تصریح کرد: مهمترین مشکل و چالش پیش روی احداث این مجتمع‌های جدید پتروشیمی در کشور مسایل ارزی است که در صورت کاهش محدودیت‌های بانکی و مالی امکان شتاب در ساخت این واحدها جدید وجود دارد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با بهره‌برداری از این طرح‌های جدید پتروشیمی حدود ۶۰ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می‌شود، اظهار داشت: علاوه بر این، با توجه به بهره‌برداری از فازهای جدید پارس‌جنوبی طراحی و احداث طرح‌های جدید پتروشیمی هم در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه طرح‌های جدید پتروشیمی کشور از گاز متان استحصالی پارس‌جنوبی به عنوان خوراك استفاده مي كنند، اظهارداشت: علاوه بر این، شركت ملي نفت ايران اعلام کرده كه در آینده مقدار زیادی گاز متان تولید خواهد شد، از اين رو ۳۶  طرح پتروشیمی براساس اين خوراك تعریف شده که عمدتا در کنار خلیج‌فارس و دریای عمان شكل خواهند گرفت.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: بر این اساس پیش بینی می‌شود در نتیجه اجرای این طرح‌ها هم حدود ۶۰ میلیون تن دیگر به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد.

شعری مقدم همچنین در خصوص تحولات جدید در توسعه صنعت پتروشیمی ایران در صورت لغو کامل تحریم‌ها، گفت: در صورت لغو کامل تحریم و محدودیت‌های بین المللی دو تحول بزرگ در نظام توسعه‌ای و تجارت محصولات پتروشیمیایی کشور به وقوع می‌پیوندد.

معاون وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی و آمریکا، اظهار داشت: در این شرایط باز شدن بازارهای کشورهای اروپایی و آمریکا به روی محصولات پتروشیمی ایرانی است که بسته به نوع فرآورده و هزینه حمل و نقل و صادرات آنها در صورت داشتن صرفه اقتصادی عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در صورت گشایش بازارهای جدید قطعا محصولات با کیفیت و قیمت مناسب تر توسط ایران عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: تسهیل در انتقال ارز و از بین رفتن مشکلات و هزینه‌ای مضاعف انتقال ارز از دیگر تحولاتی است که می‌تواند به توسعه طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی کمک کند.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =