وزیر آموزش وپرورش با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یکی از حلقه های ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی گفت: ارزیابی عملکرد پاشنه آشیل برنامه «تعالی مدیریت مدرسه» است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ علی اصغر فانی در نشست علمی - تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه با عنوان «چیستی، چرایی و چگونگی» که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش وپرورش برگزار شد ، با اشاره به سیاست های پنجگانه آموزش وپرورش اظهار کرد: در 12 سال گذشته آموزش وپرورش با یک ونیم برابرشدن امکانات و کاهش یک سومی دانش آموزان راهبرد اصلی کیفیت بخشی را انتخاب کرده است.

وی گفت: هشت ماه از اجرای سیاست سامان دهی نیروی انسانی در آموزش وپرورش گذشته است. با وجود آن که آموزش وپرورش حتی یک نیروی جدید استخدام نکرده است ، ولی توانسته است با بازنشستگی 25 هزار نیروی شاغل و افزایش 200 هزار نفری دانش آموزان در سال 93 صرفه جویی 40 هزار نیرو را داشته باشد که این نشان از موفقیت این سیاست است .

فانی توسعه مشارکت ها را یکی دیگر از سیاست ها ی آموزش وپرورش در دولت یازدهم معرفی کرد و گفت: تاکنون قریب به 20 تفاهم نامه با وزارت خانه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به امضاء رسانده ایم و توانسته ایم امکانات خوبی را برای آموزش وپرورش جذب کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی و مشارکت مردم در اداره و سرمایه گذاری در مدارس ، نقطه شروع این طرح است که می تواند منشأ خدمات مفیدی برای آموزش وپرورش باشد.

وی گفت: گام اول بودجه ریزی عملیاتی را در سرانه ای کردن 600 مدرسه در سال جار ی برداشته ایم. باید با انجام پژوهش های تحقیقی نتیجه این طرح را ارزیابی کنیم تا بتوانیم آن را با قوت بیشتری و در جهت کاهش تمرکززدایی ادامه دهیم.

فانی، آموزش وپرورش را یک دستگاه دولتی با تمرکز بالا خواند و گفت: رسمیت یعنی صدور بخشنامه و دستورالعمل زیاد در یک دستگاه که سبب کاهش خلاقیت می شود و آموزش وپرورش باید با کاهش بخشنامه و دستورالعمل و افزایش تفویض اختیار به ادارات و مدارس ، قدم مؤثری را در جهت تمرکززدایی برداریم.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به سیاست ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سیاست گفت: کلید اصلی تعلیم وتربیت دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد و باید شرایطی را فراهم کنیم تا ادارات پشتیبان و حامی مدارس باشند .

وی ادامه داد: اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای تحقق مدرسه محوری است و هرچقدر مدارس به عنوان یک نهاد سیستمی و نظام مند تقویت شود به این مهم نزدیک تر شده ایم و لازمه این کار ارتقای استانداردها، تعریف شاخص ها و اندازه گیری آن هاست.

عضو کابینه تدبیر و امید، «تغییر و مقاومت در برابر تغییر» را از موانع اصلی هر تحول سازمانی معرفی کرد و گفت: اگر مدیر یک سازمان سیاست های قبلی را بدون هیچ تغییری ادامه دهد، علاوه بر این که مخالفتی با آن ایجاد نمی شود بلکه هیچ کاری هم صورت نخواهد گرفت و این مناسبت و زیبنده آموزش وپرورش نوین نیست .

فانی «عدم اگاهی»، «عادت مدیران»، «تهدید منافع» و «تجربیات ناصواب مدیران قبلی » را از دلایل مقاومت در برابر تغییر برخی مدیران برشمرد و افزود: اگر بخواهیم در اجرای یک برنامه مهم مقاومت برخی مدیران کاهش پیدا کند باید آن ها را در برنامه ریزی ها دخالت دهیم.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش وپرورش به یک سازمان یادگیرنده تبدیل می شود که هرگونه تحولات در این سازمان باعث ایجاد یک نگرش جمعی می شود و افراد علاوه بر یادگیری از هم می توانند به ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش کمک کند.

وزیر آموزش وپرورش «تفویض اختیار» و «آموزش» را لازمه توانمندسازی مدیران سازمانی عنوان کرد و گفت: باید در تمام رده های یک سازمان ، تفویض اختیار همراه با آموزش کارکنان صورت بگیرد تا تمرکززدایی در سیستم به ارتقای بهره وری بیانجامد.

فانی با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک حرکت دائمی است تأکید کرد: اجرای این برنامه هیچ نقطه پایانی ندارد و همواره یک حرکت رو به جلو و تعالی بخش است که در آن باید «اداره مدرسه» به «رهبری مدرسه» و «مدیریت آموزشگاهی» به «رهبری آموزشی» تبدیل شود تا کارکنان با عشق و اعتقاد به پیشرفت امور مدرسه اهتمام ورزند.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه نقطه آسیب پذیر آن است که باید فرایندی را تعریف کنیم که مدیران به جای محتواسازی به ظاهرسازی برنامه ها نپردازند. که این موضوع می تواند ضربه اساسی به اصل این برنامه بزند. اگر ارزیابان خارج از ساختار رسمی آموزش وپرورش باشند نتیجه و امکان موفقیت این برنامه بیشتر خواهد شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    6 2
    خسته نباشید.....
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    13 3
    هنر کردی. جوون مملکت درس خونده یه جایی بره سر کار استخدام بشه. مثل حودت که الان داری ماهی بیست میلیون می گیری.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    15 3
    افتخار میکنی جوونا رو استخدام نمیکنی؟
  • معلم IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    19 4
    آقای وزیر نه تنها 40 هزار نفر صرفه جویی کردید بلکه کلاً همه معلمان برای شما صرفه جویی حساب میشن با این حقوق هایی که میدید و کلاسهای 35 نفره و بالاتر ابتدایی، مزایای صفر، عدم توجه به وضعیت معیشتی معلمان و ...
  • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    19 4
    تواانستید معلمان را به زیر خط فقر ببرید و همه رو بی انگیزه کنید
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    23 1
    کلاس چهل نفره افتخار هم داره اعصاب ما هم که به جهنم دندمون نرم چشمون کور می خواستیم معلم نشیم
  • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    13 2
    الان ما معلم رسمی داریم بیکار تو خونه نشسته حقوق می گیره اونوقت مدارس غیرانتفاعی میرن از تو خیابون معلم استخدام می کنند
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    19 1
    بله کاملا درسته بازنشسته میکنه و از اون طرف به همون بازنشسته ها رو با حقوق اندک به صورت روزمزد به کارگیری میکنه چشم نخوری وزیر ولی بدون ما ازت دل خوشی نداریم
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    6 1
    هنر کردی............
  • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    14 1
    هنر کردی کلاس دو و سه معلمه رو با یک معلم گردوندی دود به چشم بچه های مردم و معلم بیچاره که اون هم میشه نهایت شاهکارش مبصر کلاس اای وزیر اینقدر عوامفریبی نکنید و واقعیت های دستگا هتون رو صادقانه بگید اگر صداقتی داشته باشید و انقدر محکم به اون میز و صندلی نچسبید
  • محمد معلم روستایی چاراویماق آذربایجان شرقی A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    16 1
    به چه قیمتی نتوانستید جناب وزیر؟؟؟ در سایه تدبیر های حضرتعالی بنده 20 دانش آموز در هر 6 پایه آنهم در یک کلاس درس می دهم اصلا به فکر کیفیت آموزشی هم هستید؟؟؟
  • 598 A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    12 2
    آقای فانی لطف کن پاداش بازنشستگان را بده باز نشسته کردن که هنر نیست. به نظرم اگه معلمان می دانستند که به آنها توجه نمی کنند اصلا درخواستش هم نمی کردند
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    12 1
    هنر کردی نون جوانها را بریدی
  • یک فرهنگی IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    16 1
    آفرین بر این وزیر فرهیخته به جای جذب جوانان بیکار افتخار می کند که یک نفر را جذب نکرده است افرین روحانی بر این وزیر با لیاقتت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    14 1
    تو را به خدا اجازه دهيد تا تعداد بيشتري از فرهنگيان با سابقه بازنشسته شوند چون تعداد تقاضا براي بازنشستگي پيش از موعد، زياد است.
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    16 2
    همینجوریشم کلی مازاد دارین ،انقد مدیر با درایتی هستسد فکری یه حقوق ما بکنید که نای فریاد زدن هم در معلمان نمانمده است
  • مادر IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    14 0
    از شاهكارهاى شماست براى همين مدارس معلم خوب و با تجربه ندارن والدين مجبورن كلى هزينه معلم خصوصى بدن چقدر فكر كرديد وزحمت كشيديد دست و هوراى بلند
  • بی نام A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    15 0
    هنر کردی اقای فانی این کارو که هر کسی میتونه بکنه 40 تا بچه بی گناه رو تو کلاس بذاره با یه معلم بیچاره اونوقت توقع تدریس و سواد هم دارید
  • بنده خدا A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    10 2
    آقاي وزير اسم اين حركت صرفه جويي نيست اسراف جان معلم ونابودي انديشه دانش آموزان ايران زمين است كه خواست دشمنان است تجديد نظر كنيد آقا ...... معلمان سال ها مورد بي مهري واقع شده اند دانش آموزان را نابود نكنيد . آينده اين مرز و بوم از آن اين دانش آموزان است . دركلاس هاي 30 تا 40 نفره هيچ كدام از اهداف آموزش وپرورش محقق نميشود ؟ تجديد نظر كنيد آقا ......
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    5 0
    جناب وزیر محترم کلاس من 35 نفر دانش اموز داره به در خواست اولیا کلاس تقویتی ریاضی گذاشتم اداره کلاسم را تعطیل کرد میگه باید حتما تو مدرسه کلاس باشه چرا قبلا این جوری نبود همه چیز برای معلم بدبخت باید اجباری باشه جلسه ای 25000 تومان به معلم بد بخت می دهند وبقیه به جیب خودشان می رود افسوس برا ی معلم ...
  • آواره IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    3 0
    جناب وزیر با چندپایه کردن کلاس ها یک معلم برای پنج پایههمه دانش آموزان بیسواد میشن چه فرقی می کنه معلم بکلاس بره یا یه خدمتگزار، هرکی میره کلاس فقط مبصری میکند. درمدارس روستایی برای تدریس کتاب تفکر دوره ششم ابتدیی یک دستگاه کامپیوتر وجود ندارد، آقای وزیر به فکر بازنشسته کردن 25 هزار نباش لطف کن به فکر تخصیص یک معلم به هرپایه وتجهیز مدارس باشیدتا بیسوادی کمتر شود.
  • ... IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    استخدام خیلی خوبه. معلما چقد ناشکرن بقران. یه ا ب باریکه باشه حقوق داری قسط می بندی. نداشته باشی ولی.