وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با اخبار علمی شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران اولویت های این وزارت را در سال1394 اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از  روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در این گفتگو،تجهیز آزمایشگاه دانشگاهها و مراکز پژوهشی را از جمله برنامه های حوزه پژوهش و فناوری این وزارت نامید و با اشاره به افزایش 28 درصدی بودجه پژوهش در سال 1394 گفت : در بودجه سال آینده ردیف مستقل و متمرکزی با اعتبار 120میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پیش بینی شده است که امیدوارم اختصاص این بودجه در سال های آینده نیز ادامه پیدا کند.

او گفت : ارائه مجوز و حمایت از تاسیس موسسات پژوهشی خصوصی ، رفع موانع فعالیت و ارتقای پارک های علم و فناوری و ایجاد کرویدورهای علم و فناوری در شهرک های صنعتی از دیگر برنامه های وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری است.
دکتر فرهادی افزود : حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری از دیگر برنامه های وزارت علوم در سال آینده است که در این مسیر از اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز استفاده خواهد شد.

وزیر علوم گفت : در سال آتی دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاهها و مراکز صنعتی گسترش خواهد یافت و کارآموزی دانشجویان در مقاطع بالاتر در واحدهای صنعتی انجام خواهد شد .

او گفت: در سال آینده دوره های مهارت آموزی در دانشگاههای فنی حرفه ای و جامع علمی -کاربردی نیز تقویت خواهد شد.
دکتر فرهادی اظهار داشت : تمرکز عمده وزارت علوم ، بر افزایش کیفیت آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور است و سامان دهی مراکز آموزش عالی، بازنگری برنامه های درسی ،ایجاد رشته های جدید مرتبط با مسایل روز بخصوص رشته های میان رشته ای و ماموریت گرا کردن دانشگاهها و حرکت به سمت ایجاد دانشگاههای نسل سوم و کار آفرین که ویژگی شان تولید ثروت از دانش است در دستور کار این وزارت قرار دارد.

وزیر علوم،تقویت همکاری های بین دانشگاهی، توسعه همکاری دانشگاه و صنعت، توسعه دیپلماسی علمی ، تقویت روابط با دانشگاههای معتبر دنیا ، استمرار پذیرش دانشجو از کشورهای دیگر و انجام تحقیقات مشترک با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بین المللی را از دیگر برنامه های این وزارت در سال 1394 برشمرد.

دکتر فرهادی با تاکید بر ضرورت تحول در علوم انسانی گفت :بازنگری رشته های علوم انسانی در شورای تحول علوم انسانی با هماهنگی شورای برنامه ریزی وزارت علوم ادامه خواهد یافت .

او با اعلام اینکه در سال آینده تعدادی از رشته های میان رشته ای برای اولین بار ایجاد و برخی رشته های قدیمی حذف خواهند شد گفت :پیش بینی می شود در مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در سال آینده کمتر از سال جاری نباشد .

دکتر فرهادی با اشاره به رتبه بندی دانشگاهها گفت : دانشگاهها با توجه به امکانات و زیر ساخت ها و اعضای هیئت علمی خود در زمینه های خاصی و با ماموریت مشخصی فعالیت خواهند کرد .

وزیر علوم گفت : در کنار اعزام اعضای هیئت علمی به فرصت های مطالعاتی خارج از کشور ، از سال آینده و براساس آیین نامه ای که با هماهنگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تدوین شد، اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی می توانند فرصت های مطالعاتی خودرا در واحدهای صنعتی ، تجاری و معدنی داخل کشور انجام دهند.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =