فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یادآوری پایان جنگ و تجارب ذی قیمت حاصل از آن برای کشور گفت: نیازهای پس از جنگ و خسارت‎های زیاد جنگ موجب ورود سپاه به عرصه‎های سازندگی شد.

به گزارش ميزان، سردار سرلشکر عزیزجعفری در سالروز ایجاد قرارگاه سازندگی خاتم‎الانبیا با بیان اینکه پس از جنگ ، سازندگی در عرصه‎های مختلف در کشور نیاز اصلی بود و از طرفی تحریم‎های اقتصادی در آن دوره که پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود کشور را با مشکل روبرو کرده بود گفا: نیاز به سازندگی هم به واسطه جنگ بروز کرد هم بدلیل عدم توسعه زیرساخت‎ها که از قبل از انقلاب وجود داشت وکشور را به شدت نیاز مند توسعه در عرصه‎های مختلف کرده بود.

جعفری با اشاره به اینکه در طول 8 سال جنگ نیز توجه به این زیرساخت‎ها امکانپذیر نبود و از طرفی جنگ هم مشکلاتی را بوجود آورده بود، گفت: کشور باید به سرعت به سمت پیشرفت و جبران خسارت‎های ناشی از جنگ حرکت می‎کرد.

فرمانده کل سپاه گفت: در دنیا هم در این شرایط، بهترین عامل کمک به کشور نیروهای مسلح هر کشوری است و در کشور ما هم سپاه با توجه به نقش تعیین کننده‎ای که در جنگ داشت بویژه در حوزه مهندسی آماده خدمات رسانی بود.

او گفت:‌سپاه با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات و ماشین‎آلات مهندسی و نیروهای مجرب که در اختیار نیروهای مهندسی رزمی سپاه بود و تجربه و ساختار گسترده وارد عرصه سازندگی شد.

جعفری گفت: بیش ازده گروه مهندسی با هزاران دستگاه و ماشین‎آلات که در طول جنگ تهیه شده بود در اختیار سپاه قرار داشت و این توان عظیم برای سازندگی کشور نمی‎توانست در انبارها خاک بخورند و کاری انجام ندهند.

او گفت: با نظر دولت وقت و با مجوز مقام معظم رهبری سپاه پاسداران ، حدود 25 سال پیش با امکانات خود وارد عرصه سازندگی شد.

جعفری گفت: ‌دشمنان چون نمی‎خواستند کشور پیشرفت کند و سازندگی در کشور صورت گیرد هرگونه اقدامی را دراین زمینه انجام می‎دادند و این درحالی بود که نیاز به ورود نیروهای اعتقادی و انقلابی به این عرصه و کمک به دولت ضروری بود.

او با بیان اینکه ورود سپاه به عرصه سازندگی در راستای قانون اساسی صورت گرفت گفت: با یاری خدا سپاه نقش خوبی در عرصه سازندگی ایفا کرد و تاکنون هم نقش تعیین کننده داشته است.

فرمانده کل سپاه گفت: ‌ورود سپاه در عرصه سازندگی با نظرات متفاوتی روبرو بود از جمله اینکه، مخالفین نظام به طریقی ورود سپاه به این عرصه ها را نگران کننده می‎دانستند.

او با بیان اینکه برخی نیروهای دلسوز نظام اینگونه مطرح کردند که سپاه عرصه را برای پیمانکاران بخش خصوصی تنگ می‎کند، گفت: با وجود این سپاه پاسداران با توجه به تجربه و توانمندی هایش لازم بود که وارد این عرصه شود چراکه سپاه با توجه به نوآوری و خلاقیت‎هایش، محدودیت‎های اعمال شده را می‎توانست دور بزند و با اتکای به نیروهای متعهد داخلی فعالیت کند که در آن دوره این نگاه دربرخی پیمانکاران خصوصی وجود نداشت.

او گفت: سپاه با اقدام‎های ابتکاری تحریم‎هایی راکه در این عرصه درباره محدودیت در حوزه تجهیزات بروز می‎کرد را رفع می‎کرد اما با این کار واردات محدود می‎شد وبرخی واردکنندگان به همین علت جزو مخالفان سپاه قرار می‎گرفتند.

فرمانده کل سپاه گفت: نگاه قرارگاه سازندگی سپاه این طور بود که طرح‎های کلان و ملی را با دولت قرار داد می‎بست و به عنوان مجموعه بزرگ پیمانکاری طرف مقابل دولت می‎شد، اما در عمل سپاه بسیاری از شرکت‎های خصوصی را بکار می‎گرفت.

او گفت: در واقع سپاه مدیریت می‎کرد و شرکت‎های بخش خصوصی که هم اکنون تعداد آنها به بیش از چهار هزار شرکت می‎رسد و در قرارگاه سازندگی با سپاه کار می‎کنند و رضایت هم دارند به همکاری می‎گرفت.

جعفری گفت: قرارگاه سازندگی امکان ادامه فعالیت در عرصه‎های بزرگ را دارد واین درحالی است که در برخی طرح‎ها که پیمانکاران دیگر فعال هستند وقتی پولی از جانب دولت پرداخت نمی‎شود پیمانکاران با مشکل مواجه می‎شوند و کار متوقف می‎شود.

فرمانده کل سپاه با تصریح اینکه اکنون خود دولت هم اقرار دارد که قرارگاه سازندگی، سپاه ضربه‎های بودجه‎ای و پولی وارده به دولت را می‎گیرد و باتوانمندی داخلی پروژه ها را جلو می‎برد گفت: ابهاماتی که در دولت جدید درباره ورود سپاه به عرصه سازندگی وجود داشت پس از استقرار دولت و با بررسی و ارزیابی طرح‎هایی که انجام شده بود رفع و نیاز به حضور سپاه در این عرصه‎ها بیشتر احساس شد.

او گفت: هم اکنون سپاه بسیاری از طرح‎هایی را که پیمانکاران خارجی از ادامه آنها سرباز زده و ناقص رها کردند، با توان در حال اتمام آنهاست و اجازه نداده این پروژه‎ها تعطیل شوند.

جعفری به نقش تعیین کننده سپاه در حفاظت از انقلاب و دفاع از ارزش‎های انقلاب و تمامیت ارضی کشور اشاره کرد و گفت: این نقش سپاه برای دولت و دشمن آشکار و تعیین کننده است چون سپاه در عرصه‎های فرهنگی، سازندگی ، امنیتی و دفاعی ماموریت مصوب و ابلاغی دارد و هدف اصلی و نقش اصلی سپاه در حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب است.

او گفت: آنچه که دشمنان بویژه آمریکا و اسراییل غاصب از آن ناراحت هستند همین انقلاب اسلامی است.

فرمانده کل سپاه گفت: مواضع انقلابی مردم ما و نظام اسلامی و پایبندی به اصول انقلاب و آرمان‎ها و ارزش‎های انقلاب و اصول و عقاید دینی ما که سپاه در آنها پیشتاز است دشمنان را نگران کرده است.

او گفت: این تهمت‎ها طبیعی است و زمینه یکی از این تهمت‎ها، حضور سپاه در عرصه‎های اقتصادی است.

فرمانده کل سپاه گفت: حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور با حضور در عرصه های اقتصادی متفاوت است چرا که سپاه به هیچ وجه در فعالیت‎هایی چون داد و ستد بازاریابی، تجارت و صادرات و واردات فعالیت نمی‎کند.

جعفری گفت: سازندگی با فعالیت اقتصادی متفاوت است و سپاه هم ماموریت دارد که در عرصه سازندگی حضور داشته باشد.

او گفت: محرومیت‎زدایی، فعالیت عمرانی در بخش‎های مرزی و امنیتی کشور و نقاط ناامن،‌ آبرسانی در نقاط ناامن عرصه‎هایی است که فقط سپاه می‎تواند حضور داشته باشد.

جعفری گفت: طبیعی است که دشمنان برای تشدید مخالفتهایشان عرصه دیگری را بهتر از حضور سپاه در عرصه های سازندگی نمی یابند و حرکت های برنامه ریزی شده صورت می دهند.

او گفت: به همین دلیل است که وقتی مسئله ای در کل کشور مطرح می شود رسانه های گسترده ضد انقلاب به سرعت آنرا دامن می زنند و در صورتیکه مسئولان که این موارد را مطرح می کنند اقرار می کنند که منظورشان سپاه نیست.

جعفری گفت: دشمنان تلاش می‎کنند که تقابل بین دولت را با سپاه مطرح کنند و این جزیی از عملیات روانی و فضاسازی دشمنان ماست.

فرمانده کل سپاه در ادامه صحبت‎های خود درباره نقش قرارگاه سازندگی در پیشرفت کشور گفت: مردم به خوبی یادشان هست که چند سال پیش به شدت کشور نیاز به گاز و برداشت از میادین مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت.

او گفت: در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس به سرعت در حال برداشت از میادین بودند شرکت‎های پیمانکار خارجی بدلیل تحریم‎های فعالیت در این پروژه‎ها را نیمه کاره رها کردند و کارها متوقف شد.

فرمانده کل سپاه گفت: در چنین شرایطی سپاه اعلام آمادگی برای ادامه کار با اتکا به توانمندیهای داخلی اعلام آمادگی کرد.

او گفت: سپاه با سازماندهی و مدیریت متخصصان داخلی و پذیرش ریسک‎پذیری بالا در این عرصه فازهای 15 و 16 را با تمام توان به بهره‎برداری رساند و ثابت کرد که ما هم می‎توانیم.

جعفری گفت: در چنین شرایطی بود که برخی شرکت‎های دیگر هم اعلام آمادگی برای فعالیت در این عرصه کردند.

فرمانده کل سپاه گفت: اجرای طرح‎های گازی و بهره‎برداری از فازهای 15 و 16 بدون اتکا به تجهیزات خارجی و با اتکا به توانمندی‎های داخل کشور صورت گرفت و هم اکنون تامین حجم بسیار زیادی از گاز کشور مدیون همین دو فاز است.

او گفت: تامین نیاز گاز کشور و نبود مشکل در زمستان امسال بدلیل فعال شدن همین دو فاز است.

جعفری گفت: بدون تردید در پروژه‌های سدسازی، راه آهن کشور، توسعه بزرگراه‎ها و بسیاری از تونل‎های آبرسانی و انتقال گاز و نفت اگر سپاه وارد نشده بود در کشور شاهد این میزان خدمات ارائه شده به مردم نبودیم.

فرماندهی کل سپاه گفت: هم اکنون سپاه قادر به اجرای طرح‎هایی در کشورهای دیگر است و برخی از کشورهای دوست و همراه، به دنبال سپردن قرارداد ها به سپاه هستند.

سردار سرلشکر جعفری گفت: سپاه به عنوان فرزند ا نقلاب و مردم آماده ادامه خدمت به این آب و خاک و خدمت به نظام اسلامی است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390388

برچسب‌ها